Recensie | Free Guy

De Coronapandemie heeft ons allen enorm veel geleerd. Een van de dingen die ik als cinefiel het meest heb moeten leren is het hebben van geduld: Free Guy, een film waarin het lijkt alsof Ryan Reynolds betaald wordt om zichzelf te zijn voor een camera, kwam voor het eerst op mijn radar halverwege 2019, wanneer een vriend vertelde dat Ryan Reynolds en Taika Waititi in een videogame film zouden spelen over een Non Playable Character (NPC) die dat doorkrijgt en in opzet komt. Zoals bij vele films heb ik meer dan een jaar naar de trailers gekeken. Gelukkig wordt geduld wel eens goed beloond. Lees hier Ricks recensie van Free Guy.

Titel: Free Guy
Regisseur: Shawn Levy
Scenario: Matt Lieberman en Zak Penn
Acteurs: Ryan Reynolds, Jodie Comer, Taika Waititi, Joe Keery en Lil Rey Howery
Genre: Actie, Comedy, Sci-Fi
Speelduur: 115 minuten

Recensie Free Guy

Free Guy‘s aantrekkingskracht ligt voornamelijk in het concept van het verhaal. We hebben allemaal wel eens de onbelangrijke burger in GTA V aangereden of geslagen. Deze film vertelt een verhaal vanuit het perspectief van dit achtergrondkarakter. Klinkt niet meteen als een must-see, totdat het duidelijk is dat Ryan Reynolds het hoofdkarakter vertolkt. En Free Guy‘s succes is dan ook compleet te danken aan Ryan Reynolds. Zijn geweldig onschuldige charisma in deze film is onwijs entertainend. Zijn optreden is puur, hilarisch en ontzettend optimistisch. Deze film was nooit zo goed gewerkt als Ryan Reynolds er niet inzat.

Toch is er buiten het hoofdkarakter ‘Guy’ nog een hele wereld aan details. Het verhaal over de NPC welke zelfbewust wordt, wordt gegrond in de realiteit door het subplot dat in de echte wereld afspeelt. Jodie Comer speelt ‘Millie Risk’, een gameprogrammeur die samen met Joe Keery’s ‘Keys’ een interessante relatie heeft en conflicten deelt met Taika Waititi’s ‘Antoine’. Antoine heeft een stuk code van hen gestolen en in zijn eigen game gestopt, met als enige doel er zo veel mogelijk winst uit te halen. Bij Millie en Keys gaat het meer om hun creatie, zij zien de pracht erin. Dit verhaallijn geeft een stuk meer gewicht aan het plot, verhoogt de spanning en zorgt ervoor dat wij geven om het conflict.

Recensie Free Guy 2

Free Guy zit vol pop-culture referenties. Vooral games, ook een aantal films en tv-series, en daarbovenop wat dingen uit de echte wereld. Als je ieder detail wilt ontdekken dan moet je de film meerdere malen zien. Toch kan je merken dat sommige verwijzingen naar een specifiek doelgroep uitgaan. Dit zorgt ervoor dat het misschien niet bij iedereen dezelfde impact zal hebben. Dit neemt echter niet weg van het sterke verhaal en diens karakters. Ook zitten er vier hele gave cameo’s in de film (sommige alleen met stem) van Hugh Jackman, Dwayne ‘The Rock’ Johnson, Tina Fey en John Krasinski. Ik ben benieuwd of jij ze allemaal kan spotten, want mij is het  de eerste keer niet gelukt.

De film duurt bijna 2 uur, maar toch vliegt het zo voorbij. Elke scène brengt ons hilarische momenten die allemaal positief binnenkomen. De actie is erg sterk en de visuele effecten zijn zeer indrukwekkend. De film is een technisch hoogstandje, en dat maakt het op zichzelf al een van de interessantste films van het jaar. Buiten dat is het erg verfrissend dat dit een van de weinige huidige films is die nergens op is gebaseerd. Dit is een origineel verhaal. Dat zie je niet vaak meer in Hollywood. Wat daarbij nog positiever is, is dat Free Guy de films Black Widow en The Suicide Squad zo voorbijging in de box office: twee Comic boek films. Dit heeft natuurlijk grotendeels te maken met het feit dat deze Marvel en DC-films ook thuis te zien waren (The Suicide Squad was in Amerika te zien op HBO MAX, en Black Widow op Disney+, net zoals in Nederland), terwijl Free Guy een exclusieve bioscooprelease had. Misschien geeft dit de grote studio’s meer vertrouwen in originele verhalen.

Recensie Free Guy 3

Als er constructieve kritiek gegeven moet worden aan Free Guy is het nodig om te zeggen dat er achter Taika Waititi’s extreem hilarische, over de top optreden als de antagonist van de film geen diepte zit in het karakter. Een film kan uiteraard niet perfect zijn, en dit is ook niet zo’n probleem, aangezien Taika Waititi zijn gehele schermtijd een genot was om naar te kijken. Ook zal deze film misschien niet zo goed verjaren als andere films uit 2021: de verwijzingen zijn compleet gericht op de hedendaagse game community en zullen niet voor altijd werken.

Mijn positieve gevoelens naar deze film kunnen ten eerste te danken zijn aan dat het precies tot het gevoel voor humor van mijn vrienden en ik aanspreekt, en ten tweede aan het feit dat de film ons werd gepresenteerd in het prachtige IMAX 3D waardoor je compleet in het verhaal zat, maar Free Guy zal iedereen op zijn minst aanstaan door de dynamische karakters en het prachtig gefilmde en ontzettend goed uitgevoerde verhaal. Kortom: grijp je kans en neem zoveel mogelijk vrienden mee om Free Guy op het grote doek te kunnen zien.

★★★★1/2