Recensie | Alita: Battle Angel (Kimberly van Niele)

James Cameron bezit al jaren de rechten voor een live action film Alita, maar heeft al die tijd gewacht tot de CGI technieken ver genoeg gevorderd waren om een film als deze echt goed te kunnen maken. Toen Sin City regisseur en Gunnm fan Robert Rodriguez werd gevraagd de film te regisseren, kwam er meer vaart in dit project. En het is best een delicaat dingetje, dat verfilmen van Alita, want fans van de manga Gunnm (waarop de film is gebaseerd) weten dat het een complex narratief betreft, die niet makkelijk in twee uurtjes film te proppen is. Gelukkig weet Rodriguez toch de essentie van de manga in zijn film over te brengen. Het is duidelijk dat de film met veel liefde is gemaakt. Iconische momenten uit de manga zijn niet vergeten en CGI meester James Cameron heeft er ongetwijfeld voor gezorgd dat de cinematografie en visuals subliem zijn. Dat mag ook wel, na al die jaren smachtend wachten op deze uitgave.

De film voelt sterk aan alsof je kijkt naar een anime. Dat zal voor velen een beetje wennen zijn, want het zet een heel andere toon die je van (actie)films gewend bent. Als groot fan van het genre ben ik daarom misschien een beetje bevooroordeeld. Want Alita: Battle Angel is misschien niet de beste film van dit jaar, maar zeker wel een  welkome verrassing.

Titel: Alita: Battle Angel
Regie: Robert Rodriguez
Cast: Rosa Salazar, Christoph Waltz, Jennifer Conelly, Mahershala Ali, Ed Skrein, Jackie Earle Haley, Keean Johnson
Scenario: James Cameron, Laeta Kalogridis
Gebaseerd op: Yukito Kishiro’s manga Gunnm
Genre: Actie, Science Fiction, Anime Adaptatie
Speelduur: 122 minuten
Release: Vanaf 14 februari 2019

Het plot van Alita: Battle Angel

Het verhaal van Alita: Battle Angel speelt zich af in een dystopische wereld, een paar eeuw verder in de toekomst. De achtergelaten Alita (Rosa Salazar) wordt tussen het vuilnis gevonden door Dr. Dyson Ido (Christoph Waltz) die haar opknapt en een nieuw lichaam geeft. Eenmaal ontwaakt heeft Alita geen herinnering meer van haar vorige leven. Ze heeft geen idee wie ze was of hoe de huidige wereld in elkaar zit. Hierdoor leert ze opnieuw hoe het eraan toe gaat in de straten van Iron City, maar ontdekt ze ook meer over haar mysterieuze verleden. Alita komt erachter dat niet zomaar bij het vuilnis gedumpt is, maar dat haar rol in deze wereld groter is dan ze ooit heeft kunnen denken.

Manga versus film

De brandende vraag van de manga liefhebbers is natuurlijk hoe getrouw regisseur Rodriguez aan het plot is gebleven. Het antwoord is: zeer getrouw. Het is natuurlijk geen exacte kopie van de manga, want het zou erg knap zijn als Rodriguez 9 volumes aan had weten te vertalen in een film van ‘slechts’ twee uurtjes. Er is hier en daar gerommeld aan het script, maar de hoofdgedachte blijft hetzelfde en ik zou zeggen dat hij eer doet aan het bronmateriaal. Vooral leuk is dat hij sommige shots direct uit de manga heeft gehaald. Daarmee weet Rodriguez echt het hart van de manga over te brengen naar film.

Vooral Christoph Waltz is erg leuk om naar te kijken. Zijn interpretatie van Dr. Dyson Ido is voor mijn gevoel perfect. Maar vooral de jonge actrice Rosa Salazar, die de moeilijke taak op zich neemt de iconische Alita te spelen, maakt indruk en weet de film goed te dragen. Ik had haar personage eigenlijk nog verder willen zien ontwikkelen, maar Salazar weet de essentie achter Alita goed te vertolken. En dit is belangrijk, want zonder een echte Alita had deze film nooit kunnen slagen.

Recensie Alita: Battle Angel

Gewoon een goede popcorn film

Waar de film wat meer moeite mee heeft is het verloop van het verhaal zelf. Het script is all over the place met regelmatig scènes die niet helemaal logisch in elkaar zitten. Er wordt gefocust op kleine elementen die verhaaltechnisch weinig brengen maar er wel tof uit zien. En tja, dat toffe maakt dan toch een hoop goed. Vooral het einde voelt als een anticlimax; na een lange opbouw naar de finale is het slot het minst interessante uit de film. Er waren meerdere momenten waarvan ik verwachtte dat het einde van de film nabij was, maar dit was telkens niet het geval. Dat is jammer, want hierdoor heb ik ook voor Alita: Battle Angel het welbekende kritiek dat het beter een serie of tweedelige film hadden kunnen worden. Zo had de ontwikkeling van de personages meer aandacht kunnen krijgen en had je niet elke 10 minuten een nieuw er-staat-veel-op-het-spel gevechtsscène hoeven hebben.

Toch denk ik dat de meesten wel van Alita zullen genieten. De film is vooral visueel erg sterk (dat moet ook wel met Avatar regisseur James Cameron in de mix) en werkt met een luchtig plot dat vooral jongeren aan zal spreken. Indien je de kans hebt de film in IMAX te zien, dan wil ik je dat zeker aanraden want met deze prachtige beelden is het je geld dubbel en dwars waard. Verwacht geen diepgaand filosofisch science fiction drama, daarvoor kan je beter Ghost in the Shell nog eens opzetten. Alita: Battle Angel is gewoon een goede popcorn film en wie van een vlotte actiefilm houdt zal absoluut genieten.

★★★½☆

Kimberly van Niele

Bekijk hier ook de foto’s van de première van Alita: Battle Angel