Recensie | Better Watch Out (Raymond Doetjes)

Better Watch Out is een film uit 2016 (release VS 7 oktober 2017) die ‘eindelijk’ eens in Europa uitkomt en al gereserveerd kan worden bij Amazon.co.uk. Iedereen die van horror houdt kent natuurlijk het slasher genre, vol met de typische clichés. Deze film probeert dat net even wat anders aan te pakken. Hoe ik de film omschrijf is, “Home Alone meets The Good Son”. De film is geregisseerd door de Canadees Chris Peckover en het scenario is afkomstig van Zack Kahn en Peckover. De film is in Australië opgenomen omdat het een Australische productie is en slechts twee van de acteurs uit de VS komen. Het moet erg onprettig geweest zijn om in januari en februari in Sidney op een filmset te staan in je winterkleding terwijl het buiten 32 graden is.

Titel: Better Watch Out
Regisseur:
Chris Peckover
Cast: Levi Miller, Olivia DeJonge, Virginia Madsen, Ed Oxenbould, Aleks Mikic, Dacre Montgomery, Patrick Warburton
Scenario: Zack Kahn, Chris Peckover
Genre:
Thriller / Horror
Speelduur:
89 minuten
Release: 6 oktober 2017

De 12 jarige Luke (Levi Miller, bekend van Pan en A Wrinkle in Time) is een beschermd opgevoede tiener. Zijn ouders gaan een avondje uit en regelen wederom zijn super-mooie babsitter Ashley (Olivia DeJonge). Luke heeft als doel om Ashley eens flink te versieren en zijn vriendje Garret (Ed Oxenbould, bekend van The Visit) plant daarom een wrede grap om Ashley het hof te maken,…maar dat pakt totaal verkeerd uit.

Zoals met ieder horror moet je er eigenlijk zo min mogelijk van afweten en trailers en reviews zijn eigenlijk uit de boze. Dus als je een leuke kijkavond wilt hebben dan is het advies om hier te stoppen met lezen, want ik kan je garanderen dat, hoe meer je weet des te minder is de kijkervaring. Oke, je bent eigenwijs en leest gewoon verder… Nou, goed dan. Luke is stiekem verliefd op Ashley en die heeft het doel om haar in te laten zien dat hij genoeg man is om zijn plakkerige jonge handjes eens onder het truitje van deze mooie blondine te mogen huisvest of in minder kleurrijke beeldspraak haar eens te zoenen. Dit doet hij op een ‘nogal onhandige manier’. Als dat faalt slaat hij haar uit frustratie en ze valt bewusteloos van de trap. Nu dat hij haar kan vastbinden heeft hij misschien wel kans met een spelletje truth of dare, zijn plakkerige kinderhandjes op haar mooie boezem te mogen leggen.

Om de concurrentie op Ashley voor te zijn, zorgt Luke dat haar vriendje Ricky (Aleks Mikic) even langskomt om te vertellen dat zij klaar met hem is. Wanneer Luke de deur opent en verteld dat ze er niet is, ruikt hij onraad en dringt hij het huis binnen om Ashley te vinden. Dit is wanneer Luke helemaal doordraait en Ricky even doeltreffend met een honkbalknuppel bewerkt, om uiteindelijk even de Home Alone, verfbus scene met hem na te spelen. Om Garret te bewijzen dat je niet zoals Joe Peschi achteruit van de trap afvalt, maar je hele kop explodeert.

Dit is wanneer Garret in paniek raakt en een bedreiging vormt. Op dat moment komt ook Ashley’s douchebag ex Jeremy (Dacre Montgomery, bekend als de Douchebag uit Stranger Things se02) eindelijk langs, nadat Luke hem heeft overgehaald om langs te komen. Dus Luke kan dan eigenhandig nog meer mensjes uit de weg ruimen, die een oogje hebben op Ashley. Dit doet hij op een creatieve manier omdat hij als 13 jarige niet is opgewassen tegen een 17 of 18 jarige. En noem mij koudbloedig maar ik vind het fantastisch als kinderen in films worden vermoord of kinderen juist moordenaars zijn in films.

