Interview Bart van Dekken over The Norah Zone

Onlangs deelde we een trailer voor The Norah Zone, een post-apocalyptische horrorfilm welke op 16 april via YouTube in première is gegaan. Deze beelden maakte ons nieuwsgierig naar de achtergrond van dit project. Vandaar dat we regisseur Bart van Dekken hebben gevraagd voor een online interview. Het resultaat kun je hieronder lezen. Ook geeft Bart nog enkele horror-gerelateerde kijktips voor Netflix en Videoland.

Mocht jij The Norah Zone direct willen bekijken dan kan dat via deze link.

1. Hey Bart, een apocalyptische horrorfilm waarin een groot deel van Europa is uitgeroeid…hoe kwam je bij dat idee?

Het idee om een apocalyptische film te maken komt omdat ik dit genre reuze interessant vind en omdat een dergelijk scenario ook in het echt mogelijk is. Veel mensen zijn het misschien vergeten, maar er zijn nog steeds duizenden nucleaire wapens in de omloop…één fout regime dat op de knop drukt en de hel breekt los. Dit beeld had men ook in de jaren 80, ten tijde van de Koude Oorlog. Er was een nucleaire dreiging en daardoor kreeg je ook veel films zoals Mad Max deel 1,2 en 3. En niet te vergeten de vele Italiaanse rip offs daarvan. In The Norah Zone is het ook behoorlijk fout gegaan. Het nieuwe Europa bleek toch niet zo’n succes te zijn, mensen hun religie af te nemen had een burgeroorlog als gevolg. Uiteindelijk wordt een nieuw experimenteel wapen ingezet, met als gevolg dat 76 procent van de bevolking is uitgeroeid. Velen worden geëvacueerd en slechts enkelen blijven achter, waaronder Norah.

2. Hoe verliep de productie?

In de periode van september 2018 tot en met april/mei 2019 werd er gefilmd. Waar ik rekening mee moest houden is dat zowel de cast, crew als ikzelf alleen in de weekenden konden filmen. Daarnaast was het hopen op goede weersomstandigheden, het mocht vooral niet regenen. Uiteraard had ik ook een noodplan, namelijk dat we in het geval van aanhoudende regen binnen zouden kunnen gaan opnemen. Gelukkig viel het honderd procent mee, op een kleine hagelbui in de maand april na konden we lekker door blijven filmen. De binnenopnamen waren een geval apart. We mochten van de gemeente gaan filmen in een oude zuivelfabriek te Oudega. Het was een gigantische zooi in dat gebouw, alles maar dan ook alles was vernield door vandalen. Voor de film was dat geen probleem, dat maakte de apocalyptische sfeer des te beter. Toch moest ik ook de scenes in de schuilkelder daar opnemen. Dat betekende dat we de zooi daar moesten opruimen en de ruimtes aankleden tot een “leefbare” omgeving. Het filmen moest overigens met een aggregaat, aangezien er geen stroom in het gebouw was. Dat ding plaatste we beneden in het gebouw maar door de gassen werd dat op een gegeven moment een ongezonde situatie. Toen kwam ik op het idee om de aggregaat naar de bovenste etage van de oude fabriek te tillen. Het dak was namelijk half ingestort, waardoor de gassen mooi naar buiten konden drijven. Overigens was het ook hopen dat de buren bij de oude fabriek niet gingen zeuren vanwege het kabaal dat het aggregaat maakte, maar dat viel achteraf ook gelukkig mee. De cast en crew waren reuze enthousiast. Het was veel lol maar ook serieus teamwork.

3. Wat heb je gedaan om de cast bij elkaar te krijgen?

Ik zocht naar diverse acteurs en actrices. Dikke Dennis kende ik via Facebook. Ik vroeg hem via de chat en het leek hem top. John Beringen, Sonia Mahangoe en Marco de Vries kende ik nog van oudere projecten en zij waren ook enthousiast. Ook plaatste ik een advertentie op VERS Film en TV voor een actrice. Christine Hazelbag selecteerde ik uit de tientallen mails voor een wat kleinere rol. Dorien Rose Duinker had ook de oproep op VERS gelezen. Ze wilde graag meedoen, maar dan wel in een grote rol. Die had ik op dat moment niet echt voor haar, meer een bijrol. Ik ben het script toen gaan herlezen en kwam erachter dat er toch wat ontbrak. Norah was eerst een bijpersonage, maar kwam later meer naar voren in het script, dit betekende dat er voor Dorien een hoofdrol erin zat. Ik nam contact met haar op, we spraken af samen met de eerdergenoemde John Beringen en Sonia Mahangoe. Het gesprek was super positief en daaruit kwam de samenwerking met Dorien. Wat ik over haar zeggen kan zeggen is dat ze een prachtige mimiek heeft. Daarnaast is ze intelligent, sociaal en een die hard tijdens de opnamen… niets is haar te gek, ze deed de rol met veel plezier en vooral met veel inzet.

