Recensie | Iron Man 3 (Immy Verdonschot)

Soms wil de planning gewoon niet lukken. In het openingsweekend wilde ik al naar Iron Man 3, maar tot afgelopen weekend was het er niet van gekomen. Deze film, de opvolger van niet alleen Iron Man 1 en 2, maar ook de eerste na The Avengers, was zeker het wachten waard. Vandaar alsnog een behoorlijk vertraagde, maar welverdiende, recensie.

Titel: Iron Man 3
Regisseur: Shane Black
Scriptschrijver: Shane Black en Drew Pearce
Hoofdrollen: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Ben Kingsley, Guy Pearce, Rebecca Hall, Don Cheadle
Genre: Actie, science-fiction
Speelduur: 130 min
Release: vanaf 24 april 2013 in de bioscoop

Iron Man 3 gaat verder waar we bij The Avengers waren gebleven: Tony Stark (Robert Downey Jr.) wist op een mysterieuze wijze uit het zwarte gat van de aliens te ontsnappen, maar stond desalniettemin op het randje van de dood. Nu is hij getraumatiseerd en heeft sindsdien niet kunnen slapen. In plaats daarvan maakt hij het ene na het andere Iron Man pak om het te verbeteren en te finetunen… Zoals hij het liefst zichzelf zou willen fiksen. Maar er is een nog groter probleem: The Manderin (Ben Kingsley). Een ‘leraar’ – zoals hij zichzelf noemt – die met nucleaire aanvallen steeds meer mensen weet te doden.

Van actie naar een romcom?

Stark is niet meer dezelfde persoon als voorheen. Daar heeft zijn laatste avontuur wel voor gezorgd. Al vanaf het begin is duidelijk dat zijn relatie met Pepper Pots (Gwyneth Paltrow) serieuzer is dan ooit en dat hij er alles voor over heeft om haar veilig te houden. Hun relatie is nadrukkelijker aanwezig, ook al zijn ze niet de hele tijd samen. Klinkt dit als een romantische komedie? Nee dus. Dit derde deel blijft dan ook bomvol actie zitten. Stark zijn belangrijkste doel is nog altijd het vinden en tegenhouden van de superschurk van de film: The Mandarin. Zeker nu deze zijn huis heeft opgeblazen met alle gevolgen van dien.

Recensie Iron Man 3

Om je aan te branden

Terroristische aanslagen door middel van nucleaire explosies. Dat is waar je voor moet vrezen in deze film. Op ingenieuze wijze weet Iron Man 3 hier invulling aan te geven, zoals het de stripverhalen eer aandoet. Het ‘brein’ achter deze operatie is de superschurk The Mandarin. Hoewel hij in het begin opzichtig is en niet echt weet te boeien, zal blijken dat Kingsley een van de meest interessante rollen in de film vertolkt. Om niet te veel weg te geven, laat ik het hierbij (geloof me, het is de verrassing helemaal waard). Gelukkig is hij niet de enige schurk in de film. Guy Pearce kan er als Aldrich Killian ook wat van. Deze wetenschapper weet gebruik te maken van het DNA (je krijgt zelfs letterlijk een blik in zijn brein) om supersoldaten te creëren. Iets wat er geweldig uitziet en waarvan Potts de gevaren meteen inziet.

Van script tot beeld

Shane Black en Drew Pearce, de scriptschrijvers, hebben weer eens geweldig werk geleverd en weten op ieder gebied te boeien. De film zit vol originele wendingen, leuke verwijzingen naar onder andere The Avengers en prachtige quotes en dialogen. Neem bijvoorbeeld het gesprek tussen Killian en Stark waarbij ze het scenario van The Incredibles bespreken. Black en Pearce weten de perfecte dosering te vinden tussen humor, actie en spanning. Dit alles ziet er overigens geweldig uit in beeld: Van zijn inmiddels bekende vliegkunsten, tot een beeld van het menselijke brein en de verschillende nucleaire beelden. Deze special effects zijn haarfijn uitgewerkt, scherp en overtuigend wat ten goede komt van het verhaal.

Recensie Iron Man 3

(Super)held

Iron Man 3 barst van de IM-pakken, want Stark heeft ze in alle soorten en maten gemaakt. War Machine (Don Cheadle) ziet eruit als Captain America met zijn Amerikaanse vlag op zijn borst en één van de pakken van Tony heeft wel erg veel weg van The Hulk. Het is een wonder dat je hem geen ‘Smash’ hoort zeggen. Op deze manier zitten er veel leuke verwijzingen in naar voorgaande superheldenfilms. Wat echter opvalt is dat Stark, ondanks de grote hoeveelheid aan pakken, het merendeel van de film zonder zijn pak te zien is. Het pak waarmee hij vlucht is namelijk nog een prototype en blijkt niet veel klappen te kunnen verduren. Zonder zijn ijzeren alter ego gaat Stark alsnog de strijd aan. Iets wat ten goede komt aan zijn karakter en waarmee hij respect weet te winnen. Want door te vechten zonder zijn geweldige kunstjes, maar met name met zijn kracht en superbrein, weet hij te upgraden van superheld naar held.

Iron Man 3 is een geweldige aanvulling op de reeks. Het verhaal is vernieuwend, in plaats van de uitgekauwde vervolgen zoals bij andere films vaak het geval is. Potts krijgt eindelijk ruimte om zelf ook behoorlijk wat rake klappen uit te delen en Stark blijft heerlijk sarcastisch gedurende de hele film. Alles wat Iron Man geweldig maakt is aanwezig: Actie, special effects, gadgets, geweldige dialogen en quotes van Stark als ook van de vele andere personages, met een vleugje aanwezige romantiek. Vergeet vooral ook niet te blijven kijken tot na de aftiteling, want alles is de moeite waard in deze film. Dit zoveelste avontuur van Tony Stark wil je niet missen!