Analyse

De film is een low-budget film en met de $20,639 in de VS aan bioscoopomzet, is het financieel gezien geen winnaar want de film heeft duidelijk veel meer gekost. Wellicht is de film ook alleen in een select aantal theaters uitgebracht en wedden de producenten op de dvd/Blu-ray release; dit is de verdienfactor voor de meeste indie horror films de laatste 25 jaar.

De film is zeker niet slecht! De acteerprestaties zijn zeer goed! Vooral Levi Miller die wij in Pan toch al een sterke rol zagen neerzetten, gaat nu helemaal los. De jongen heeft zo een dynamische reikwijdte, dat hij mogelijk wel eens de Leonardo DiCaprio van de Millennials-generatie kan worden als hij zijn rollen beter gaat kiezen. A Wrinkle in Time en de Australische film Red Dog True Blue is geen uitdaging geweest op zijn acteertalent en geen van beide echt een succes. Hoe Levi Miller op een gegeven moment zijn vriendje, Garret, aanvalt en zijn emoties van kwaad, naar gefrustreerd, naar wanhopig, naar ronduit psychopathisch sarcast verschuiven is bizar goed gedaan!

Olivia, die erg prettig is voor de ogen, speelt tevens een sterke dame en niet het cliché ‘gillende keukenwijfie’ zoals we die kennen van de 70s en 80s horror slashers. De schrijvers hebben haar ogenschijnlijk slimmer gemaakt dan Luke. Zij speelt een dodelijk spelletje ‘schaak’ met Levi in plaats van alleen te gillen en wachten tot het roestige mes van de moordenaar, door haar dunne huid op hun rug heen prikt om zich vervolgens tussen de wervelschijven te wringen en uiteindelijk de zenuwen in de ruggengraat door te snijden.

Het feit dat Olivia DeJonge, ondanks haar doodsangst voor spinnen, echte spinnen over haar gezicht heeft laten lopen omdat Chris Peckover eigenlijk geen budget had voor fotorealistische spinnen is bewonderenswaardig – dit soort toewijding zie je eigenlijk alleen in indie en low budget films, waar iedereen zich kapot werkt om het best haalbare te maken met de middelen die zij hebben. Wat nog vreemder is, is dat Olivia en Ed (beide Australisch) samen als broer en zus in The Visit zaten en nu samen in een Australische productie zitten.

Het scenario daar schort het een klein beetje aan. Ik had nog niets van Better Watch Out gezien of gehoord toen ik hem toevallig bij Walmart zag staan. Dus ik ging er geheel blanco in (zoals dat hoort bij een horror). Wat een plottwist moest zijn is het duidelijk niet; dat zie je van mijlenver aankomen, maar omdat de cast de rollen zo enorm goed dragen blijf je kijken en neem je de gemiste plottwist op de koop toe. De moordpartijen, ook al worden ze gesuggereerd en niet bruut in beeld gebracht – dit had te maken met budget maar ook omdat wat Chris Peckover terecht zegt: “wat mensen denken te zien is erger dan wat ik kan maken”, zijn creatief – omdat Luke zo een klein mannetje is moet hij wat improviseren om zijn veel grotere tegenstanders het hoofd te bieden.

Als je The Babysitter op Netflix (geregisseerd door McG) kon waarderen dan kan je deze film, die toch redelijk dezelfde sfeer hebben, ook waarderen. Voor een klassieke, horror slasher is Better Watch Out behoorlijk slim gedaan en verdient dan 4 uit 5 sterren!

Raymond Doetjes, Subliminal Artist Productions

★★★★☆

Met regisseur Chris Peckover spreken wij over het tot stand komen van zijn horror komedie Better Watch Out