Recensie | 365 Dni (Kimberly Leerkes)

Een knappe dominante man? Check. Mary Sue personage in de hoofdrol? Check. Mager verhaallijn maar bombol seks? Check. 365 Dni (ook wel 365 Days) is alles wat je van de Fifty Shades of Grey opvolger mag verwachten. Een cinematisch hoogstandje is dit bij lange na niet, maar dat zal menig vrouw (of man) niet weerhouden te smullen van deze licht erotische film. Lees hier de recensie van 365 Dni door Kimberly Leerkes.

Titel: 365 Dni (365 Days)
Regisseur: Barbara Białowąs, Tomasz Mandes
Cast: Anna-Maria Sieklucka, Michele Morrone, Bronisław Wrocławski, Otar Saralidze, Magdalena Lamparska, Natasza Urbańska
Scenario: Tomasz Klimala, Barbara Białowąs, Tomasz Mandes, Blanka Lipińska
Genre: Romantiek, drama
Speelduur: 114 minuten
Releasedatum: 7 juni 2020

Gebaseerd op het boek 365 Dni door Blanka Lipińska

Recensie 365 Dni

365 Dni voelt als een product ontstaan uit smutty Wattpad (fan)fiction. Je weet wel, die amateuristische (en vaak erotisch beladen) verhalen in de zin van: One Direction ster Harry Styles ontmoet onweerstaanbare fan en 3 kinky hoofdstukken verder is ze zwanger van een drieling. Nu is 365 Dni officieel geen fanfiction, maar het is wel duidelijk dat schrijfster Blanka Lipińska sterk was geïnspireerd door de karakteristieken van het steeds populairder wordende genre. Soft porno voor vrouwen is namelijk een gat in de markt en ik vind het ook niet wonderbaarlijk dat dit soort titels steeds meer aandacht krijgen.

Zo moet 365 Dni ook een beetje de tweede Fifty Shades of Grey worden. Ondanks dat de aankleding totaal anders is blijft de basis hetzelfde: onschuldig meisje wordt sensueel verleidt door een slechte-slechte man die ondanks zijn badboy uitstraling een zwak heeft voor zijn nieuwste aanwinst. Deze premise doet je ongetwijfeld keihard kotsen óf smelten. Dit is zeker geen film voor iedereen, maar ik verwacht dat deze guilty pleasure een groter publiek wild maakt dan je zou denken.

365 Days deel 2

Het plot

Om haar 29ste verjaardag te vieren vertrekt Laura (Anna-Maria Sieklucka) naar Sicilie. Het botert niet tussen haar en haar vriend Martin en als hij haar op een avond beledigt vlucht Laura weg voor een wandeling in haar uppie. Daar komt ze de maffiabaas Massimo (Michele Morrone) tegen die haar ontvoert.

Eenmaal aangekomen maakt Massimo haar duidelijk dat hij haar 365 dagen geeft om op hem verliefd te worden. Iets waar de vurige Laura niet direct van is gediend. Wat volgt is een flirterig spel waarbij Laura haar best doet de charmes van Massimo te weerstaan. Een onmogelijke taak waarvan je de afloop vooraf al kan raden.

365 dni Netflix

Lauwwarme romantiek

Het lijkt alsof 365 Dni de nominatie voor de Razzie Awards al binnen heeft. Het is absoluut geen filmisch hoogstandje. Met het slechte acteerwerk en een script alsof het door het 14-jarige is geschreven is 365 Dni soms te pijnlijk om naar te kijken. Maar dat is misschien ook wat aantrekt aan dit genre. Uiteindelijk is het een schaamteloze verfilming van een pikante badboy fantasie. Zoals ook Fifty Shades of Grey dat is. Logica en realisme zijn dan wat minder van belang.

Ik wil 365 Dni daarom ook zien voor wat het is. Niet zo heel stiekem ben ik wel gek op zit soort pikante verhalen die voor wat ophef zorgen in filmland. Echter, zelfs als een bloedhete steamy romance is 365 Dni eigenlijk te soft. Als je dan toch voor puur smut gaat, ga dan ook echt all the way! Een gemiddelde episode van Outlander is intenser met meer passie en hemeltjelief ook daadwerkelijk een sterk plot. Daarom slaat 365 Dni voor mij een beetje de plank mis. Maar als het ketsen van mooie lichamen op een boot het enige is wat je boeit dan heeft 365 Dni zeker de potentie als je nieuwe guilty pleasure.

Waardering:  ★☆☆☆☆

Kimberly Leerkes