Recensie | Hercules (Martijn Pijnenburg)

Hercules, de zoon van Zeus. Een populair figuur uit de Griekse mythologie, voor velen bekend van de Disney animatiefilm. Toch is Hercules al meerdere malen verfilmd, waaronder met de flauwe low-budget avonturenfilm Hercules in New York, met niemand minder dan Arnold Schwarzenegger. Regisseur Brett Ratner vond het blijkbaar tijd voor nog een Hercules film. Deze keer is het niet Schwarzenegger, maar Dwayne ‘’The Rock’’ Johnson die de hoofdrol op zich neemt.

Titel: Hercules
Regisseur: Brett Ratner
Scenario: Ryan Condal, Evan Spiliotopoulos, Steve Moore
Cast: Dwayne Johnson, Ian McShane, Rufus Sewell, Joseph Fiennes, Peter Mullan, John Hurt, Irina Shayk, Reece Ritchie
Genre: Actie
Release: vanaf 31 juli 2014 in de bioscoop

De krachtige strijder Hercules (Dwayne Johnson) heeft 12 zogeheten ‘’werken’’ verricht. Alhoewel dit stuk voor stuk levensgevaarlijke opdrachten waren, heeft hij ze allemaal doorstaan. Athans, volgens verteller Lolaus (Reece Ritchie). Het blijkt dus dat de geweldige Hercules tegenwoordig enkel een huurling is. Samen met een groepje vrijbuiters ruimt hij allerlei tuig uit de weg, en verdient zo zijn geld. Het plan is om te emigreren zodra er genoeg geld is. Het is mede hierom dat de nieuwe klus goed uitkomt: een leger trainen en ze helpen om een land te bevrijden van een kwaadaardige tiran.

Bevooroordeeld

Ik was als kind een grote fan van de Disney-animatie film. Daarom hoopte ik ook stiekem op een volwassen versie van het Disneyverhaal: jeugdsentiment, overgoten met een CGI-sausje… Niet de ultieme maaltijd, maar toch zeer aangenaam. Het was dan ook een lichte teleurstelling toen bleek dat deze film een andere weg wilde inslaan. Hercules begint met een vage versie van de legende, waarna ze een meer menselijke versie van de Griekse held gingen neerzetten. ‘’Dan zal het vast een bak rommel worden, opgeleukt met een CGI-sausje…’’ was wat door mijn hoofd ging. Natuurlijk een vooroordeel, want de film leek al snel meer te bieden.

De actie is niet alleen vermakelijk, het is ook leuk om te zien hoe de kerels in het inmiddels hechte groepje rondom Hercules met elkaar omgaan. Zoals als ik al zei is in deze film gekozen voor een meer menselijke variant van het Hercules, en dit gegeven is verfrissend. De held heeft ook nog een duister verleden waar je als kijker maar niet achter lijkt te komen.

Hercules

Acteurs

Als actieheld was Dwayne Johnson een prima Hercules. Het lukte hem echter niet om mij te overtuigen dat hij daadwerkelijk de beroemde halfgod uit de Griekse mythologie was. Als je een acteur zo vaak vergelijkbare rollen ziet spelen wordt het steeds moeilijker om in de illusie te geloven dat hij iemand anders is. Als hij praat hoor ik de stem van “The Rock”, niet van Hercules. De leden van de vriendengroep van Hercules werden ook allemaal goed vertolkt, maar echte uitspringers waren er niet. Moest ik er toch een paar noemen dan zou ik Reece Ritchie als de onzeker Lolaus en Aksel Hennie als de beestachtige Tydues kiezen.

Leuk geprobeerd

De film had naast goede actie ook wat potentiële goede ideeën, maar helaas kwamen die zeer matig uit de verf. Het simpele verhaal is misschien vermakelijk maar helaas veel te mager. Zelfs de goed bedoelde plotwending kon de film niet redden. Het feit dat alles aan elkaar gelijmd is met clichés hielp ook al niet mee. De keuze om de afkomst van Hercules in het midden te laten was origineel, maar ook dat was niet helemaal overtuigend. Als je dan toch kwaad bloed wilt zetten bij mythologie-fans, doe het dan goed.

Hercules is een vermakelijke actiefilm, maar weet ondanks een aantal gedurfde keuzes nergens echt te overtuigen. Leuk voor een avondje vermaak, maar niet aan te raden als je een hoogstaande film wilt bezoeken. Liefhebbers van de Griekse mythologie kunnen maar beter helemaal wegblijven.

★★☆☆☆