DVD Recensie | Hollands Hoop (Immy Verdonschot)

Toen Hollands Hoop in première ging op het Nederlands Film Festival afgelopen september bekroonde NRC Handelsblad de serie al als “Breaking Bad in Noord-Oost Groningen”. Het kan dan ook niet anders dan dat de serie een hit moest worden. Op datzelfde festival ontving de serie drie Gouden Kalf nominaties (Beste televisiedrama, acteur (Marcel Hensema) en actrice (Kim van Kooten)). Het Gouden Kalf voor Beste televisiedrama wisten ze uiteindelijke te verzilveren. Van 27 september tot en met 15 november 2014 waren de afleveringen op tv te zien. Vanaf nu is de serie verkrijgbaar op dvd en blu-ray.

Titel: Hollands Hoop
Regisseur: Dana Nechushtan
Scenario: Franky Ribbens
Cast: Marcel Hensema, Kim van Kooten, Martijn Lakemeier, Peter Paul Muller, Cynthia Abma, Peter Van Den Begin
Medium: DVD-box, 3 discs (tevens beschikbaar als Blu-ray)
Speelduur: 400 minuten (8×50)
Genre: Misdaad, drama, criminaliteit

Regio: 2 | Taal: Nederlands, Engels ondertiteld | Beeldformaat: 16:9, kleur | Audio: Dolby Digital 5.1 | Release: 3 december 2014

Inhoud:

1. Afleveringen 1, 2 + trailers dramaseries Thicker Than Water, Gomorra, The Legacy
2. Aflevering 3, 4, 5 + zelfde trailers als hierboven
3. Afleveringen 6, 7, 8 + zelfde trailers als hierboven
+ catalogus 2014 + 2015 Lumière.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière

Fokke Augustinus, forensisch psychiater met een disfunctioneel gezin, staat op een kruispunt in zijn leven. Zijn vader is overleden, hij neemt ontslag en zijn vrouw wil eigenlijk bij hem weg… Als hij het boerenbedrijf van zijn vader erft, verhuist hij met zijn vrouw en kinderen naar het Groningse platteland. Daar blijkt het boerenbedrijf een façade voor een criminele organisatie. Langzaam rolt Fokke in een carrière als drugshandelaar. Zijn kennis van het criminele brein, gecombineerd met een afbrokkelend ethisch besef, brengt hem meer succes dan hij aankan.

Hollands Hoop

Hollands Hoop, zo heet de boerderij die Fokke erft. En later ook het product dat hij verbouwt. Hoe meer Fokke hierover te weten komt, hoe verbaasder hij is. Beetje bij beetje krijg je tegelijkertijd met Fokke de antwoorden op het geheime leven dat zijn vader leidde. De boerderij is misschien wel wat naar buiten gedragen wordt, maar de business blijkt iets heel anders te zijn. Waar het begin van de serie zich nog voornamelijk op de drugs richt, wordt dit naar mate minder. Fokke wil namelijk een uitweg vinden en richt zich meer en meer op andere aspecten die weliswaar met de drugshandel te maken hebben, maar er steeds verder van af staan. Hierdoor verliest de serie gedeeltelijk zijn spanning. Gelukkig weten ze dit goed op te vangen met de personages.

De dokter, zijn vrouw en de patiënt

Wat misschien wel het sterkste aan Hollands Hoop is, is niet het verhaal, maar de personages. Een familie, die uit elkaar dreigt te vallen, verhuist van de stad naar het platteland. Hier is amper bereik voor een mobiel – dat levert natuurlijk problemen op. En daar heeft Fokke er genoeg van. De onderlinge spanning, geheimen en emotie wordt geweldig gespeeld door Marcel Hensema en Kim van Kooten. Hensema zet goed de innerlijke strijd neer van zijn dubbelleven en de geheimen die hij daardoor voor zijn vrouw moet bewaren. Van Kooten weet op haar beurt weer met geweldige emotie kwetsbaarheid als ook kracht neer te zetten over de huwelijkscrises waarin de twee zich bevinden. Andere personages die het verhaal net dat beetje extra’s bieden zijn onder anderen die van Dimitri (Peter Van Den Begin), die als oud patiënt van Fokke in de buurt blijft om zijn dokter te helpen. Dit levert de meest opmerkelijke en onheilspellende momenten op, wat zeker credit is voor Van Den Begin. Hij weet zijn personage meerdere lagen te geven, waardoor je niets anders kan doen dan gebiologeerd naar hem blijven kijken om te zien wat zijn volgende stap is.

