Recensie | Carnifex (CineMartijn)

Carnifex staat ook wel bekend als “De meest smakeloze film van Nederland”. Met dit als doel kwam een groepje vrienden uit Heemskerk tien jaar geleden bij elkaar om de productie tot stand te brengen. Deze Nederhorror film bleek in ieder geval wel smakeloos genoeg om dit jaar te draaien tijdens het BUTFF (B-movie, Underground & Trash Festival). Het was een van de films die ik bij mijn bezoek te zien kreeg. Het was echter de vraag of de film eer kon doen aan zijn zelfbenoemde titel.

Titel: Carnifex
Regisseur: Peter Verweij, Bart van Tunen
Scenario: Peter Verweij, Barend de Voogd, Niels van Schie, Bart van Tunen
Cast: Richard de Maaré, Jarno de Theije, Barbara Droog, Angela Reijnders, Marco Stroo
Speelduur: 55 minuten
Genre: Horror
Release: 31 oktober 2016

Een goede aftrap

De film is nog maar enkele minuten begonnen of we zien verschillende soorten lichaamsvloeistoffen in overvloed rondspuiten in een publieke wc. Een ladderzatte jongeman wordt door een vreemdeling op brute wijze vermoord in het toilet van een kroeg. De toon is hiermee meteen al bepaald. Als je de bioscoopzaal nu nog niet hebt verlaten is dit misschien wel een film voor jou. Persoonlijk kon ik de extreem goedkope praktische effecten, die waarschijnlijk grappig bedoeld waren, niet serieus nemen.

Een groep vrienden reageert geschokt als ze horen over het lot van de jongen. Ze hadden hem amper een avond terug nog gesproken. En bovendien hoort dit een dorp te zijn “waar nooit wat gebeurt”. Hun interactie mondt echter nergens op uit wanneer één van de stoners uit het groepje verrassend weinig empathie voor het slachtoffer toont en het gesprek een geheel andere richting uit stuurt. Net als de filmmakers lijkt hij overal schijt aan te hebben.

Geen regels

Carnifex is een film die lekker doet waar het zin in heeft. In feite is het niet veel meer dan een reeks absurde situaties met bizarre typetjes en vooral heel veel gratuite inhoud. We worden niet alleen getrakteerd op vele bloedige moorden, maar ook op allerlei willekeurige grappen. Het zijn allemaal ingrediënten die de film een randje geven, dingetjes waar de gemiddelde mainstream horrorfilm zich niet aan zou wagen. Deze totale waanzin houdt de film tijdens een aantal scenes fris. Een nadeel hiervan is echter dat de film soms net wat te anarchistisch is. Door het gebrek aan regels heb je het gevoel een film te kijken waarvan de makers dachten dat ze letterlijk alles konden maken. Tijdens een martelscène biecht een van de personages zijn levensverhaal op, wat weer leidt tot een volledig nutteloze Vietnam-flashback (en zelfs hij geeft dit toe). Dit soort acties maken de film echter niet per se leuker. Tegen het einde lijkt het ook alsof de inspiratie een beetje op is. Al zal het de inwoners van Heemskerk, waarvoor dit waarschijnlijk één grote inside-joke is, waarschijnlijk niets boeien.

Ik weet het… kritisch zijn over een lowbudget-splatter lijkt een beetje vergelijkbaar met klagen dat je pizza shoarma niet mooi opgedekt is. Toch had men meer uit Carnifex kunnen halen. Het is nu een vermakelijk filmpje voor tussendoor. Maar met een beetje meer budget, extra takes en een net wat sterker script, had het een echte Nederhorror klassieker kunnen zijn. Stiekem hoop ik daarom ook dat het team achter Carnifex (en eventueel anderen) meer van dit soort pogingen blijven doen.

CineMartijn

★★☆☆☆