Recensie Home Sweet Home Alone | Het hart op de verkeerde plek

Toen Disney concurrent 21st Century Fox begin 2019 overkocht kreeg het daarmee niet alleen de rechten van titels als de X-Men films, James Cameron’s Avatar of de Alien-franchise in handen, maar ook die van Home Alone. En Disney kennende moest en zou daar een reboot uit voortvloeien. De nieuwe film heet Home Sweet Home Alone, en is vanaf Disney Plus Day, het 2-jarig jubileum van de streamingdienst, te zien. Lees hieronder de Home Sweet Home Alone recensie door Rick van Wijk.

Titel: Home Sweet Home Alone
Regisseur: Dan Mazer
Scenarist: Mikey Day, Steeter Seidell, Jong Hughes
Cast: Archie Yates, Ellie Kemper, Rob Delaney, Devin Ratray
Genre: Komedie
Speelduur: 95 minuten
Releasedatum: 12 november 2021 op Disney+

Recensie Home Sweet Home Alone

De filmindustrie komt steeds minder met originele projecten. Sequels en remakes lijken alsmaar populairder te worden, omdat consumenten daar met hun portemonnee om lijken te vragen. Dit wil zeggen dat deze films vaak het meeste geld opbrengen en de studio’s er daarom ook meer vertrouwen in hebben. Als er één studio is welke heilig in dit concept lijkt te geloven, dan is het Disney. En 9 van de 10 keer vallen ze hiermee door de mand. Te hopen was dat dit niet zou gebeuren bij Home Alone. Want hoe moeilijk is het om gewoon een leuke familiefilm te maken, dat heeft Disney toch vaker gedaan? Blijkbaar was het extreem moeilijk.

Wat ik in ieder geval met zekerheid kan zeggen is dat ik de film niet haat…maar hij is verre van goed. Waar zal ik beginnen? Ik denk dat de grootste fout die deze film begaat in het script zit. Namelijk bij de inbrekers. De film spendeert ontzettend veel tijd om de inbrekers sympathiek te laten overkomen. Sterker nog, de door Ellie Kemper en Rob Delaney gespeelde boeven krijgen meer tijd op het scherm dan  Max – het door Archie Yates gespeelde jongetje – zelf!

Home Sweet Home Alone poster 1

Dit heeft een hele hoop negatieve invloed op het verloop van de film. De verhaallijn van Max die alleen thuis is, en zijn ouders die wanhopig proberen om naar hem terug te komen, wordt compleet naar de zijlijn geschoven. Wat in de originele twee films het hart van het verhaal was, een familie die nieuwe manieren ontdekt om van elkaar te houden, lijkt hier zowat vergeten te worden. En dat allemaal om de inbrekers de hoofdkarakters van het verhaal te maken.

Hilarisch, maar niet op de juiste manier

De keuze om de focus op de inbrekers te leggen verwijdert dus al het leven en kerstgevoel dat de originele film wel had. Wat deze eerste ook had was een hele hoop leedvermaak, bij het zien van inbrekers die op vrij pijnlijke manieren getreiterd worden. Home Sweet Home Alone besluit om de inbrekers een motief te geven. Ze proberen om iets terug te stelen dat duizenden euro’s waard is en ooit van hen was, waarmee ze een onderdak voor hun kinderen kunnen betalen. Dit is op zichzelf niet perse een slechte zet en maakte de karakters een stuk sympathieker. Het heeft echter als gevolg dat wanneer ze geconfronteerd worden met boobytraps en valkuilen, je helemaal niet lacht wanneer ze pijn hebben. Het is niet leuk meer, omdat de inbrekers helemaal niet slecht zijn! Hier gingen de schrijvers zelf dus glad mee onderuit.

Home Sweet Home Alone recensie

De schrijvers zijn zeker als schuldigen aan te wijzen voor deze mislukking. Niet alleen hebben ze qua uitgangspunt grote fouten begaan, maar ook de dialoog, de komedie en de karakterontwikkeling zijn niets minder dan raar. Zo zegt een 40-jarige moeder ‘lit’ en zien we een oudere man met een baan in technologie die niet snapt dat hij een VR-headset op heeft. Bijna alles voelt akward aan. Ik moest erg vaak lachen bij de film, maar nooit op de momenten waar de schrijvers leken te willen dat ik iets grappig vond.

Verkeerd begrepen

De film probeert ontzettend hip te zijn. Maar hetgeen dat mij het meest aan de film irriteerde, was dat het plot compleet om een misverstand draait. Als er één soort plot in films bestaat waar ik echt een afkeer voor heb, dan is het dat wanneer karakters heel ver gaan om een doel te bereiken terwijl achteraf blijkt dat ze gewoon niet goed hebben opgelet. Dat is voor mij het ultieme teken dat de schrijvers oprecht lui waren, en niet geïnteresseerd genoeg om een slim en samenhangend verhaal te bedenken.

Recensie Home Sweet Home Alone 2

Vrij snel in het verhaal wordt bekendgemaakt dat deze film een daadwerkelijk vervolg op de eerste twee films is. Ik vond dit geen verkeerde verassing en wist het van tevoren ook niet, omdat ik de trailer slechts één keer had bekeken. Ik zag hierdoor niet dat Buzz, de broer van Kevin uit de eerste twee films, toen al te zien was. Ook dit gegeven wordt op een onzinnige manier in het verhaal verwerkt, als een hele langdurige ongemakkelijke grap die zo weinig gewicht met zich meedraagt dat je het tegen het einde van de film al bijna weer vergeten bent.

Als er één reboot was geweest waarvan ik daadwerkelijk dacht dat Disney er iets leuks mee kon doen, was dat Home Alone. Disney weet namelijk hoe ze een vermakelijke familiefilm kunnen maken, die daarbij ook een hart heeft en emotie overbrengt. Desondanks heeft Disney het concept van Home Alone compleet verkeerd begrepen en lijkt deze film enkel te bestaan om meer publiek naar hun streamingsdienst te lokken. Deze film kun je zonder spijt overslaan!

★1/2☆☆☆