Praat met hem

Hoewel de achtergrond van Fokke in het begin duidelijk naar voren komt, ebt dit steeds verder weg. Bij vlagen toont hij dat zijn kennis goed van pas kan komen in het omgaan met criminelen en daar weet hij vrijwel iedereen in de drugswereld waar hij mee in contact komt te verrassen. Voor iemand die zo goed is communiceren, valt zijn familie echter behoorlijk in het niet. Hoewel je op het platteland niet veel anderen hebt, houdt Fokke zijn familie op afstand. Wanneer personages geheimen hebben in series is dit altijd een struikelblok. De ondertitel is belerend “Je oogst wat je zaait,” wat toont dat het ook niet beter kan worden van zo’n aanpak. Daarin zijn sommige keuzes wat betreft verhaal jammer, gezien er meer voor de bekende en meest bewandelde weg wordt gekozen op het gebied van plot. Tijdens het kijken van de serie zal je daarom op tig momenten denken “vertel het ze gewoon,” wat op een gegeven moment best vervelend kan worden.

Beginnen met het einde

Als er iets is wat de sfeer goed neerzet bij deze serie is het wel de theme van Janne Schra en Torre Florim ‘Reap What We Have Sown’. Niet alleen is de titel erg gepast, maar ook de credits zijn even onheilspellend als de sfeer van de serie. Door al het geweld en het wantrouwen in vrijwel ieder personage is de spanning goed opgebouwd. Wat echter minder overtuigend aan de serie is, is de structuur. Ieder aflevering begint met een segment van het einde van de betreffende aflevering. Daarna zie je wat eraan vooraf is gegaan. Hoewel dit in de eerste afleveringen erg sterk werkt – je bent namelijk iedere aflevering weer benieuwd naar hoe het personage in de situatie terecht komt en er ook weer uit gaat komen – wordt dit in de latere afleveringen wat minder. Dit kan te maken hebben met het bekijken van alle afleveringen achter elkaar, waardoor het een soort ‘sleur’ wordt. Je herkent namelijk al snel de aanpak en het verloop van dergelijke situaties. Hierdoor kon de aflevering net zo goed op een chronologische manier beginnen. Daarentegen eindigt iedere aflevering met een cliffhanger, of wel open einde, waardoor je zin krijgt om verder te kijken. Zeker na het zien van de voorstukjes waarin je een glimp krijgt van wat er de volgende keer staat te gebeuren.

Zin in meer?

Wat betreft de extra’s staat er naast de trailers niets op de DVD. Je kunt kiezen voor Engelse ondertiteling, maar dat is het dan ook wel. Het enige wat er verder nog bij zit is de catalogus van Lumière over 2014-2015. Deze is voor de ene helft in het Nederlands en de andere in het Frans. Mocht je dus na het zien van deze serie de smaak te pakken hebben en meer crime series en/of films willen zien, dan moet je vooral dit boekje even doorbladeren. Als je zin hebt in iets anders kun je tevens het boekje prima doornemen. Zo staat namelijk een groot deel van hun aanbod erin: Van de hit Boyhood tot aan de laatste Miyazaki The Wind Rises.

De boxset

De dvd’s hebben promofoto’s op de schijf staan, wat het een sfeervolle uitstraling geeft. Op iedere disc staat aangegeven welke afleveringen te zien zijn en wanneer je de dvd afspeelt zie je dat er ook trailers beschikbaar zijn. In plaats van deze als een reclame af te spelen voor je bij het hoofdmenu komt, zitten deze trailers in het menu waardoor je ze niet bij iedere dvd hoeft te zien. Per aflevering volgt iedere keer een korte samenvatting van de voorgaande afleveringen, alsook dat het wordt afgesloten met een blik op de nieuwe aflevering. Hierdoor kijk je iedere keer weer uit naar de volgende aflevering. Dit maakt het ‘moeilijk’ om niet alles meteen achter elkaar te kijken. Heel handig bevat het menu de optie ‘Speel alles’ zodat je zo min mogelijk hoeft te doen om hiervoor te kiezen. Wat tevens handig is, is dat iedere aflevering een titel heeft, welke aan het begin van de aflevering in beeld verschijnt.

Hollands Hoop is een spannende en interessante serie, maar na verloop van tijd vallen enkele personages enigszins in herhaling. Hierdoor wordt het verhaal bij vlagen minder boeiend. Toch blijft de spanning erin zitten, want niemand is zijn leven zeker in deze serie. Het zijn de personages en de onderlinge verbanden waar je voor blijft terug komen. Marcel Hensema en Kim van Kooten stelen de show, terwijl Peter Van Den Begin ook zeker een geweldige bijdrage levert mijn zijn gecompliceerde en intrigerende rol. Daarnaast is de DVD een mooi vormgegeven box die ervoor zorgt dat je in een dag de hele serie gezien kan hebben. En laten we eerlijk zijn, zo’n serie is het.

Met dank aan Lumière voor het beschikbaar stellen van deze dvd-box.

Exit mobile version