Recensie | Ender’s Game (Dennis van Elten)

In 1985 kwam het boek Ender’s Game van Orson Scott Gard uit. Een jaar later werd dit boek opgevolgd door Speaker for the Dead. De boekenserie werd in de jaren ’90 uitgebreid met enkele boeken en korte verhalen en tot op heden schrijft Gard nog steeds voor deze serie.

Titel: Ender’s Game
Regie: Gavin Hood
Cast: Asa Butterfield, Hailee Steinfeld, Ben Kingsley, Viola Davis, Abigail Breslin, Harrison Ford
Verhaal: Orson Scott Card
Scenario: Gavin Hood
Duur: 114 min
Genre: Science Fiction
Release: vanaf 23 januari 2014 in de bioscoop

De verfilming van het boek Ender’s Game van Gard heeft een hele tijd op zich laten wachten. In 1998 was er al sprake van een verfilming maar nu is het er dan toch eindelijk van gekomen. Ender’s Game ging overigens gepaard met controversie rondom schrijver Orson Scott Gard. Een actiegroep wilde de film namelijk boycotten vanwege de visies van Gard op homoseksualiteit en het homohuwelijk. Producer Roberto Ocri gaf aan dat de visie van Gard losstond van de film en dat voor hem hiermee de zaak was afgedaan.

In 2086 wordt de aarde aangevallen door de Formics, een reptielachtig ras. Mazer Rackham redt de aarde en vijftig jaar later zijn de bewoners nog steeds op hun hoede voor aanvallen van de Formics. Om zich te kunnen verdedigen worden er soldaten en officieren vanaf een hele jonge leeftijd opgeleid. Een van deze rekruten is Ender Wiggins (Butterfield), de jongste uit een gezin met drie kinderen. In de tijdsperiode dat Ender leeft zijn er in een gezin maar twee kinderen toegestaan. Een derde kind wordt daarom vaak als uitschot gezien.

Net als alle kinderen in zijn gezin komt hij in de Battle school terecht. Vervolgens ontdekt Ender dat hij meer in zijn mars heeft dan hij zelf dacht. Ender is de enigste familielid die de opleiding succesvol doorloopt. Zijn broer Peter was té sadistisch en koelbloedig en zijn zus Valentine was té lief. Om te overleven probeert Ender hier een middenweg tussen te vinden. Ondertussen ziet Kolonel Graff (Ford) meer in Ender en wil hem klaarstomen tot officier, om te kunnen strijden in de slag tegen de Formics.

Recensie Ender's Game

Ender’s Game is een leuke SF-film die visueel erg goed in elkaar zit. Opvallend zijn de vele scenes waarin de acteurs in zero gravity moeten bewegen en vechten. In 3D worden deze scenes extra spectaculair. Dat gezegd hebbende is het goed dat deze film niet in 1998 gemaakt is. Door de grote stappen die de technologie in de laatste jaren gemaakt heeft, zou het eindresultaat er anders uit hebben gezien. De makers konden tevens de tijd nemen om de film vorm te geven. De filmadaptatie blijft trouw aan het boek en deze film wordt zelfs door de Amerikaanse Mariniers aangeraden aan officieren omdat er veel te leren valt met betrekking tot leiderschap en ethische vaardigheden.

De hoofdrolspelers zijn erg goed gecast, vooral de jongere en onbekendere kind acteurs. De toevoeging van de brompot Harrison Ford als Kolonel Graff geeft de film meer allure. Verder is Asa Butterfield (Son of Rambow, Boy in the Striped Pyjamas en Hugo) in de rol van Ender een uitstekende keuze. Andere kanshebbers voor deze rol waren namelijk Jake Loyd en Nathan Gamble.

Ender’s Game is een film voor alle leeftijden en een film die trouw blijft aan het boek. Persoonlijk heb ik erg genoten van de film en was verbaasd dat ik nog zoveel van het boek kon herinneren ondanks dat ik deze tien jaar geleden gelezen heb. Hopelijk komt er nog een sequel want er is nog genoeg materiaal voor meerdere films…..

Dennis van Elten