Recensie | Colette blu-ray (Immy Verdonschot)

Het was een paar dagen na de Oscarwinst van Julianne Moore voor Still Alice (2015) dat Richard Glatzer en Wash Westmoreland hun volgende filmproject kozen. Glatzer, die leed aan ALS, kon nog amper bewegen en typte met slechts een teen op een iPad de titel: C-O-L-E-T-T-E. Hoewel hij drie weken na de Oscaruitreiking overleed op 63-jarige leeftijd, heeft weduwnaar Westmoreland doorgezet en bracht hij afgelopen jaar hun laatste film uit.

Vanaf 16 mei 2019 de film verkrijgbaar op DVD en blu-ray!

Medium: Blu-ray, 1 disk | Regio: 2 | Taal: Engels, Frans | Ondertiteling: Frans, Nederlands | Beeldformaat: 2.35:1 – 16/9 | Audio: DTS HD 5.1 | Blu-ray/DVD-release: 16 mei 2019

INHOUD

1. Hoofdfilm: Colette

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Triple P Entertainment/The Searchers.

Titel: Colette
Regisseur: Wash Westmoreland
Cast: Keira Knightley, Dominic West, Fiona Shaw, Robert Pugh, Slaon Thompson, Arabella Weir, Máté Haumann, Ray Panthaki, Al Weaver, Dickie Beau, Eleanor Tomlinson, Denise Gough
Scenario: Richard Clatzer, Wash Westmoreland, Rebecca Lenkiewicz
Genre: Kostuumdrama, biografie
Speelduur: 111 min

Het is 1892 in Frankrijk. Sidonie-Gabrielle Colette is een simpel plattelandsmeisje, maar weet al snel de beroemde schrijver Henri ‘Willy’ Gouthier-Villars aan de haak te slaan. Via hem maakt ze haar entree in de Parijse high society. Vanwege geldproblemen vraagt Henri haar voor hem te schrijven, als ghostwriter, en zo brengen ze samen de novelle Claudine uit. Met dit sensuele boek zetten ze samen het preutse Frankrijk op zijn kop en groeiden uit tot het bekendste koppel van het land. Maar hoe meer ‘Colette’s’ zelfvertrouwen groeit, hoe minder ze van haar man begint te pikken.

RELEVANTER DAN OOIT

Wanneer je de film ziet, is duidelijk waarom nu de perfecte tijd is dat Colette is gemaakt. Het verhaal begint weliswaar met naïeve liefde maar gedurende de film wordt al snel duidelijk dat Gabrielle niet over zich heen laat lopen. Wanneer Henri vreemd gaat met de verklaring ‘it’s what men do’, pikt ze dit geen seconde. Gabrielle straalt female empowerment uit, feminisme en onderwerpen als sensualiteit, seksualiteit en genderpolitiek komen allemaal naar voren. Daarmee toont Colette een prachtige blik in de geschiedenis over hoe vrouwen rond 1900 voor gelijke rechten vechten.

Keira Knightley speelt deze queer-hoofdrol geweldig: de naïeve jonge meid die al snel onder de indruk is van manlief, wordt steeds zelfverzekerder door haar werk en de mensen met wie hij haar in contact brengt. Je ziet gedurende de film de kracht in haar groeien, de emotie uit haar ogen spreken en de vastberadenheid alleen maar sterker worden. Een ontwikkeling waar je geen genoeg van krijgt.

BRANDING IN 1900

Claudine, daar begint het allemaal mee: een sensueel Frans boek, geschreven door Gabrielle – die zich nu Colette noemt -, maar uitgebracht onder de naam van manlief ‘Willy.’ Het is een regelrechte hit en al snel wordt duidelijk dat Henri van aanpakken weet: met een Claudine-kapsel en kleding, foto’s die naar buiten komen, handtekeningen die worden gevraagd en een theaterstuk wordt maar al te duidelijk hoe de branding circa 1900 werd uitgevoerd. Zo geeft de film een interessant kijkje in de PR-campagnes van toen. Opvallend is ook dat hoewel de film geheel Engels gesproken is, het schrijfwerk daadwerkelijk Frans is. Een opmerkelijke keuze, waarmee waarschijnlijk geprobeerd is om dicht bij het de oorsprong te blijven. Afleidend is het echter wel.

