Recensie | Accident Man (Raymond Doetjes)

‘Hitman’,..oh nee ‘Assassin’ films zijn weer helemaal in. Na The Hitman hebben wij eveneens twee verdienstelijke delen van John Wick mogen bewonderen. De Britten hadden nu zoiets van, “wij kunnen niet achterblijven, dit is een gat in de film markt!” en dus is er een Union Jack versie van John Wick ontstaan, genaamd Accident Man! Lees hieronder de recensie van de film Accident Man door Raymond Doetjes.

Titel: Accident Man
Regisseur: Jesse V. Johnson
Scenario: Scott Adkins, Pat Mills
Cast: Scott Adkins, Ray Stevenson, Ashley Greene, David Paymer, Michael Jai White, Ray Park, Amy Johnston
Speelduur: 105 minuten
Genre: Actie / Thriller
Release: vanaf 5 februari 2018 in de bioscoop

Recensie Accident Man

Accident Man gaat over de huurmoordenaar Mike Fallon (Scott Adkins), die als 15 jarig kereltje in de achterbuurten van Oost Londen toevallig een huurmoordenaar te werk zag gaan en deze man heeft gevraagd hem op te leiden… Euhm ja, de origine van het personage Mike Fallon laat wat te wensen over in de vorm van realiteitszin, maar goed. Zijn coach Ray (Ray Stevenson) heeft een visie om zijn imperium wat uit te breiden en begint een Pub, The Oasis genaamd, waar Londen’s beste huurmoordenaars rondhangen totdat zij een klusje krijgen toebedeelt. Op een dag verongelukt de ex-vriendin van Mike Fallon en dat is wanneer het hele onderwereldje van overbetaalde huurmoordenaars de stabiliteit dreigt te verliezen. Vanaf dat moment is het voor één ieder vechten om te overleven.

Recensie Accident Man

Analyse

Het verhaal is verre van nieuw en de plot-twists tekenen zich makkelijk aan de horizon af. Echter is het een super vermakelijke hersenloze actiefilm, met enorm veel martial arts vechtscene-. De regisseur (Jesse V. Johnson) heeft een apart wereldje geschapen dat Kingsman: The Secret Service, John Wick, Transporter en een stukje Layer Cake als een magnetronmaaltijd bij elkaar heeft gebracht – geen hoogstaande maaltijd, maar goed genoeg om niet te verhongeren.

De collega huurmoordenaars zijn allen typetjes die zo in Kingsman plaats kunnen nemen. De humor is heel Brits – tongue and cheek met veel Cockney. De serieuze kant is er ook en dit is waar het verhaal blijft boeien. Normaliter conflicteren typetjes en een serieus plot, maar hier werkt het. Je blijft benieuwd waarom Mike zijn ex-vriendin is vermoord en hoe dit web van bedrog is geweven. Tevens leert de kijker in deze film ook iets en iedere film waar je iets nieuws leert krijgt per definitie een paar pluspunten! Hier leert men het woord “defenestration” (de kunst van iemand uit het raam gooien), hetgeen bijna een running gag in de film is.

De gevechten zijn merendeel martial arts gevechten in de style van Transporter; mooie wideshots en weinig cuts. Dit in tegenstelling tot de meeste Hollywood gevechten waar je 12 frames ziet en een cut hebt, ziet men shots van 5 tot 10 seconden. Niet alle klappen en trappen lijken zo hard aan te komen, vooral bij de knietjes zie je dat deze worden ingehouden, maar eerlijk gezegd zie ik dat liever dan cut, cut, cut.

De hoofdrolspeler Scott Adkins speelt verdienstelijk. Hij is in de gekte van deze onderwereld eigenlijk de meest normale persoon en vaak is het lastig om “normaal” te zijn in een film en je gaat mee met het charisma van deze anders zo normale man; en dat is uniek want je ziet hem vanaf de eerste scene iemand moeiteloos doden! De backdrop voor de film is West Ham (Oost Londen) en Westminster (Binnenstad Londen) en deze urban feel werkt heel goed voor deze setting.

Recensie Accident Man

Accident Man is een Engelse twist op John Wick; niet al te serieus maar zeker geen komedie. De actie is hard en soms meedogenloos. Het verhaal is duidelijk een combinatie van grote films en de plot-twist (als je dat zo mag noemen) zie je al aankomen. Toch blijf je kijken omdat de actie zo enorm goed is gedaan en de manier waarop mensen worden vermoord soms heel creatief is. Net als bij John Wick zit je als kijker eigenlijk voor een moordenaar te juichen. Het is een verdienstelijk filmpje, maar zeker niet van het kaliber John Wick.  3/5 sterren!

Raymond Doetjes, Subliminal Artist Productions

★★★☆☆

Deel jij dezelfde mening over Accident Man als Raymond? Of heb je juist een hele andere mening? Laat het ons weten in de comments!