Recensie | Godzilla (Fabian van der Starre)

Na lange tijd is er dan eindelijk weer een rampenfilm in de bioscoop. Ditmaal met de legendarische koning van de monsters, Godzilla. Vorig jaar was er ook een film met gigantische monsters genaamd Pacific Rim. Je zou bijna zeggen dat Godzilla dezelfde film is, maar dan zonder Power Rangers. Uh, ik bedoel natuurlijk de gigantische robots die in Pacific Rim gebruikt werden. Eén ding is zeker. Godzilla is groot. Nee echt groot, hij is 100 meter lang! Dit fictieve dinosaurusachtige monster heeft in al tientallen (Japanse) films de hoofdrol gespeeld. Deze keer terroriseert hij niet alleen Japan zoals in voorgaande films, maar ook de Verenigde Staten. Kan het volledige Amerikaanse leger hem tegenhouden? Of kan ik beter de vraag stellen: Hebben we nu echt wéér een Godzilla film nodig?

Titel: Godzilla
Regisseur: Gareth Edwards
Scenario: Max Borenstein, Dave Callaham
Cast: Aaron Taylor-Johnson, Ken Watanabe, Elizabeth Olsen, Juliette Binoche, Bryan Cranston
Speelduur: 123 minuten
Genre: Actie
Release: vanaf 15 mei 2014 in de bioscoop

Monster

Het titelpersonage speelt uiteraard de hoofdrol in deze.. reboot? Remake? Sequel? Hoe je het ook wilt noemen. Ik heb alle films hiervan in het verleden niet gezien, met uitzondering van Godzilla uit 1998. Daar kan ik mij enkel nog vaag de poster van herinneren. Volgens mij stond er de voet van Godzilla op waarbij zijn naam in groene gloed werd weergeven? Dat betekent dus dat ik vrijwel blanco deze film ben gaan kijken en ik kan je zeggen, het monster Godzilla ziet er fantastisch uit. Natuurlijk is dit allemaal te danken aan de CGI en juist daarom is hij fotorealistisch. Voor iemand met vrij weinig kennis over Godzilla, werd ik aardig verrast hoe de koning van de monsters zijn vijanden versloeg. Hij kan natuurlijk met zijn staart zwaaien of met zijn gigantische poten slaan, maar zijn geheime wapen maakt hem pas cool!

Goed, genoeg positiviteit. Tijd om er een kritische draai aan te geven. In de eerste akte van de film zorgt de aanloop naar de onthulling van het monster voor veel spanningsopbouw. Deze opbouw duurt echter veel te lang. Je wordt natuurlijk wel bezig gehouden met actiescènes en spannende gebeurtenissen, maar pas na dik een uur zie je Godzilla pas. Dit kan toch niet? Godzilla is de titel van de film! Dan moet je hem niet voor de helft van de film verborgen houden. Gelukkig is de tweede helft van de film beter. Met alle destructie die het monster aanricht zou je bijna een bak popcorn pakken en vol bewondering naar het scherm zitten kijken. Je leest het goed, Godzilla is een popcorn film. Verstand op nul en eten maar die popcorn.

Breaking Actor

Bryan ‘Heisenberg’ Cranston is een fantastische acteur. Vrijwel elke rol die hij speelt is geweldig. Enkele jaren geleden zag ik hem op het witte doek in John Carter. Daar had hij een kleine rol, wat ik jammer vond. Gelukkig heeft hij nu in Godzilla een veel grotere rol. Oh ja, dat is waar ook. Hij heeft slechts een bijrol, terwijl hij wordt geportretteerd als de (menselijke) hoofdrolspeler. Hij spreekt zelfs de hele trailer in!

Cranston’s personage Joe Brody heeft totaal geen invloed op het verhaal en is in mijn ogen overbodig. Brody is slechts een onderzoeker die in de put zit, waar zijn zoon Ford hem uit haalt. Cranston had van mij echt veel, maar dan ook veel meer in beeld mogen zijn. Vol ongeloof zat ik te kijken toen ik mij realiseerde dat Cranston zijn rol voorbij was. Hebben ze nog nooit de televisieserie Breaking Bad gezien? Hoe kun je van zo’n grote acteur zo weinig gebruik maken? Dat schiet bij mij simpelweg in het verkeerde keelgat.

Recensie Godzilla

De 3D controle

Van de 3D films die ik heb gezien, staat The Amazing Spider-Man 2 nu absoluut boven aan qua 3D effecten. Sorry Avatar, maar we zijn inmiddels al wat jaren verder. Dat toont mij dat de techniek nu zo ver is gekomen, dat men alleen maar beter kan worden in het maken van 3D films. Net als TASM2 is Godzilla na afloop van de opnames naar 3D geconverteerd, maar dat zou niets uit moeten maken, toch? Voor een rampenfilm kunnen 3D effecten fantastisch zijn. Gebouwen die instorten en op je af komen, auto’s die uit het beeld vliegen of een straaljager die naar het publiek wordt gegooid. Godzilla heeft niets van dit alles. Zelfs bij een vloedgolf kwam er geen druppel water, en ik bedoel dan ook echt geen enkele druppel water uit het beeld!

Bij het afzetten van de bril kun je zien of het beeld wazig is. Des te waziger, des te meer 3D je krijgt. Deze film was zo wazig als maar kan, wat we terug zien in de diepte. Op een gegeven moment worden er kogels geschoten. Oké, dat gebeurt vrijwel de gehele film, maar bij deze scene werd er zowaar vanuit het publiek geschoten. De kogels gingen echt onwijs ver het beeld in, om dit zo maar te verwoorden. Gelukkig was er geen sprake van slechte 3D, daar ik geen last kreeg van de negatieve effecten van 3D (duizeligheid, hoofdpijn, slaperig). Tevens waren er veel nachtscenes, welke prima te bekijken waren. De 3D bril die je draagt maakt het beeld donkerder. Altijd fijn dat daar rekening mee gehouden wordt. In zijn geheel is Godzilla enkel voor de beelddiepte de moeite waard, maar voor het wauw-ik-kan-hem-aanraken moment kun je deze beter in 2D bekijken.

Koning van de rampenfilms?

Na het zien van Godzilla had ik gemixte gevoelens. Misschien kwam dat omdat Bryan Cranston in de promotie groots wordt afgebeeld, maar in de film slechts een bijrol speelt. De acteur had veel meer screen time moeten krijgen. Daarnaast is twee uur echt té lang voor deze rampenfilm. Dat komt vooral door de lange opbouw naar de onthulling van het monster. Had er meer aandacht besteed geweest aan brokstukken die het monster uit het beeld gooit, dan zou het eerste uur niet zo langdradig aanvoelen. Dat is toch wel een gemiste kans (op 3D gebied). Dat gezegd hebbende is de tweede helft van de film absoluut de moeite waard. Hebben we echt een film als Godzilla nodig? Mijn antwoord is ja! De destructie die wordt aangericht is adembenemend. Ik raad je dan ook sterk aan om deze film op het grootste scherm te bekijken dat er is.