EEN ONVERWACHT KOSTUUMDRAMA

Het meest intrigerende aan de film is mogelijk wel dat het een kostuumdrama is, die alles overhoop gooit over wat je weet van die tijd. Herhaaldelijk lijken namelijk alle verwachtingen onderuit gehaald te worden. Zo hebben de geliefden seks voor het huwelijk in het hooi, schrijft ze voor haar man terwijl hij de credit krijgt, maar bijt ze van zich af wanneer ze er genoeg van heeft. Keer op keer denk je het verhaal te kennen van een kostuumdrama, maar krijg je meer en meer vertrouwen in het personage en haar groei. Zo lijkt het verhaal veel moderner, maar zijn het de sets en kostuums die je continue herinneren toch echt naar een ‘period piece’ te kijken. Van de gigantische herenhuizen vol pracht en praal tot de geëmancipeerde kostuums die Knighley mag dragen en de tandemfiets waarop ze samen een tochtje door het Franse park maken.

EEN VLEUGJE LHBT

Boven alles was en is Colette spraakmakend: een feministische rebel, die naast schrijven ook mimespeler en actrice was. Dat laatste was ze vooral omdat ze geen geld verdiende met haar boeken en compleet afhankelijk van Henri was, die alle beslissingen voor haar maakte. Zo kon ze tenminste nog zelfstandig zijn. Dat hij haar ook motiveerde om lesbische ervaringen op te doen, was in het begin nog spannend en vrijdenkend, maar die vork bleek al snel anders in de steel te steken. Zo wordt hun relatie bij tijden speels en humoristisch verbeeld, maar andere keren juist weer verknipt tot in extremen. Het is deze dynamiek waar je geen genoeg van krijgt tijdens de film.

Het interessante is dat, ondanks de perikelen die ze in haar huwelijk meemaakte, die liefde en affectie tussen Gabrielle en Henri voelbaar blijft. Keer op keer komen ze terug bij elkaar en denk je de zelfstandigheid van Gabrielle kwijt te zijn. Zelfs wanneer ze op een gegeven moment kiest om als ‘Colette’ door het leven te gaan. Dominic West speelt de rol van Henri dan ook formidabel: charmant en ondersteunend, maar bij tijden ook als een verschrikkelijke nare man. Tot op het laatste moment blijft de chemie sterk aanwezig. Pas wanneer Colette een relatie opbouwt met ‘Missy’, een vrouw die leeft als een man en daardoor uit de aristocratie verstoten is, lijken echt de eerste scheuren in de relatie onherstelbaar. Op deze manier weet Colette behoorlijk wat onderwerpen aan te snijden, die vloeiend opgaan in een verhaal, zonder dat er echt de nadruk op ligt.

DVD OF BLU-RAY?

Hoewel je vaak extra’s mag verwachten op een blu-ray uitgave zijn die op deze schijf niet te vinden. Het maakt daarom waarschijnlijk weinig uit of je voor de dvd of blu-ray gaat. De blu-ray biedt de keuze voor drie afspeelmogelijkheden: Engels met Nederlandse ondertiteling, Frans met Engelse ondertiteling en Engels met Franse ondertiteling. De Franse versie is simpelweg gedubd, zoals ze dat zo vaak doen, waardoor de originele versie de betere blijft.

Het bewonderenswaardige aan Colette is niet alleen het acteertalent van Keira Knightley en Dominic West, maar zeker ook de manier waarop het alle verwachtingen te boven gaat wat betreft kostuumdrama’s. Zonder enige moeite weet het verhaal zich prima te spiegelen aan het moderne feminisme, met een onderwerp over een vrouw die steeds maar door een man wordt onderdrukt en de ongelijkheid die je als vrouw kan ervaren. Colette is de vrouw die zich daar triomfantelijk uit weet te vechten. Zo blijft de film je verrassen tot het laatste moment.

★★★★1/2

Immy Verdonschot

Exit mobile version