Recensie | Hummingbird (Fabian van der Starre)

“Alive again for one summer” Dat is zo’n beetje het motto van dit verhaal. Zelf voor God spelen en gerechtigheid uitdelen. Je door niemand laten tegenhouden. Dat is precies wat Jason Statham laat zien in Hummingbird.

Titel: Hummingbird (Redemption)
Regisseur: Steven Knight
Scenarist: Steven Knight
Cast: Jason Statham, Agata Buzek, Benedict Wong, Vicky McClure
Speelduur: 100 minuten
Genre: Actie/Thriller
Release: vanaf  11 juli 2013 in de bioscoop

Zwerver Joey

Joey is een zwerver die, samen met Isobel, in een doos leeft. Wanneer hij gescheiden wordt van haar, neemt hij de identiteit aan van iemand anders en gebruikt de verworven middelen om haar te vinden. In zijn tijd als zwerver kwam hij altijd bij een gaarkeuken (soup kitchen) om, als dakloze, voedsel te halen. Daar staat de non Agata het voedsel uit te delen. Wanneer hij terugkeert in een net pak en met een rol geld, wilt ze het niet aannemen. Ze denkt dat het gestolen geld voor de kerk is en wilt gelijk de politie bellen. Als echter blijkt dat het geld voor haar is, neemt ze het maar al te graag aan. Dit is toch wel één van de punten waar de film het niveau ‘lachwekkend’ haalt en niet in de positieve zin. Het wordt al vrij gauw duidelijk dat de rode draad de zoektocht naar Isobel is. Jammer genoeg wordt dit erg op de achtergrond gehouden en gaat het meer om de relatie tussen de zwerver en de non.

Afghanistan

Aan het begin van de film worden er ‘realistische’ (lees: verwarrende) beelden van soldaten in Afghanistan getoond. Deze dienen de achtergrond te vormen voor de posttraumatische stress waar oud-soldaat Joey aan lijdt. In mijn ogen had dit makkelijk gezegd kunnen worden door Joey zelf, naarmate de film vordert, om zijn gedrag te verklaren. De beelden zelf passen niet in de stijl van de film, welke afspeelt in Londen en worden helaas meerdere keren getoond.

Hummingbird

Poolse actrice

Eén van de pluspunten is dat Cristina gespeeld wordt door de Poolse actrice Agata Buzek. Wanneer je haar voor het eerst in het verhaal voorbij ziet komen, verwacht je niet dat het lelijke eendje een zwaan kan worden. Als dit gebeurt zal, net als Joey, je mond open vallen. Tevens heeft ze een achtergrond welke je niet achter haar zult zoeken.

Big mean fighting machine

Jason Statham heeft een lepel, jij een mes. Hoe goed je ook denkt te zijn met een mes, hij zal altijd winnen. Je kunt ook niets anders verwachten van deze geweldige acteur. Hij is degene die het verhaal op gang houdt. Had hij vervangen zijn geworden door een andere acteur, had het verhaal veel minder interessant geweest. Hij doet waar hij goed in is: klappen uitdelen. Ook dat wordt op de achtergrond gehouden, wat toch wel erg jammer is.

Oordeel

Het half jaar waar dit zich in afspeelt wordt goed weergeven door middel van het tonen van maanden. Zo krijg je het gevoel dat je weet op welk moment in de tijd de verschillende stukken zich afspelen. Ook zit er een beetje humor in verwerkt, wat het kijken iets aangenamer maakt. Er zit zelfs een easter egg in. Als je goed oplet, zul je een stukje Nederlandse tekst (op een object) ontdekken. Dit is echt een film die de Jason Statham fan moet zien. Als je geen fan van hem bent, kun je deze beter overslaan.