Recensie No Time To Die | De beste James Bond film ooit?

James Bond is terug. De coolste, netste en meest bad-ass spion gaat nog op één laatste avontuur. Dat is als we het over Daniel Craig hebben dan. De 53-jarige acteur hangt de mantel op, na 16 jaar lang in de huid van Bond te hebben gekropen. Anderhalf jaar lang heeft het publiek moeten wachten, met enkel indrukwekkende trailers om de nieuwsgierigheid levend te houden. Nu is het eindelijk zover: vanaf deze week draait No Time To Die in de Nederlandse bioscopen. Recensent Rick van Wijk was aanwezig bij de persvoorstelling in Amsterdam. Lees hier zijn ervaring en zijn No Time To Die recensie!

Titel: No Time To Die
Regisseur: Cary Fukunaga
Cast: Daniel Craig, Rami Malek, Léa Seydoux, Lashana Lynch, Ralph Fiennes, Ana de Armas, Christoph Waltz, Jeffrey Wright
Scenaristen: Neal Purvis, Robert Wade, Cary Fukunaga
Genre: Actie, avontuur, thriller
Speelduur: 163 minuten
Release: Vanaf 30 september in de bioscoop

No Time To Die Recensie

Na Spectre is James Bond (Daniel Craig) met pensioen gegaan. Maar wanneer een oude vriend van de CIA, Felix Leiter (gespeeld door Jeffrey Wright) hem vraagt terug te komen voor een missie heeft hij moeite om ‘nee’ te zeggen. Dit leidt Bond op het pad van een mysterieuze schurk, gewapend met gevaarlijke technologie. James Bond gaat in No Time To Die op één laatste missie, die alles veranderen kan.

Ik was deze ochtend uitgenodigd voor een persvoorstelling van de laatste Bond-film van Daniel Craig, in Pathé Amsterdam Arena. De film werd aan ons gepresenteerd in het prachtige 3D IMAX, en daarmee wil ik gelijk lof geven aan de technische aspecten van No Time To Die. De regie, camerawerk, montagewerk en muziek komen zo goed samen dat het geen overdrijving is om te zeggen dat dit een van de beste uitziende Bondfilms aller tijden is. Het tipt zelfs aan het schitterende camerawerk van Roger Deakins in Skyfall, naar mijn mening.

No Time To Die Recensie

Het camerawerk is gedaan door Linus Sandgren, een naam die ik nooit eerder gehoord had. Toch kom er ik nu achter dat deze cameraman een Oscar heeft gewonnen in de categorie van cinematografie. Dit was voor niets minder dan La La Land, een de beste films ooit in mijn optiek, met een prachtig gefilmd Los Angeles. Ook zijn camerawerk voor No Time To Die mag er zijn. Er zitten enorm veel shots in de film welke ik gerust als achtergrond zou kiezen voor mijn telefoon of PC.

Regisseur Cary Fukunaga lijkt heel goed te begrijpen hoe belangrijk de actiescènes zijn in Bondfilms. Deze film bevat een aantal van de beste actiescènes van zowel dit jaar als de hele James Bond reeks. Met name de scène in het bos viel me op als heel creatief, spannend en entertainend. Het is bijna een onbeschrijfbaar gevoel dat ik erbij had, deze scènes hielden mijn aandacht gewoon constant erbij.

Ik begon ook zo’n beetje te juichen bij de titel-sequence van No Time To Die. Niet alleen omdat ik zeer verbaasd was over hoe goed Billie Eillish’ liedje was, en hoe goed deze bij het verhaal en de toon paste, maar vooral omdat ik zag dat de Original Score door Hans Zimmer gedaan is. En dat was te merken. Dit was dan ook de beste muziek in een Bond-film. Het complimenteerde elke scène heel goed, maar wist ook hoe het op moest vallen. Ik kan niet wachten om de Soundtrack in mijn playlist te zetten.

No Time To Die Recensie

Maar er is niet alleen lof te spreken over de technische aspecten. Het acteerwerk is uitstekend. Daniel Craig geeft zijn laatste optreden als de welbekende spion, en krijgt genoeg tijd om in de spotlight te staan. Dit gaat soms ten koste van andere grote namen, zoals Rami Malek als de schurk, maar ook hij weet met wat hij heeft een prachtig optreden neer te zetten. Malek is heel subtiel in zijn plannen en daden, wat hem een stuk meer intimiderend maakt dan zijn voorganger. Lashana Lynch is een fijne toevoeging aan het 00-programma. Léa Seydoux, Ralph Fiennes, Christoph Waltz en Jeffrey Wright spelen allemaal op hun best en David Dencik was een hele grappige toevoeging als Russische wetenschapper. Ana de Armas was geweldig zoals altijd, alleen had ik graag nog iets meer van haar willen zien.

No Time To Die heeft een van de meeste intieme verhaallijnen die ik in Bondfilms heb gezien. Net zoals Skyfall weet het iets persoonlijker te worden met het Bond karakter, hier nog zelfs nog stukken meer. Dit zorgt ook voor een heel emotionele ervaring. Daarbij heeft deze film ook een prachtig einde. Het weet hiermee niet alleen een goede afsluiter te brengen aan de film, maar ook aan de voorgaande Craig-Bondfilms.

Er waren in de film constant verhaallijnen, maar ook doorlopende grapjes die op een heel bevredigende manier tot een einde komen. De hele film was duidelijk te volgen. Het montagewerk van de film is zo goed gedaan dat je jezelf tijdens deze 2 uur en 43 minuten geen enkele seconde hoeft te vervelen. No Time To Die grijpt je en laat je niet meer los.

Alle technische aspecten, het geweldige script en uitstekende acteerwerk zorgen voor de volledige ervaring. Ik kan met gemak zeggen dat dit mijn favoriete James Bond film tot nu toe is. Ik heb ze niet allemaal gezien, maar deze overtreft zelfs Skyfall naar mijn mening: dit is in ieder geval mijn favoriete Daniel Craig James Bond film.

Dit was de eerste persvoorstelling waar ik ooit naartoe ben gegaan, en het is meteen een van de beste filmervaringen geweest die ik ooit heb gehad. No Time To Die sluit Daniel Craig’s James Bond carrière af met een gigantische banger die op het grootste scherm dat je kan vinden gezien moet worden. Een van de eerste films die uitgesteld werd door corona vorig jaar is dan ook zeker een die in de bioscoop ervaren moet worden.

★★★★1/2

Misschien dat de score nog een 10/10 kan worden, bij een tweede ervaring en wat tijd om het te verwerken

Vond je deze No Time To Die recensie interessant? Er komen nog andere James Bond artikelen aan! Wil jij op de hoogte gehouden worden, blijf dan deze site bezoeken en volg Entertainmenthoek via de kanalen op Instagram, FacebookTwitter en Pinterest. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.