Recensie After Yang | Een film die je het beste gewoon kunt ondergaan

Wie interesse heeft om de film After Yang te bezoeken moet openstaan voor een sci-fi drama waarin kunstmatige intelligentie en technologie centraal staan. Het verhaal is een verfilming van een short story met de titel Saying Goodbye to Yang uit het boek Children of the New World geschreven door Alexander Weinstein. Lees hieronder de recensie van After Yang

Titel: After Yang
Regisseur: Kogonada
Scenarist: Kogonada, Alexander Weinstein (schrijver boek)
Cast: Jodie Turner-Smith, Colin Farrell, Justin H. Min, Malea Emma Tjandrawidjaja
Genre: Drama, sciencefiction
Speelduur: 135 minuten

After Yang recensie

Het verhaal speelt zich af in een futuristische wereld waar iedereen een robot in huis heeft. In eerste instantie heb je dat niet echt in de gaten omdat je een ogenschijnlijk normaal gezin volgt. Zo begint de film met een futuristische “dance battle” die de familie heeft met andere gezinnen. Als ze uitgeschakeld worden zie je dat Yang, de zoon (maar eigenlijk de androïde) van het gezin in storing schiet met een inwendig probleem.

De vader Jack (gespeeld door Colin Farrell) gaat met Yang op pad om te proberen hem weer aan de praat te krijgen. En zo volg je Jack die met Yang naar allerlei instanties gaat om te proberen de storing op te lossen. Door deze zoektocht zie je in wat voor wereld ze leven en wat voor vergevorderde technologieën er allemaal zijn.

Als de zoektocht naar een oplossing steeds langer begint te duren zie je als kijker waarom de androïde Yang in huis was genomen. De dochter van Jack en zijn vrouw Kyra (gespeeld door Jodie Turner-Smith) is namelijk geadopteerd uit China. Voor haar was Yang in huis genomen om als grote broer / babysitter te fungeren. Zo kon Yang de kleine Mika het een en ander bijbrengen over haar roots en kwamen eventuele vragen niet bij haar ouders terecht.

After Yang

Maar doordat Yang defect is en abrupt uit hun familieleven is weggehaald zie je als kijker wat zijn afwezigheid binnen het gezin doet. Zo mist Mika haar “grote broer” enorm en komt Jack erachter dat Yang voordat hij bij hun kwam nog meer eigenaren heeft gehad en hij al die herinneringen ook opgeslagen heeft staan. Zo leert hij Yang veel beter kennen en verandert het zijn kijk op het leven.

Het doorlopende thema in dit verhaal is ook het feit dat er verschillende emoties loskomen bij zowel Jack, Kyra en Mika na het onverwachte defect en vertrek van Yang en of die emoties eigenlijk wel terecht zijn. Yang was tenslotte toch maar een stuk technologie in huis die hun leven makkelijker maakte?

Qua cinematografie levert deze film mooie beelden en op het acteerwerk is niet veel aan te merken. Het verhaal is wel wat traag en abstract en zal daardoor niet bij iedereen aan slaan. Het is een verhaal waar je een eigen draai aan kunt geven. Gaat het over familie, herinneringen, kunstmatige intelligentie, rouw, geluk of over genieten van de kleine dingen in het leven?

Mijn eindconclusie is dat After Yang een film is die je het beste gewoon kunt ondergaan. Ik denk dat iedereen na afloop van deze film een andere conclusie uit het verhaal kan trekken. Dat maakt de film wél degelijk interessant om na afloop over te discussiëren maar…daar moet je natuurlijk wel zin in hebben ?

★★★☆☆

Marlijn