Jacqueline Makkee in 7 takes – deel 2 (Immy Verdonschot)

Jacqueline Makkee in 7 takes - FILMSTRIP

door: Immy Verdonschot

Een week geleden plaatsten we al het eerste deel van Jacqueline’s succesverhaal. Samen met haar man Justin ging ze in 2006 op goed geluk naar Hollywood om carrière te maken als Visual Effects, VFX, artiesten. Negen jaar later hebben ze een waslijst aan topfilms op hun CV staan. Ik heb contact gehad met Jacqueline toen ze klaar was met Batman v Superman: Dawn of Justice. Net als in de stijl van het vorige interview, bespraken we haar werk aan de hand van zeven films. Hier volgen de laatste drie.  

13245892_1243328145684991_2010439278_n

5) Men in Black 3 (2012) (mold department)
Men in Black 3 werd gemaakt door Rick Baker van Cinovations Studio. Een legende in de filmindustrie, dus om voor hem te hebben mogen werken was een droom die uitkwam. We noemen het een make-up film: Er werden aliens en creatures gemaakt en was dus iets totaal anders dan kostuums. Creature films vind ik om die reden ook leuker om te doen. De aliens werden in klei vormgegeven en dat werd naar ons in de mold departement gebracht. Onze taak was om er een negatieve mal van te maken. Zodoende kunnen ze het alienhoofd daarna in een ander materiaal, zoals silicone, gieten. Als ‘molder’ ben je dan ook vrij technisch bezig, want je moet van te voren bedenken hoe je het beste een mal kan maken. Afhankelijk van hoe ingewikkeld de sculptuur is kan dit een één-, twee-, of driedelige mal zijn. En als het mis gaat, is vaak de sculptuur niet meer te redden. Als ‘moldmaker’ heb je dus een belangrijke taak en ik vind het daarom ook uitdagender om te doen.”

6) 300: Rise of an Empire (2014) (hair department)
“Voor 300 hebben we heel veel neplichamen moeten maken. We hadden pruiken – die maakte ik niet zelf – welke we kant en klaar op silicone hoofden lijmden. Ik moest het afmaken door de haarlijn realistisch te doen lijken. Dat doe je met een speciale naald waar je het haar voor haar in een siliconen hoofd prikt. Zo heb ik ook een silicone mannenborst met haar moeten bedekken: ook weer haar voor haar. Voor die dode lichamen hoeven we trouwens geen fittings te doen en het enige wat we nodig hebben ter referentie zijn foto’s van die tijd.

“Het is echter niet de meest uitdagende functie die ik gehad heb. Dat is denk ik het Gallipoli project geweest voor het Te Papa museum in Nieuw Zeeland: Een tentoonstelling over het ANZAC leger dat honderd jaar geleden naar Galipoli in Turkije ging om te vechten. Ik was voor het eerst verantwoordelijk voor de final look van het haar en ging werken voor een nieuw bedrijf met nieuwe mensen. Ik wist niet wat voor ervaring de mensen hadden, wat zorgde voor een uitdaging. Niemand van ons had ook eerder aan een 2,5 keer zo groot hoofd en lichaam moeten werken. Ik heb toen mijn collega’s om advies gevraagd, maar vaak moet je zelf ook gewoon dingen testen om te zien of het wel of niet werkt. Het was een hele grote uitdaging, wat een groot succes is geworden.”

300-roae-7 (1)

7) Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) (special effects technician)
Het was geweldig om aan dit project te werken: dat je gewoon onderdeel bent geweest van ‘the Batman suit.’ Ik heb een speciaal contract moeten tekenen dat ik niets mag vertellen, dus helaas kan ik niet teveel in details treden. Maar ik heb onderdeel uitgemaakt van het team dat de ‘mechanical suit’, ‘Batman suit’ en de final details van zowel het Batmanpak als van het Wonder Womanpak in elkaar heeft gezet. Daar ben ik grotendeels bezig geweest met de riem. Van de meeste pakken kan ik dus wel zeggen dat je daar mijn werk in terug kan zien. Maar we werken natuurlijk met een team om de pakken in elkaar te zetten, dus het is niet zo dat ik een bepaald onderdeel in mijn eentje heb gedaan. Welk pak ik het leukste vond om aan te werken? Dat is het Batmanpak

“Superhelden films zijn leuk, maar het werk is minder creatief. Ik hou zelf voornamelijk van fantasyfilms met monsters, zombies, weerwolven en dergelijke. Je bent dan namelijk veel creatiever bezig. Echter heb je het niet altijd voor het zeggen wat voor film er binnenkomt. Momenteel zijn dat veel superheldenfilms waar kostuums voor gemaakt moeten worden. Voornamelijk de afwisseling is dan ook fijn. En elke film heeft zo zijn bijzondere momenten. Het mogen werken aan A-listed films blijft bijzonder en ik kan het soms nog steeds niet geloven dat ik succesvol ben geworden in de filmindustrie van Hollywood.”

Jacqueline Makkee in 7 takes - deel 2 (Immy Verdonschot)

Nog een laatste vraag. Hoe direct werk jij samen met een regisseur of acteur?
Het ligt eraan hoe groot de film is en of ik op de set moet zijn voor de film. Als we prosthetics moeten gebruiken op de acteur, dan maken we van te voren een ‘life cast’ waarna je de make-up vervolgens op de acteur moet aanbrengen. Op die manier werk je heel nauw met de acteur samen. Afhankelijk van het budget van de film kun je soms ook nauw samenwerken met de regisseur, terwijl het andere keren via tussenpersonen gaat. Mocht je trouwens op de set nodig zijn, dan werk je direct met de regisseur, omdat hij of zij je dan direct instructies geeft over hoe hij iets wil hebben. Welke functie ik nog graag zou willen uitvoeren? Bij Weta Workshop was ik Lead Artist. In de toekomst zou ik best meer verantwoordelijk willen hebben voor projecten. Dat voelt als een natuurlijk evolutie van de jaren die ik in mijn vak gestopt heb.”

Op het moment is Jacqueline druk bezig met de live-action versie van Ghost in the Shell met Scarlett Johansson, terwijl op IMDB ook al aangegeven wordt dat ze aan de inmiddels afgeronde film X-Men: Apocalypse heeft gewerkt en verder bezig zou zijn met Star Trek Beyond.