Recensie Gunpowder Milkshake | Kleurrijk en bad-ass

Gunpowder Milkshake. Die titel! Super nice. Deze metaforische titel is echt perfect gekozen voor deze film. Wapens en een terugkerend moment met een milkshake. That’s all you need to know. Lees hier de Gunpowder Milkshake recensie door Chantal van Remmen.

Titel: Gunpowder Milkshake
Regisseur: Navot Papushado
Cast: Karen Gillan, Lena Headey, Carla Gugino, Michelle Yeoh, Angela Bassett
Scenarist: Navot Papushado, Ehud Lavski
Genre: Actie
114 min

Recensie Gunpowder Milkshake

In deze film volgen we Sam. Van jonge meid naar de ultieme power vrouw. Waarom? Omdat haar moeder er om nader verklaarbare redenen vandoor ging en Sam achter bleef bij het bedrijf waar haar moeder werkte, ‘De Firma’. Dit zorgt ervoor dat Sam in haar moeders voetsporen treed, en niet zomaar voetsporen. De voetsporen van een huurmoordenaar. Al heeft Sam af en toe wat moeilijkheden met het opvolgen van de specifieke opdracht. En dit zorgt uiteindelijk voor problemen. Oh, en ik heb in de eerste drie minuten van de film al drie milkshake’s gezien, iets met de titel, dus.

Tijdens een aanval waar ze al heel snel spijt van krijgt en wat compleet de verkeerde kant op gaat ontmoet ze Emily, een bad-ass meisje van 8 (eigenlijk 8 ¾, zoals ze dat zelf altijd zegt) die zich goed aanpast aan de wereld van Sam.

Gunpowder Milkshake recensie 2

Dat deze film gevuld is met alleen maar power vrouwen blijkt ook aan de drie dames die we leren kennen in de “bibliotheek”: Florence (Michelle Yeoh), Anna May (Angela Bassett) en Madeleine (Carla Gugino). Zij kennen Sam en haar moeder al jaren. In deze bibliotheek zijn echter niet alleen boeken te krijgen en de eerdergenoemde tante’s zijn cruciaal bij het ontkomen aan de Firma. Dus heb je zin in een lekkere actiefilm met sterke, op zichzelf staande vrouwelijke karakters in de hoofdrol, dan zit je bij Gunpowder Milkshake goed.

Kijkend naar de gehele filmervaring blijkt dat we het hier niet alleen over een actie film hebben. Wat mij betreft mag je deze film schalen onder Neo noir. De klassieke elementen van de kenmerkende noir films van voor 1958 worden in Gunpowder Milkshake aangevuld met prachtige felle neon roze en blauwe kleuren. Dit in combinatie met het donkere en het milkshake thema past echt perfect bij deze film. Wat ook echt wel kenmerkend is zijn de vele wijde frontale shots. Deze manier van filmen haalt op sommige momenten misschien de spanning er een klein beetje uit, maar je krijgt er wel wat voor terug. De shots zijn stuk voor stuk erg mooi en in combinatie met de prachtige decors maken ze er echt een art piece van.

Wat ik tevens leuk vind is dat Gunpowder Milkshake de focus niet compleet op actie legt. In de dingen die gebeuren en in kleine stukjes in het dialoog zitten vaak flink wat sarcasme verwerkt. Dit maakt het af en toe erg komisch en getuigd ook van kwaliteit. Een goed voorbeeld is de scene waarin de drie mannen die Sam moeten binnen brengen, ook werkzaam bij de Firma, worden opgelapt door de dokter. Het grappige is dat vervolgens iedereen, inclusief dokter, helemaal los gaat op het lachgas. En ook het moment dat de armen van Sam zijn verlamd en zij vervolgens rondzwaaiend als een propeller met haar pistool tekeer gaat is een voorbeeld van een scene waar actie en komedie bij elkaar komen.

Om mijn verhaal af te sluiten ga ik het ook nog even kort hebben over een van de eindscenes in de film. Het moment dat Sam, Scarlet, Anna May en Florence in de diner komen om Emily te redden. Deze scene zit zo goed in elkaar, met name vanwege de mooie shots en een hele sterke edit. In slow-motion gaan we door de diner heen waar het gevecht losbreekt en zijn we getuige van een groep bad-ass vrouwen die de mannen door de diner slingeren. Prachtige locatie weer met mooie kleuren. Het deed mij een klein beetje denken aan Kingsman. Nu ik er verder over nadenk zijn er misschien wel meer onderdelen die overeenkomen. Al hebben we het alleen maar over een actie film met een grappig randje.

★★★★☆

Chantal van Remmen