Premièreverslag + recensie | De Oost (Joël Mulder)

De spraakmakende Nederlandse film De Oost verscheen vorige maand op Amazon Prime Video, maar kreeg onlangs alsnog een bioscoop première. Onze recensent Joël Mulder was aanwezig, lees hieronder zijn De Oost recensie!

Titel: De Oost
Regisseur: Jim Taihuttu
Scenario: Jim Taihuttu
Cast: Martijn Lakemeier, Jonas Smulders, Marwan Kenzari, Jeroen Perceval, Joenoes Polnaija
Speelduur: 137 minuten
Genre: Oorlog, Drama
Releasedatum: 13-05-21 (Amazon Prime Video)

“No one makes a comeback like the movies.” Deze woorden sprak acteur Vin Diesel in een promotievideo voor de nieuwe Fast & Furious film. Marvel bracht een dergelijke ode aan de bioscopen door middel van een montage van talloze meeslepende momenten uit Marvel films, inclusief de climax van Avengers: Endgame, waarbij het gejoel van een zaal vol liefhebbers te horen was. En in dat gejoel is precies te horen wat ik in deze afgelopen maanden gemist heb. Trouwe fans die hun enthousiasme niet op kunnen en bij de eerste voorstelling midden in de nacht vol spanning in de zaal zitten. De euforische beleving van de grootse en spectaculaire producties. De geur van het tapijt van mijn favoriete theater. Maar vooral: het moment dat de lichten uit gaan en de doeken opzij schuiven. Het moment waarop ik in een compleet nieuwe wereld gezogen wordt en de verwondering begint.

Afgelopen zondag kon ik voor het eerst sinds maanden weer naar een voorstelling. Ik had de eer om de première van de Nederlandse film De Oost in het Eye Museum in Amsterdam bij te wonen. Ik vond het fantastisch om weer naar het theater te kunnen. Meteen werd ik weer bewust van het feit dat naar de film gaan zo intrinsiek anders is dan thuis een film kijken. Naar de film gaan bevat ook zoveel meer. Het is het online kopen van een kaartje, de reis naar de locatie van het theater, de gastvrije ontvangst, het wachten in de rij, het zitten in de zaal, het voelen van de spanning vlak voor aanvang, en het bespreken van de film achteraf. Dat hoort er allemaal bij. Sommige bioscoopbezoekjes gaan zelfs meer om het evenement dan om de film. Daar komt bij dat het kijken van de film in de bioscoop ook meer immersie biedt dan wanneer ik dat thuis doe. De lichten gaan uit, en 2 uur lang kijk ik met al mijn aandacht naar de film. Geen afleiding, geen onderbreking, niks. En dat is een fantastische ervaring. Het maakt de beleving van de film voor mij zoveel intenser en bevredigender dan wanneer ik thuis een film aanzet.

De Oost recensie

“De nieuwe Nederlandse film met in de hoofdrollen Barry Atsma en/of Elise Schaap.” Ja, deze omschrijving past bij veel films die in ons kleine landje zijn gemaakt. Nederlandse films hebben niet de beste reputatie, en dat is niet zonder reden. Wat het vaakst terugkomt, is het feit dat het gros van alle Nederlandse acteurs en actrices hun dialoog niet natuurlijk kunnen laten overbrengen. Daarnaast zijn er zoveel Nederlandse romantische komedies dat je voor een nieuwe titel alleen maar de woorden “harten” of “liefde” hoeft te combineren met doorsnee Nederlandse woorden zoals “tuintje” of “straat”. Dit is niet bedoeld als sneer naar Nederlandse filmproducties, maar het laat zien dat Nederlandse films kunnen meestal niet tippen aan de films die uit andere landen komen. En daarmee bedoel ik niet alleen Hollywood. Landen als Frankrijk en Zuid-Korea houden zichzelf relevant met internationale hits als The Artist en Parasite, die beide een Oscar kregen voor Beste Film. Dit wil niet zeggen dat Nederland niet dergelijke kwaliteit kan afleveren. De Oost is daar een voorbeeld van.

Still uit De Oost recensie

De Oost doet heel veel dingen heel erg goed, wat mij stiekem een beetje verraste. Ten eerste is de dialoog werkelijk briljant. Wanneer het goed wordt uitgevoerd (wat vaak niet het geval is), kan dialoog in de moedertaal de Nederlandse kijker soepel en vloeiend de film in loodsen. Ik was nog meer verrast door de kwaliteit achter de productie. De editing, de cinematografie, het kostuumontwerp, en het tempo sprongen er echt uit, met name in de eerste helft. Het deed mij denken aan de film Apocalypse Now, tevens een film over soldaten op missie in een land waar ze helemaal niks te zoeken hadden. Het acteerwerk is bijzonder knap en natuurlijk gedaan, met name de rol van Marwan Kenzari is van topkwaliteit.

Toch zijn er een aantal gebreken aan deze film, en dat heeft voornamelijk te maken met de tweede helft. Deze kakt qua verhaal en tempo enorm in. Het plot wordt onsamenhangend en het einde is bijzonder insignificant.

Al met al is De Oost een bijzonder sterke Nederlandse productie die ondanks wat sterke minpunten absoluut de moeite waard is. De internationale filmindustrie is nog lang niet van Nederland af, en dat is maar goed ook.

★★★½☆

Joël Mulder