Recensie | Jason Bourne (Erik Jansen)

Matt Damon keert na negen jaar terug samen met regisseur Paul Greengrass in Jason Bourne, de vijfde film in de Bourne-franchise. Ook Julia Stiles keert voor de vierde keer terug als ondergedoken ex-CIA agent Nicky Parsons. Toegevoegd aan de cast zijn Tommy Lee Jones als CIA Director Robert Dewey, Alicia Vikander als CIA agent Heather Lee, Riz Ahmed als Social Media CEO Aaron Kalloor en Vincent Cassel als een naamloze huurmoordenaar. Zowel Matt Damon als Paul Greengrass waren beiden na de derde Bourne film niet meer geïnteresseerd in een vierde Bourne film. De studio bracht ons vervolgens in 2012 The Bourne Legacy met dit keer Jeremy Renner in de hoofdrol. Deze film werd echter als slap aftreksel van de originele trilogie beschouwd. Nu dat de twee belangrijkste heren van de franchise terug zijn, is dit dan eindelijk een Bourne-film waar we op zaten te wachten? Lees hier de recensie van Jason Bourne door Erik Jansen.

Titel: Jason Bourne
Regisseur: Paul Greengrass
Scenario: Paul Greengrass, Christopher Rouse
Cast: Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles, Riz Ahmed, Ato Essandoh, Vinzenz Kiefer
Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 123 minuten
Release: 28 juli 2016

Wanneer de CIA vanuit Reykjavik wordt gehackt door de ondergedoken Nicky Parsons, wordt er een klopjacht op touw gezet om haar te vinden. Vanuit de controlekamer volgen CIA agenten Dewey en Heather haar terwijl ze doorreist naar Griekenland. Jason Bourne is al jaren off the grid en leeft tegenwoordig in Athene, Griekenland. Daar verdient hij zijn brood door deel te nemen aan straatgevechten. Wanneer Nicky hem confronteert met nieuwe informatie over zijn verleden en een nieuw spionage programma, valt ook Bourne in het netvlies van de CIA en worden de geheim agenten, waaronder het naamloze personage van acteur Vincent Cassel ingezet om de twee te stoppen.

Ondertussen heeft CIA-agent Dewey een geheime agenda waarbij een nieuw Social Media platvorm, bedacht door Aaron Kalloor, een prominente rol in speelt. Op basis van de informatie van Nicky, reist Jason af naar Berlijn om meer te weten te komen over zijn geschiedenis en een ander familielid, dat eveneens iets te maken had met zijn deelname aan het geheim agenten programma Treadstone. Zijn zoektocht brengt hem vervolgens via Londen en Las Vegas steeds dichter bij de daadwerkelijke waarheid terwijl de CIA hem achterna zit.

In voorbereiding van de film heb ik samen met vrienden de originele Bourne trilogie en Paul Greengrass’ laatste film Captain Philips bekeken. De originele trilogie kunnen we beschouwen als een ijzersterke actiefilm reeks en één van de beste van de afgelopen jaren. Het heeft er zelfs voor gezorgd dat de laatste James Bond films de ‘Bourne’ behandeling heeft gekregen. Captain Phillips met Tom Hanks was één van persoonlijke favorieten uit 2013 over het waargebeurde drama over de Maersk Alabama kaping. De verwachting voor de nieuwe Jason Bourne was dus behoorlijk hoog.

filmstill2bourne

Allereerst behoren de positieve punten van de film tot het regiewerk van Paul Greengrass en zijn realistische en dynamische manier van filmen. Wederom weet hij de actie op een dusdanige manier te tonen met veel cuts en shacky cam technieken die alleen hij goed beheerst. Als je bekend ben met zijn eerdere twee Bourne films, zal je zijn documentaire stijl van filmen ook weer herkennen in zijn nieuwe film.

Afgezien het regiewerk en de top notch actie, moet ik helaas bekennen dat Jason Bourne niet het niveau van de eerdere trilogie weet te bereiken. Wat betreft het script kan je je sterk afvragen of er niet een aantal pagina’s rechtstreeks uit de eerdere films zijn gehaald, bij elkaar zijn gezet en er slechts een paar nieuwe elementen zijn toegevoegd. Echt iets nieuws brengt het verhaal namelijk niet. Het personage van Bourne heeft ook niet echt een mooi karakterverloop. Hij begint namelijk ondergedoken in ellende, er gebeurt een heleboel tijdens de film en eindigt weliswaar met nieuwe informatie weer ondergedoken. In de film The Bourne Supremacy was hij in het begin gelukkig en was er uiteindelijk echt een reden om terug te keren in de wereld van spionage. Afgezien van de nieuwe informatie over zijn achtergrond, lijkt zijn terugkeer hier erg geforceerd.

Het acteerwerk van Matt Damon is goed genoeg, maar had hij daadwerkelijk zin in een vierde film? Het acteerwerk Alicia Vikander laat ook de wensen over. Haar dialoog was namelijk zeer monotoon en de manier waarop zij een Amerikaans accent probeerde op te zetten klonk enorm nasaal, wat haar in haar rol belemmerde. Tommy Lee Jones bracht in zijn rol uitstekende kwaliteiten, weliswaar niet uitdagend of onbekend voor de doorgewinterde acteur. Riz Ahmed bekend van zijn rol in Nightcrawler speelt zijn rol als Social Media founder goed genoeg. Het probleem is echter zijn subplot wat aan het verhaal is toegevoegd met betrekking tot zijn online platvorm. Social Media in contrast met privacy wordt namelijk in de film betrokken, maar het had er eenvoudig uitgelaten kunnen worden omdat het verhaal rondom de geschiedenis van Jason Bourne veel interessanter is. Daarnaast is dit subplot momenteel behoorlijk gedateerd en niet echt relevant. Het zorgt er ook voor dat de rol van Vincet Cassel als huurmoordenaar niet uitgebreid verteld wordt, terwijl er meer achter zijn personage in relatie met Jason Bourne schuilt.

filmstill3bourne

Al met al is Jason Bourne een goede actiefilm met een niet zo interessant verhaal. In contrast met Paul Greengrass’ eerdere films, had ik veel meer verwacht van zijn terugkeer in de franchise. Er valt absoluut niks slechts op te merken aan de actie en het camerawerk, maar dat moeten niet de enige positieve punten zijn van film van zijn hand. Of Damon en Greengrass terug zullen keren voor een volgende film is nog de vraag, maar de film laat echter wel ruimte voor een sequel. Wat een spetterend nieuw hoofdstuk in de reeks had moeten zijn, is echter een redelijke actiefilm die helaas snel vergeten zal worden en niet aan het niveau van de originele trilogie kan tippen.