Recensie | Goosebumps (Dennis van Elten)

Het leven van tiener Zach Cooper neemt een positieve wending als hij zijn mooie buurmeisje Hannah ontmoet. Maar die positieve wending krijgt al snel een duistere kant, als Zach erachter komt dat de mysterieuze vader van Hannah R.L. Stine is, de schrijver van de beroemde Kippenvel-boekenserie is. Al snel wordt duidelijk waarom Stine zo vreemd is… Hij wordt gevangengenomen door zijn eigen verbeeldingsvermogen. De monsters die zijn boeken zo beroemd maakten zijn echt. Stine beschermt zijn lezers door de monsters op te sluiten in zijn boeken. Maar als Zach per ongeluk de monsters uit de manuscripten loslaat, en ze de buurt beginnen te terroriseren, moeten Stine, Zach en Hannah alles op alles zetten om hen terug in de boeken te plaatsen.

Titel: Goosebumps
Regisseur: Rob Letterman
Scenario: Darren Lemke
Cast: Jack Black, Dylan Minnette, Odeya Rush, Ryan Lee, Amy Ryan, Jillian Bell, Ken Marino, Halston Sage, Steven Krueger, Keith Arthur Bolden, Amanda Lund, Timothy Simons
Speelduur: 103 Minuten
Genre: Avontuur, komedie, fantasy, horror
Release: 11 februari 2016

Goosebumps (in het Nederlands Kippenvel) is een film voor iedere leeftijd en voor de wat ouderen onder ons een brok nostalgie. Deze is gebaseerd op de jeugdboekenserie, geschreven door de Amerikaanse auteur R.L. Stine. De boeken zijn allemaal griezelboeken en bedoeld voor jongeren tussen 10 en 13 jaar. Het zijn erg spannende boeken voor jongeren. In 1999 verscheen de televisieserie Kippenvel, waarvan ik in mijn jeugd altijd hartelijk van kon genieten. Ik was dan ook erg huiverig toen het bekend werd dat er een filmadaptatie zou gaan verschijnen. Ik kon me niet indenken wat het eindproduct zou worden. Nu ik het eindproduct heb gezien ben ik blij…. erg blij!

Na het zien van de film waren al mijn angsten weggenomen. Goosebumps is een leuke, spannende film die de spirit van de oude Kippenvel-verhalen in een nieuw jasje steekt. In de serie wisten de makers altijd goede jonge acteurs te casten in het wekelijkse verhaal. De film heeft ook een sterke cast. Dylan Minnette (Zach) en Odeya Rush (Hanna) weten als jonge acteurs de film te dragen en hun jeugdige enthousiaste weet de kijker te boeien en mee te slepen in het verhaal. De rol van Jack Black als schrijver R.L. Stine maakt het hele plaatje compleet.

Goosebumps

De film is gevuld met special effects en mooie beelden en daarmee een genot voor het oog. De monsters uit Stine’s boeken komen daadwerkelijk tot leven op het grote scherm. De fans van de boeken en de tv serie zullen zeker niet teleurgesteld worden. Ze zullen getrakteerd worden op pure nostalgie. Goosebumps zal zeker een bioscoophit worden voor alle leeftijden. Deze film is een aanrader voor een heerlijk filmavondje en mag van mij zeker een sequel krijgen. Ga dat zien en krijg ook kippenvel van genot van Goosebumps. Ten slotte voor alle R.L. Stine fans: probeer zijn cameo te ontdekken.

Dennis van Elten