Recensie | De 7 Wrekers (Martijn Pijnenburg)

Regisseur Quentin Tarantino staat erom bekend dat hij veel leent van andere filmmakers. Sterker nog, een aantal van zijn films zou je bijna samenraapsel van bestaande titels kunnen noemen. Al pakt het meestal wel goed uit. In De 7 Wrekers lijken de rollen echter omgedraaid te zijn. Deze Nederlandse film voelt namelijk aan als een samenvoeging van Reservoir Dogs en The Hateful Eight, maar dan in een WO2 setting. Of het resultaat hiervan ook de moeite waard is lees je in deze recensie.

Titel: De 7 Wrekers (Internationaal: The Vengeful 7)
Tristan van Doorn
Cast: Rick Kuitems, Geoffrey Alkemade, Jos Timmerman, Bauke van Boheemen, Roy van Kleef, Francis Cox, Peter Nillesen, Nils van Buren
Scenario: Tristan van Doorn
Genre: Thriller
80 min
Release:
13 februari (nu te zien op Amazon Prime Video)

Toen ik onlangs door de collectie Nederlandse films op Amazon Prime Video aan het bladeren was kwam ik een film tegen die De 7 Wrekers heette. Heel even dacht ik dat het hier om een internationale film ging die per ongeluk tussen de Nederlandse collectie stond (Prime Video vertaalt soms de titels), maar ik had het mis. Het bleek daadwerkelijk een Nederlandse thriller te zijn, die volgens de beschrijving zou doen denken aan Reservoir Dogs. Mijn interesse was gewekt.

7 verzetsstrijders

Ondanks dat de eerste scene een beetje houterig overkwam sprak de setting me wel aan. Centraal stond een groepje verzetsstrijders die zich in een gebouw verscholen en een Duitse soldaat als gevangene hadden. Al snel blijkt dat het gezelschap uit 7 mensen bestaat die elkaar van tevoren nog niet kende. Dit omdat ze stuk voor stuk door de Britten geselecteerd zijn om deel te nemen aan een speciale missie. Een leuke variant op het uitgangspunt van Quentin Tarantino’s Reservoir Dogs, als je het mij vraagt. In deze film worden namelijk 6 verschillende criminelen samengebracht om gezamenlijk een overal te plegen. In zowel De 7 Wrekers als Reservoir Dogs loopt de missie anders dan gehoopt en krijgt men het gevoel dat er een verrader in het spel is. De vraag is alleen wie.

De 7 Wrekers recensie

Heel even leek het alsof De 7 Wrekers ook alle andere plotelementen van Reservoir Dogs zou gaan volgen, maar dat bleek gelukkig niet het geval te zijn. De film bevatte namelijk ook een flinke schep The Hateful Eight, een andere film van Tarantino. Hierin moeten 8 vreemdelingen samen de nacht doorbrengen in een ingesneeuwde berghut. Al was er ook de nodige eigen inbreng, waardoor het niet als een ordinaire kopie van deze twee titels aanvoelde. Gezien de eerdergenoemde opstartproblemen moest ik even aan de film wennen, maar toen ik eenmaal in het verhaal zat vond ik het een verassend spannende thriller. Met name omdat dat uitkomst (ondanks de geleende plotelementen) nog niet zeker was.

Naast de plotelementen kwam ik nog iets anders tegen dat typisch Tarantino was, namelijk de dialogen. Als kijker hoor je de verzetsstrijders onderling praten over hun visie op de oorlog en het vertrouwen in de geallieerden. Gezien het gezelschap onder andere uit een Jood, communist en ‘moffenhater’ bestaat leverde dat kleurrijke gesprekken op. Ook droeg het bij aan de sfeer. Een klein nadeel was dat de teksten soms een beetje geforceerd uitgesproken leken te worden. Ik heb desondanks van de dialogen genoten, maar ze hebben hierdoor niet echt de potentie om zo iconisch te worden als die van bijvoorbeeld Tarantino zelf.

De 7 Wrekers 2020

Ik was met momenten even bang dat het verhaal achter De 7 Wrekers zou inzakken, zoals dat helaas met veel thrillers het geval is. Gelukkig bleek dat niet geval. Afgezien van enkele kleine minpuntjes zat het scenario sterk in elkaar, waardoor de film bleef boeien. Ik vroeg mezelf (net als bij de films van Tarantino) overigens regelmatig af wat er gebeurd zou zijn geweest als de missie wél vlekkeloos was verlopen. Of als bepaalde personages in leven waren gebleven. Wat mij betreft een teken dat de schrijvers iets goed doen.

Cast

Qua cast is het lastig om te zeggen wie eruit springt. De ene acteur lijkt beter te spelen, maar de ander heeft weer een interessanter personage. Als ik uitspringer moest kiezen dan zou ik gaan voor Rick Kuitems, die een botte moffenhater speelt. Ook de vertolking van Peter Nillesen, die de gevangen Duitse soldaat vertolkt, mocht er zijn. Ik kijk er hierdoor naar uit om hem aan het werk te zien in Verraderlijke Liefde, waarin hij een soortgelijk personage speelt.

Ondanks de vele pluspunten moet ik er wel bij vermelden dat De 7 Wrekers qua budget niet te vergelijken is met de gemiddelde bioscoopfilm. Dit is niet erg (Reservoir Dogs was tenslotte ook een kleinschalig project), maar ik denk hierdoor eerlijk gezegd niet dat de film bij het grote publiek zal gaan aanslaan.

De 7 Wrekers is een leuke hommage aan het werk van Quentin Tarantino waar duidelijk veel tijd en moeite in is gestopt. Alle castleden deden hun best en ook over het scenario is nagedacht. Desondanks is het met momenten wel duidelijk te zien dat deze film een low-budget project is, waardoor de wat meer verwende kijker het wellicht niet zo interessant vind.

De 7 Wrekers film

De 7 Wrekers is te zien via Amazon Prime Video.

★★★☆☆