Een Netflixfilmwegwijzer | 4 films over isolatie (Sebastiaan van der Schoor)

De wetenschap heeft het al in het verleden aangetoond: droevige kunst maakt ons blij. Het luisteren naar tranentrekkende ballads, of het bekijken van ontstemmende films stemt ons goed. Het klinkt misschien (1) tegenstrijdig, maar na een potje huilen voel je je ook altijd beter. Nu we allemaal thuis opgesloten zitten en wel een extra portie oxytocine kunnen gebruiken, wat kunnen we beter doen dan films kijken óver mensen die ook (2) opgesloten zitten? Laten we zwelgen in onze hachelijke situatie, zodat we ons beter zullen voelen!

Sebastiaan van der Schoor heeft een artikel geschreven voor tijdens deze barre tijden; eentje over een paar films over isolatie op Netflix. Half serieus en half grappend geeft hij een paar filmtips voor de mensen die tijdens de coronacrisis thuis zitten met een Netflix abonnement.

Room (2015)

Gevoelsmatig komt deze film misschien wel het dichtst bij de COVID 19-quarantaine. In Room is het echter niet besmettingsgevaar wat de hoofdpersonen binnen houdt, maar een kidnapper die vijfjarige Jack en zijn moeder Joy (Brie Larson) gevangen houdt in zijn schuur. Een sterk staaltje creatief omgaan met jezelf vermaken in een ruimte van beperkt formaat! Ondanks het luchtige thema leveren Brie Larson en vooral de jonge Jacob Tremblay (2006) bijzonder sterk acteerwerk.

The Mist (2007)

Als er één schrijver is die een zenuwslopend onderwerp als isolatie uit kan werken, dan is het Stephen King wel. De novelle uit 1980 van de wereldberoemde horrorauteur is in 2007 verfilmd. In 2017 verscheen ook een serie over hetzelfde verhaal, maar die is helaas na 1 seizoen al geschrapt. De supermarkt speelt een belangrijke rol in deze quarantaine; vergelijkbaar met onze situatie in het echte leven. Hoewel het bij ons in de supermarkt zaak is om tijdig een pak wc-papier te kunnen scoren, is het in The Mist meer zaak om niet geofferd te worden aan een troep mysterieuze wezens die zich verschuilen in een helse nevel. Ook in zekere zin een herkenbaar voorval, aangezien in beide gevallen een vieze onderbroek vermeden dient te worden.

Gravity (2014)

Hoewel ons uitzicht onvergelijkbaar is met dat van Kowalski en Stone in de openingsscènes van Gravity, hun situatie is enigszins vergelijkbaar: ze zijn louter verbonden met hun vrienden en collega’s door middel van technologie, en elders onbereikbaar (ook al komt dat in hun geval omdat ze duizenden kilometers verwijderd zijn, en niet om volksgezondheidsredenen). De film won in 2014 zeven Oscars, én is een 90-minuten durende achtbaanrit die je alle actualiteiten zal doen vergeten. Reden genoeg om Sandra Bullock nog een kans te geven, ook al heb je Miss Congeniality begrijpelijkerwijs al meerdere keren gebinged de afgelopen week.

Prisoners (2013)

Toegegeven, deze film verdient zijn plek in de lijst meer vanwege zijn titel dan vanwege het verhaal. Desalniettemin is het een bijzonder ondergewaardeerde film uit 2013, die met zijn ijzingwekkende spanningsopbouw ieder quarantaine conform huishouden haar benarde situatie zal doen vergeten. Slechts naar buiten kunnen voor boodschappen en geen vrienden meer kunnen knuffelen zijn zeer milde beperkingen vergeleken met de psychologische en fysieke vormen van gevangenschap waar Prisoners om draait.

Sebastiaan van der Schoor


Bronnen


  1. Artikel: Why We Like to Watch Sad Films. The Pleasure of Being Moved in Aesthetic Experiences
  2. Artikel: Why We Cry at Movies