Recensie | De Oost (Martijn Pijnenburg)

Films over de Tweede Wereldoorlog worden nog steeds op grote schaal gemaakt, zelfs in Nederland. De conflicten in Indonesië zijn daarentegen altijd een beetje buiten beeld gebleven. Regisseur Jim Taihuttu wilde daar verandering in brengen en maakte de film De Oost, waarin jonge Nederlandse soldaten naar Indonesië gestuurd worden, om daar orde op zaken te stellen. De film is vanaf 13 mei op Amazon Prime Video te zien. Lees nu mijn recensie van de Nederlandse film De Oost

Titel: De Oost
Regisseur: Jim Taihuttu
Scenario: Jim Taihuttu
Cast: Martijn Lakemeier, Jonas Smulders, Marwan Kenzari, Jeroen Perceval, Joenoes Polnaija
Speelduur: 137 minuten
Genre: Oorlog, Drama
Releasedatum: 13-05-21 (Amazon Prime Video)

De Oost film recensie

De Oost is een film van Jim Taihuttu, die al jaren een film wilde maken rondom de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog. Taihuttu maakte eerder al Rabat en Wolf, waarvan deze laatste in mijn ogen een van de meeste geweldige openingsscenes uit de Nederlandse filmgeschiedenis heeft. Met zijn nieuwe film probeert hij een ondergeschoven stukje geschiedenis uit te lichten.

We zien, kort na de Tweede Wereldoorlog, een lichting jonge mannen naar Indonesië gestuurd worden om daar de onrust tegen te gaan. De meeste van hen hebben goede bedoelingen, maar uiteindelijk wordt de grens tussen goed en kwaad voor hen steeds vager. Een van die jongens is Johan, een ietwat naïef, maar idealistisch personage waarmee je jezelf als kijker al snel kunt identificeren. Deze zoon van een NSB-er wil maar als te graag iets aan het land bijdragen en stoort zich aan het feit dat het leger in eerste instantie weinig hoeft in te grijpen. Vandaar dat hij de mogelijkheid om voor Raymond Westerling, een onverschrokken kapitein die op eigen houtje opereert, aan de slag te gaan met beide handen aanneemt.

Still uit De Oost

Zowel Johan als Raymond ‘De Turk’ Westerling zijn twee interessante personages die mede door vertolkers Martijn Lakemeier en Marwan Kenzari goed uit de verf komen. De chemie tussen de twee is wat mij betreft dan ook het sterkste punt van de film. We zien een jongeman – welke duidelijk nog zoekende is – in de ban raken van een mystiek figuur, bij wiens intenties je als kijker steeds meer twijfels krijgt.

Het is wel wat jammer dat er naast Johan en Raymond weinig interessante personages in de film zitten. De karakters van Jonas Smulders en Joenoes Polnaija doen het ook niet onaardig, maar de rest laat weinig indruk achter. In principe hoeft dat niet erg te zijn, maar in een film rondom morele dilemma’s waren wat extra complexe personages wel op zijn plek geweest.

Bioscoopscherm

De Oost is voor een groot deel in Indonesië zelf gefilmd, wat enkele prachtige beelden oplevert. Het is daarom ook jammer dat we de film De Oost voorlopig niet in de bioscoop kunnen bekijken. Al zal dit project op een mooie televisie waarschijnlijk ook prima tot zijn recht komen. Wat mij betreft is De Oost alleen al voor de visuele pracht het kijken waard. Wel miste ik een beetje de echt memorabele scènes. Er zitten weliswaar elementen in die in een indruk kunnen achterlaten, maar weinig dat snel de filmgeschiedenis boeken zal halen. Terwijl De Oost in mijn ogen de potentie had om een klassieker te worden.

film De Oost

Controverse rondom De Oost

Als jij het filmnieuws een beetje volgt dan heb je waarschijnlijk wel meegekregen dat de trailer van De Oost het nodige los heeft weten te maken. Zo waren onder andere veteranen niet te spreken over de uniformen die de soldaten droegen, omdat het teveel aan Nazi-Duitsland zou doen denken. Als iemand die de daadwerkelijke film heeft gezien vind ik dat zelf nogal vergezocht. Zo had ik eigenlijk nooit het gevoel naar ‘nazi’s’ aan het kijken te zijn. Tevens zou De Oost een ‘anti-Nederland’ film zijn. Ook dat vind ik een beetje een overdreven uitspraak. Er komt inderdaad kritiek naar het optreden van Nederland in de film terug, maar je ziet ook dat veel wangedrag voortkomt uit onwetendheid, in plaats van slechte bedoelingen. Al heb ik verder te weinig kennis over het onderwerp om hier een goed oordeel over te geven. Zelf zou ik zeggen, kritiek mag, maar kijk wel eerst de film voordat je met een oordeel (zowel over de makers als de inhoud) komt.

Apocalypse Now

Het is duidelijk te zien dat De Oost een ambitieus project is, dat met name op visueel vlak veel indruk weet te maken. Ook is het interessant dat dit onderdeel van de geschiedenis in een film verwerkt wordt. Toch had ik zelf graag wat meer interessante personages gezien en heb ik ook bij het einde enkele twijfels. Dit was weliswaar vermakelijk, maar voelde toch wat willekeurig aan. De Oost werd eerder al vergeleken met Apocalypse Now en wat mij betreft komt er ook van deze film een langere versie. Ondanks de kritiekpunten was het namelijk geen straf om ernaar te kijken.

De Oost is een ambitieuze film welke veel goed doet. Het mist alleen de echt memorabele momenten om aan een lijstje met beste oorlogsfilms aller tijden toegevoegd te worden. Desondanks een aanrader voor iedereen met een Amazon Prime Video-abonnement en/of interesse in de Nederlandse geschiedenis. Ben jij het met deze De Oost recensie eens of totaal niet? Wat is jouw ervaring met de film? Plaats gerust een reactie via Facebook of Instagram.

★★★½☆