Recensie | Enough Said (Fabian van der Starre)

“Aantrekkingskracht.” Op één of andere manier voelde ik mij volledig aangetrokken tot de film Enough Said. Niet zo zeer omdat één van mijn favoriete actrices meespeelt. Noch omdat één van de castleden, James ‘Sopranos’ Gandolfini, onlangs overleden is, maar waarschijnlijk omdat ik een zwak heb voor dit genre. Zo kon ik eerder niet wachten om About Time te zien. Het genre is echter wel vaak voorspelbaar, wat dit niet altijd een goed einde hoeft te zijn. Kijk maar naar The Break-Up uit 2006. Aan het einde van de film liep alles anders af dan menigeen verwacht had. Is dit ook het geval bij Enough Said? Dat ga ik hier natuurlijk niet verklappen, maar ik ben wel benieuwd of ik de film net zo weet te waardeer als About Time.

Titel: Enough Said
Regisseur: Nicole Holofcener
Scenario: Nicole Holofcener
Cast: Julia Louis-Dreyfus, James Gandolfini, Tracey Fairaway, Toni Collette, Ben Falcone, Catherine Keener, Tavi Gevinson, Lennie Loftin, Jessica St. Clair, Christopher Nicolas Smith
Speelduur: 93 minuten
Genre: Komedie, Romantiek
Release: vanaf 16 januari in de bioscoop

Nieuwe ontmoetingen

Eva is een gescheiden en alleenstaande ouder wie met plezier werkt als masseuse tot haar dochter vertelt dat ze het huis uit gaat. Dan ontmoet ze de lieve, grappige Albert die tevens een leeg huis heeft. Op het moment dat de romantiek snel groter wordt, vindt Eva vriendschap bij een nieuwe klant. Marianne is een prachtige dichtster die bijna perfect lijkt. Er is echter wel één ding. Ze klaagt te veel over haar ex. Eva begint hierdoor te twijfelen aan haar eigen relatie met Albert en vraagt zich af of hij nu wel echt de man van haar dromen is.

Dubbelop

Nicole Holofcener (Friends with Money) valt met Enough Said meteen met de deur in huis. Ze neemt niet alleen de regie op zich, maar tevens heeft ze het scenario geschreven. In vergelijking met andere romantische komedies zet zij een heerlijke film neer met een rustig tempo. De dialogen zijn aan het begin van de film erg leuk, maar deze zakken vervolgens een klein beetje af. De schrijvers weten zichzelf naar het einde toe te hervinden waardoor hetgeen weer stijgt naar een hoog niveau. De speelduur volstaat prima en had niet langer moeten zijn. Dat gezegd hebbende had ik graag meer scenes gezien waarin Louis-Dreyfus en Gandolfini samen speelden.

Onze Veep

Julia Louis-Dreyfus is veteraan op het gebied van komedie, met rollen als Elaine in Seinfeld en meer recentelijk als vice-president Selina Meyer in Veep. Deze ‘bagage’ maakt haar uitermate geschikt voor deze rol. De nadruk van de film wordt gelegd op de rol die zij speelt, masseuse Eva. Het narratief wordt volledig vanuit haar perspectief verteld. Louis-Dreyfus is een van de weinige actrices die, op het moment waarop het noodlot toeslaat en ze volledig door de mand valt, dit op zo’n hilarische wijze kan neerzetten.

LT_DAY3_045.NEF

R.I.P.

James Gandolfini speelt in de film Albert, zijn één-na-laatste rol. Hij doet dit op de meest lieve manier dat ik in lange tijd gezien heb. Voor dat ik de film zag was ik geen grote fan van Gandolfini, maar nu wel. Ondanks dat ik nauwelijks beeldmateriaal van Gandolfini gezien heb, vind ik het ontzettend jammer dat hij niet meer onder ons is. We moeten het nu doen met oude films/televisieseries en zijn geweldige rol in Enough Said. Uit deze film blijkt duidelijk hoe erg de acteur gemist zal worden. Zijn altijd positieve lach is veelvuldig in de film te zien, wat mij laat zien wat voor geweldige man dit was.

Goed gedaan

Enough Said is een hartverwarmende film met een heerlijk rustig tempo. Liefhebbers van romantische komedies, zoals ikzelf, zullen dit liefdesverhaal erg waarderen. De vergelijking met About Time is niet raar, mits je het tijdreizen gedeelte wegdenkt. Kort gezegd is Enough Said een feel good film waarin Julia Louis-Dreyfus en James Gandolfini een goede chemie hebben. Het werk van wijlen Gandolfini maakt deze film alleen al de moeite waard om te bekijken!