Recensie | Barbershop: A Fresh Cut (Erik Jansen)

Barbershop: A Fresh Cut is het derde deel uit de komedie franchise die in 2002 begon. Het tweede deel Barbershop 2: Back in Business kwam uit in 2004 en in 2005 diende de film Beauty Shop als spin-off van deze filmreeks. In de hoofdrollen spelen o.a. Ice Cube als Calvin Palmer, Cedric the Entertainer als Eddie, rapper Common als Rashad en rapper/zangeres Nicki Minaj als Draya. De film komt van regisseur Malcom D. Lee die eerder Scary Movie 5 geregisseerd had.

Titel: Barbershop: A Fresh Cut
Regisseur: Malcolm D. Lee
Cast: Ice Cube,  Cedric the Entertainer, Common, Nicki Minaj, Eve, Regina Hall, Anthony Anderson, JB Smoove, Lamorne Morris, Sean Patrick Thomas, Dean Cole
Genre: Komedie
Speelduur: 112 minuten
Release: 12 mei 2016

Voor degene die bekend zijn met de eerdere delen, keren we weer terug in Calvin’s Barbershop in de South Side van Chicago. De zaak loopt nog steeds goed. De kappers vormen een hecht team en werken er met veel plezier, terwijl ze de ene grap na de andere grap maken over elkaar, (sub)cultuur en de buurt. De zaak is in tweeën gesplitst met een heren- en een damesgedeelte dat tevens zorgt voor hilarische grappen over mannen en vrouwen. Het kapperszaakje zit echter in een buurt die flink achteruit is gegaan en waar bendes over de straten regeren. Dan komt voormalig-kapper en nu politicus Jimmy langs voor een knipbeurt. Hij maakt van de gelegenheid gebruik door zijn voormalige collega’s te vertellen over een omheining die de plaatselijke regering om de buurt wilt plaatsen. Dit om de criminaliteit te kunnen beheersen. De medewerkers van Calvin’s Barbershop zijn hier niet blij mee, maar vinden wel dat er iets gedaan moet worden aan de toenemende criminaliteit.15021627_78014_Still_8_s-high

Het team besluit een 48-uurdurige staak-het-vuren initiatief te organiseren, waarbij de kapperszaak haar diensten het hele weekend gratis aanbiedt aan de gemeenschap. Gelijktijdig zit Calvin eraan te denken om de zaak te verhuizen naar de North Side waar het veiliger is. Zijn zoon dreigt namelijk terecht te komen in een straatbende. Zijn vriendschap met collega Rashad komt ook in het geding, omdat hij denkt dat Rashad’s zoon een slechte invloed heeft op zijn zoon. Rashad heeft daarnaast problemen in de relatie met zijn vrouw, omdat zij denkt dat hij en Draya een affaire hebben met elkaar.

Dit is de eerste film die ik heb gezien van de Barbershop-reeks. Alhoewel de trailer wel grappige momenten had, was ik in de veronderstelling dat de film niet zo goed zou zijn. Ook omdat ik Scary Movie 5 van regisseur D. Lee helemaal niet grappig vond, was ik in het begin eigenlijk een beetje bezorgd. Na het zien van de film was ik echter aangenaam verrast! De grappen die in de eerste helft van de film werden gemaakt, waren eigenlijk best heel erg lachwekkend. Vooral Cedric the Entertainer weet als de oude kapper Eddie veel komische momenten in het verhaal te brengen. Daarnaast was zangeres Nicki Minaj een aangename verassing die het uitstekend en overtuigend genoeg deed in haar rol. Net zoals in zijn rollen in de Friday, Ride Along en 21/22 Jumpstreet films, laat Ice Cube zien dat hij geknipt is voor komedie. Eigenlijk hebben alle acteurs uitstekend hun best gedaan om een komische, maar ook een hoopvolle en inspirerende film neer te zetten.

15021627_78020_Still_10_s-highDe komedie en de setting deed mij in het begin denken aan de kapperszaak scenes uit Coming to America uit 1988 met Eddie Murphy. Aangezien dit één van mijn meest memorabele komediefilms is, mag dit beschouwd worden als een groot compliment. De grappen zijn namelijk redelijk serieus en slim tijdens een aantal momenten. Als er een rode draad begint te ontstaan in het verhaal, zal je wellicht even denken dat het ten koste zal gaan aan de komische sfeer die in het begin werd neergezet. Uiteindelijk neemt het verhaal toch de overhand en wordt het publiek succesvol meegenomen van begin tot eind.

Barbershop: A Fresh Cut is uiteindelijk een vermakelijke feel good film met veel grappige situaties, maar ook met serieuze gebeurtenissen die refereren naar de recente ontwikkelingen in Amerika. Als je de eerdere delen nog niet hebt gezien, hoef je niet bang te zijn dat je dingen in het verhaal mist. Dit derde deel is wat dat betreft gewoon een leuk instapmoment die ook als losstaande film uitstekend werkt. Wellicht dat je na het zien van deze film net zoals ik eigenlijk wel benieuwd bent naar de eerdere films uit de Barbershop-reeks.