4. De film zal via YouTube in première gaan. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?

De film gaat op YouTube in première omdat de festivals momenteel allemaal bagger zijn. Door de corona crisis mogen er nauwelijks mensen in een zaal of zijn er simpelweg geen festivals. Bovendien is YouTube een pracht medium voor de première. Elke wereldburger kan hem gaan zien op de smartphone, tablet, op TV, in de tuin, in bed, op de bank of waar dan ook en ook nog eens gratis. Het wordt een relaxte première in crisistijd.

5. Een film maken met Dikke Dennis op de set lijkt ons een feestje. Is dat ook zo?

Hahaha, dat klopt als een bus. Het was enorm lachen met hem, op een gegeven moment had ik een scene geschreven waarin Dennis net zijn behoefte gedaan had. Het was op papier heel suggestief, de bedoeling was dat DD zijn broek vastknoopte terwijl zijn slaaf Mongo kwam aanlopen. Wat deed Dennis, hij trok zijn trainingsbroek omlaag en daar stond Dikke Dennis in zijn blote kont. Ik zei “dat hoeft niet joh” waarop hij antwoorde dat het wel zo moest, omdat het altijd zo gaat na de grote boodschap. De aanwezig cast en crew lagen in een deuk. Het shot is uiteindelijk ook zo gefilmd. Daarnaast moet ik zeggen dat Dennis zich met alle plezier heeft ingezet. Stipt op tijd, veel lol trappen met de aanwezigen maar als de camera draaide dan ging ie ervoor.

Dennis Overweg in The Norah Zone

6. Wat waren de inspiratiebronnen voor The Norah Zone?

Jaren 80 films, vooral de Amerikaanse  apocalyptische films uit die tijd.

7. Het horrorgenre is in Nederland nooit echt groot geweest. Welke andere Nederlandse horrorfilms vind je de moeite waard?

Hoewel de meeste Nederhorrors hier niet zo’n succes waren, deden een aantal van die titels het in het buitenland wel goed. Complex deed het bijvoorbeeld lekker in Azië. De beste Nederhorrors blijven als je het mij vraagt toch Amsterdamned, Sint en De Johnsons.

Bart’s kijktips voor Netflix en Videoland

Icon NetflixIcon Videoland

Het leek ons ook leuk om Bart even te vragen naar zijn favoriete (horror)films op streamingdiensten. Je kunt zijn top 3 hieronder bekijken, inclusief het platform waar ze momenteel te zien zijn.

1. Bone Tomahawk (2015)

Een thriller western met prachtige locaties, ruwe personages en gruwelijke wrede indianen. De scene waarin de Kurt Russel een whiskyfles in zijn lichaam krijgt gepropt door de barbaarse indiaan is behoorlijk wreed. De film is in het begin rustig zoals het ook moet zijn in een western, je moet de personages leren kennen, het blijft je boeien evenals de gesprekken tussen de personages. Je voelt die opbouwende spanning met een uiteindelijk climax die echt heel wreed is.

Bone Tomahawk is te zien via Netflix en Videoland.

2. De Lift (1983)

Een klassieke Nederlandse horror van Dick Maas, wat kan ik erover zeggen? Het is jeugdsentiment! Ik heb hem destijds als kind – en later als volwassene – vaak gezien. Een lift die mensen vermoord, een meneer Vink die naar beneden in de schacht klettert waardoor blinde vink  zijn betekenis krijgt. De onvergetelijke zin “kees haal de groene zeep” terwijl Kees Prins van Jiskefet over zijn nek gaat en een poppen kop wederom in de schacht valt. Het gevecht tussen Huub Stapel en de lift is overigens ook legendarisch. Het was een film met bekende koppen, Nederlandse tv-helden, overacting, jaren 80 synthesizers. Een kaskraker in die tijd en inmiddels een classic…bijna iedere Nederlander kent deze film. Toch niet slecht voor een Nederhorror!!!

Still uit Nederhorror film De Lift

De Lift is te zien via Videoland.

3. Papillon (2017)

Een waargebeurd verhaald over Henri Papillon Charriere, een kluizenkraker die vals wordt beschuldigd van moord, wat zorgt voor een veroordeling tot de Franse strafkolonie Duivelseiland in Frans Guinea. Telkens tevergeefs proberen te ontsnappen, wat hem uiteindelijk toch lukt. De ontberingen aldaar en zijn vriendschap met Louis de hem wil helpen om te ontsnappen. De beste man werd later weer een vrij burger in Frankrijk en schreef een bestseller.

Papillon is te zien via Netflix en Videoland.

Hierbij willen we Bart bedanken voor het interview! Meer informatie omtrent Bart van Dekken is te vinden via zijn pagina op IMDB. Ook is er een Facebook-groep voor The Norah Zone, welke je via deze link kunt bereiken.

VOLG ONS

Wil je meer van dit soort film-gerelateerde artikelen lezen? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.

FacebookInstagramPinterestTwitter