Recensie Don’t Look Up | Een typische McKay film, je moet ervan houden

Nog nooit was het einde van de wereld zo schrijnend en grappig tegelijk. In Don’t Look Up ontdekken twee wetenschappers een komeet die over een half jaar de aarde zal verwoesten. Maar hoe overtuig je een Donald Trump-achtige regering, en een maatschappij die liever naar reality-sterren kijkt, ervan dat er een ‘planetkiller’ aankomt? Het nieuwste wapenfeit van regisseur Adam McKay is een satire die je versteld doet staan over hoe mensen met elkaar omgaan wanneer het einde nabij lijkt. Lees hier de recensie van Don’t Look Up.

Titel: Don’t Look Up
Regisseur: Adam McKay
Cast: Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Cate Blachet, Jonah Hill, Mark Rylence, Timothée Chalamet, Ron Perlman, Ariana Grande, Tyler Perry, Himesh Patel
Scenario: Adam McKay, David Sirota
Genre: Satire, comedy, drama
Speelduur: 140 minuten
Release: Vanaf 10 december 2021 in de bioscoop en vanaf 24 december 2021 op Netflix

Recensie Don’t Look Up

“Ongelooflijk wat gaaf”, zegt Dr. Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) terwijl hij euforisch een fles champagne ontkurkt. Zijn student, Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) heeft op een routineavond van sterren observeren een nieuw ruimtelichaam ontdekt. Een komeet ter grootte van de Mt. Everest die meteen naar haar vernoemd wordt: Comet Dibiasky. Met zijn mond trekt de professor de dop van een stift, “Pfoe, ik heb sinds mijn afstuderen niet meer met astrofysica gerekend.” Mindy is handmatig op een whiteboard de baan van de komeet aan het berekenen terwijl zijn studenten feestend met hem meerekenen. “Met deze formule kunnen we uitvinden hoe dichtbij de komeet langs aarde zal scheren.” De uitkomsten worden kleiner en kleiner. “Randall, waarom zeg je niks?” vraagt Dibiasky, met dat hij stilstaat bij het = teken van zijn laatste berekening. “Weet je wat, misschien moeten we de rest lekker morgen uitzoeken”, antwoordt de professor, wiens benen beginnen te trillen. De studenten verlaten de onderzoeksruimte, “Kate, blijf jij nog heel eventjes?” De twee kijken naar de laatste berekening. De uitkomst is nul, “Fuck.”

Hoe waarschuw je de wereld voor het einde van de wereld? Dat is de centrale vraag van Don’t Look Up. Het verhaal is pre-corona geschreven, op een moment dat niemand nog wist wat we zouden doen als zich een levensbedreigende situatie zou voordoen. Dat doet de film dan ook enigszins onrealistisch aanvoelen, omdat we nu wel een idee hebben hoe de wereld reageert. Sowieso is Don’t Look Up een satire door en door, met uitvergrote personages en situaties. Zoals President Orlean (Cate Blanchett) en haar zoon (Jonah Hill) die overduidelijk zijn geschreven met de Trump administration in het achterhoofd. Of de introverte techneut Peter Isherwell (een voortreffelijke Mark Rylance), eigenaar van gigantisch tech-bedrijf BASH: met keynote presentaties voor de nieuwste smartphones, computers en social media updates. Inderdaad, een combinatie van Mark Zuckerberg en Steve Jobs.

Recensie Don’t Look Up 1 (1)

Natuurlijk is dit verhaal één groot metafoor, dat heeft de regisseur ook niet onder stoelen of banken gestoken. Het is een kritiek op de aanpak van het huidige klimaatprobleem waar iedereen tegen elkaar lijkt te schreeuwen, terwijl de doemklok alleen maar aftelt. Het draait om verkeerde prioriteiten: Twee wetenschappers hebben het einde van de wereld ontdekt, worden met een legervliegtuig op stel en sprong naar Washington gevlogen, maar moeten daar anderhalve dag wachten omdat de president druk is met de imagoschade door een naaktfoto van een senator. Of wanneer ze eenmaal mogen aanschuiven bij een nieuwsprogramma, waar de openingsvraag is: “Oké even eerlijk nu, zijn er nou wel of geen aliens?”. Het voorgaande segment over de relatie van een popster wordt een trending topic op twitter, maar vrijwel niemand heeft het over dé komeet, alleen over hoe knap die wetenschapper Randall is. Hoe moet je het publiek tegenwoordig dan overtuigen?

Terwijl Dibiasky en Mindy het nieuws proberen te breken, doet de film verdacht vaak denken aan de 1976 film Network, waarin een nieuwspresentator die ontslagen wordt aankondigt zelfmoord te plegen op live televisie. Regisseur Sidney Lumet startte die film op een komische wijze, waarna langzaam aan de steeds gekker wordende sfeer en situaties van komisch overlopen in absurdisme en zelfs beangstigend worden. Dit is een formule die Don’t Look Up wil, maar niet weet te kraken. Op sommige momenten wil de film ontzettend serieus worden genomen, terwijl het op andere momenten daar dan juist té melig voor is. McKay heeft de juiste balans niet weten te vinden en dat stoort met name in de tweede akte.

Recensie Don’t Look Up 2 (1)

De film maakt echter veel goed in de derde akte, wanneer alle hoop verloren lijkt. De schaal van het verhaal wordt kleiner, persoonlijker en daardoor eigenlijk ook interessanter. Misschien had deze aanpak wel beter gewerkt voor het gros van de film, die nu met twee uur en twintig minuten ook vrij lang aanvoelt. Timothée Chalamet steelt hier toch wel een beetje de show; kan die acteur ook maar iets verkeerd doen dezer dagen? Dat is het dan ook met deze film: Don’t Look Up heeft een sterrencast waar je u tegen zegt, een kritisch verhaal die maatschappelijk enorm relevant is en een regisseur/schrijver die al eerder moeilijke materie om wist te zetten in een topfilm. En toch werkt het geheel niet helemaal, het is iets te grappig voor zijn eigen boodschap en het tempo lijdt onder de grote schaal van het verhaal.

Ongeacht is Don’t Look Up zeker een film die je wilt zien als het werk van Adam McKay je ook maar enigszins ligt. Maar onthoud: het is een typische McKay film, je moet ervan houden. De satire komt in ieder geval goed uit de verf, de onderliggende boodschap iets minder. Een goede lach is deze kerst in ieder geval gegarandeerd, Don’t Look Up staat namelijk vanaf kerstavond op Netflix. En blijf vooral zitten voor die after-credit scène: Marvel eat your heart out!

★★★1/2☆

Roan Andrée