Recensie | Bad Samaritan (Raymond Doetjes)

Het is al enige tijd geleden dat er weer een goede nagelbijter van een thriller in de bioscopen draaide. Waar er in de jaren 90 regelmatig zulke films te zien waren, is het tegenwoordig een uitzondering. Bad Samaritan met in de hoofdrol de beste Dr. Who van de afgelopen 30 jaar (David Tennant) hebben we weer een ouderwets avondje de zenuwen.

Titel: Bad Samaritan
Regisseur: Dean Devlin
Scenario: Brandon Boyce
Cast: David Tennant, Kerry Condon, Robert Sheehan, Jacqueline Byers, Lisa Brenner, Hannah Barefoot, Carlito Olivero
Speelduur: 107 minuten
Genre: Horror / Thriller
Release: vanaf 10 mei 2018 in de bioscoop

Sean Falco (Robert Sheehan) en zijn vriend Derek Sandoval (Carlito Olivero) zijn een stel slimme inbrekers, die een ultieme methode hebben gevonden om naast hun kansloze baan wat bij verdienen. Op een avond wordt Cale Erendreich, of zoals ik hem noem McDouchebag, slachtoffer van Sean. Terwijl Erendreich aan het eten is in een restaurant betreedt Sean zijn huis en ontdekt daar een meisje die zwaar mishandeld is en vastgeketend. Hij tracht haar te bevrijden maar moet helaas zijn poging staken wanneer Erendreich vroegtijdig naar huis gaat. Na een enorm dilemma besluit Sean met gevaar voor zijn eigen vrijheid naar de politie te gaan en hen te vertellen van wat er gaande is. De politie gaat nog één keer verhaal halen bij Erendreich, echter heeft hij alle sporen gewist. Sean wordt door niemand gelooft, maar is vastbesloten het meisje te helpen redden en dit komt hem en zijn geliefden heel duur te staan!

Bad Samaritan

Het is een enorm spannend verhaal geschreven door Brandon Boyce en geregisseerd door Dean Devlin. De film is een typische psychopaten kidnap film. Cale Erendreich is een echt gevaarlijke gek en David Tennant speelt hem fantastisch. Sheehan zit goed in zijn rol als gefrustreerde en angstig Sean. De film heeft een lekkere snelheid. Er wordt goede personage expositie gedaan, zonder dat dit de pacing vertraagd. Er zitten een viertal jump-scares in de film, waarbij er bij twee verschillende gillende dames in de theaterzaal te horen waren. Zelfs als doorgewinterde horror-fan stokte bij mij tot twee keer toe de adem in de keel – en dat is waar je horrors of thrillers voor kijkt. Het is geen perfecte film en dat komt met name omdat Cale Erendreich last krijgt van JBVS (James Bond Villain Syndrome); hij praat te veel en legt zijn hele plannetje aan Sean uit—dit ontdoet de rest van de film erg van de realistisch gezette toon. Ik had graag gezien dat hij minder praatte en gewoon bleef handelen zoals hij in de rest van de film doet. Ik had Sean graag willen zien smeken voor zijn leven en meer wanhoop gevoeld—en daar was zeker de ruimte voor. Tevens iets waar ik wat moeite mee had is het feit wat we steeds vaker zien dat de technologie tegen ons gebruikt wordt. Zo ook in deze film; maar even een password file kopiëren en dan de wachtwoorden gedecrypt hebben—nee jongens, dat gaat zelfs op Windows niet meer! De film heeft een beetje de toon van Silence of The Lambs en Fargo en dat wilt toch wel wat zeggen.

Bad Samaritan

Ondanks dat er een aantal dingetjes in Bad Samaritan zijn die ik graag anders had gezien om het een echte topper te maken, is het al-met-al een vermakelijk thriller. Eindelijk weer eens een goede thriller, die vlot doorloopt, je een paar keer laat schrikken en waarbij je een karakter hebt die zo krankzinnig is dat je hem vanaf het allereerste moment al niet mag. Echter voel je niet de zenuwen door je lichaam gieren en daar had het verhaal eigenlijk wel de ruimte voor. Desalniettemin een film om even in de bioscoop te bewonderen.

★★★★☆