Recensie | The Day Will Come (Erik Jansen)

1967 Kopenhagen. Een periode waar een nieuwe jeugdcultuur opkomt en de race naar de ruimte onderwerpen zijn van de actualiteit. Dat dit een goede setting is voor een aangrijpend drama, dat bewijst de film The Day Will Come.

Titel: The Day Will Come
Regisseur: Jesper W. Nielsen
Scenario: Søren Sveistrup
Cast: Harald Kaiser Hermann, Albert Rudbeck Lindhardt, Lars Mikkelsen, Sofie Gråbøl, Lars Ranthe, Søren Sætter-Lassen, Sonja Richter, David Dencik, Paw Henriksen, Solbjørg Højfeldt, Jens Jørn Spottag, Mads Wille
Speelduur: 110 minuten
Release: 16 maart 2017

Erik en Elmer zijn twee Deense, jonge broers die elkaar  steunen door dik en dun. De jonge Elmer droomt om astronaut te worden, ondanks zijn klompvoet. Wanneer de twee broers worden opgepakt voor het stelen van een telescoop, raakt hun moeder in de problemen en wordt er getwijfeld aan haar vermogen de twee broers op te kunnen voeden. Wanneer blijkt dat hun moeder ziek is, plaats de kinderbescherming de twee broers in een jongensinternaat.

De werkwijze die de directeur van het internaat hanteert, is echter van harde hand waarbij de kinderen te maken krijgen met lijfstraffen wanneer er niet gehoorzaamd wordt. De kinderen worden verplicht zwaar werk te verrichten en worden zelfs door medicatie zoals amfetamine onder bedwang gehouden. Daarnaast worden de twee broers niet vanaf de eerste dag door de andere jongens vriendelijk ontvangen. Als ze op de eerste dag proberen weg te rennen, worden de twee snel gevonden en zijn ze terug bij af. Elmer wordt door zijn klompvoet en droom om astronaut te worden ernstig gepest en Erik wordt door de klasgenoten gedwongen dagelijks sigarettenpeuken te vinden, die anders zijn jonge broertje het leven zuurder zullen maken. Ook de leraren passen de agressieve werkwijze van de directeur toe. Wanneer Elmer ‘s nachts in bed plast, moet hij gedwongen in zijn onderbroek buiten in de kou blijven staan tot zijn lakens droog zijn.

De situatie wordt nog erger wanneer één van de leraren zijn zieke seksuele voorkeur richt op de jonge Elmer. De twee besluiten een plan te verzinnen om zo snel mogelijk te kunnen ontsnappen van deze vreselijke, uitzichtloze situatie. Gelukkig is er een nieuwe lerares die zich niet kunt vinden in de vreselijke werkwijze van het internaat die zich over de twee broers ontfermt.

Gebaseerd op waargebeurde feiten

The Day Will Come is een ontzettend aangrijpend verhaal en zeer confronterend in haar thema’s. Het is onvoorstelbaar dat vroeger kindermishandeling als middel werd gebruikt en deze film toont dit op een angstaanjagende wijze. In de film is de directeur die op een dreigende wijze zijn tirannie botviert op de kinderen zelfs ervan overtuigd dat dit de kinderen juist goed doet. Gelukkig weten we inmiddels beter.

Het acteerwerk is van zeer hoog niveau. Niet alleen van de volwassen personages, maar zeker ook de twee broers gespeeld door Harald Kaiser Hermann en Albert Rudbeck Lindhardt. Je leeft mee met de vreselijke situatie waarin ze in beland zijn en droomt mee met wat zij van plan zijn als zij het internaat ooit kunnen verlaten. Het acteerwerk is zelfs zo realistisch dat het haast niet voor te stellen is hoe deze kinderen ooit op hun rollen voorbereid zijn.

Het scenario is geschreven door Søren Sveistrup, die evenals geschreven heeft voor de populaire, Deense politieserie The Killing. Hij weet een verhaal te schetsen van een deprimerende situatie, doch met kleine stralen hoop. Regisseur Jesper W. Nielsen geeft het verhaal prachtig vorm met een grauwe omgeving en schokkende scènes.  Maar ook die hoopvolle momenten springen er ontzettend uit, ondanks de zware thematiek. Persoonlijk durf ik de film zelfs te vergelijken met The Shawshank Redemption. Een film die zeker niet voor iedereen is bestemd. Er zijn namelijk veel misselijke momenten waarbij je als kijker gewoon kwaad wordt bij het idee dat deze methode ooit op jonge kinderen werd toegepast. Niet te vergeten dat op andere plaatsen in de wereld dit nog steeds orde van de dag is. Al met al vind ik The Day Will Come wel een belangrijke film die helaas zeer beperkt in de Nederlandse bioscopen draait, maar als je de kans hebt is het een must see!