Recensie | Jimi: All Is By My Side (Merijn Wierenga)

Het maken van een biopic is altijd een lastige klus. Fans en familie zullen altijd kritisch zijn over de manier waarop het leven van iemand wordt neergezet. De vergelijking met hoe het in het echt is gegaan wordt al snel gemaakt. John Ridley heeft bij  All Is By My Side gekozen om een minder bekende periode uit het leven van Jimi Hendrix te laten zien. We volgen Hendrix vanaf het moment dat hij zijn eigen band vormt, tot het Monterey Pop festival, wat zijn grote doorbraak zou worden. Ridley neemt echter wat vrijheden in het vertolken van het leven van Hendrix.

Titel: Jimi: All Is By My Side
Regisseur & scenario:
John Ridley
Cast: André Benjamin, Imogen Poots, Hayley Atwell, Burn Gorman, Ruth Negga, Ashley Charles
Speelduur: 116 minuten
Genre: Drama/muziek
Release: vanaf 23 april 2015 in de bioscoop

Recensie Jimi: All Is By My Side

Het zal niet makkelijk geweest zijn voor John Ridley om een biopic te maken over een van de beste gitaristen aller tijden. Het korte leven van Hendrix kende veel hoogtepunten, maar Ridley kiest ervoor om de periode voor het grote succes te laten zien. Dat biedt een mogelijkheid om de persoon Jimi Hendrix te leren kennen en de ontwikkeling te laten zien die hij doormaakt. Ridley focust helaas te veel op de personen die belangrijk waren in zijn leven om diep in de gedachtegang van Hendrix te kunnen duiken.

Muziek

Een van die belangrijke invloeden was Linda Keith (Imogen Poots), het vriendinnetje van Keith Richards. Zij geloofde vanaf het begin in de capaciteiten van Hendrix en gaf hem zijn eerste gitaar zodat hij op eigen benen kon staan. Zij en de andere vrouwen in het leven van Hendrix krijgen een te grote rol in deze film. Alle beslissingen die Hendrix maakt zijn onder invloed van de mensen om hem heen, waaronder Chas Chandler (oud bandlid the Animals) die de manager van Hendrix was. Ridley heeft misschien deze benadering gekozen omdat hij de muziek van Hendrix niet kon gebruiken in de film omdat hij de rechten er niet voor had gekregen. De muzikale ontwikkeling van Hendrix is zonder muziek moeilijk duidelijk te maken. Ridley heeft er daarom voor gekozen om covers en blues-standards door Hendrix te laten spelen, wat hij ook vaak deed.

Muzikale helden?

Ondanks een speelduur van bijna twee uur, krijg je niet het idee dat je de echte Jimi Hendrix leert kennen. Zijn karaktertrekken worden duidelijk, maar niet zijn motivatie. Ridley maakt niet duidelijk wat voor beeld hij van Hendrix wil creëren. Eerst is Jimi een timide en stoïcijns persoon. Opeens verandert dit beeld echter wanneer hij zijn vriendin een paar keer hard slaat met een telefoon. Waar dit vandaan komt wordt niet duidelijk en dat dit gebeurd is wordt ook tegengesproken door de biografen van Hendrix. De vraag is waarom Ridley dit dan juist wel laat zien. Hij maakt bijzondere keuzes in het beeld dat hij wil creëren van Hendrix. Ook bij de vertolking van Eric Clapton kunnen vraagtekens worden gezet, omdat hij ook wordt neergezet als een jaloerse muzikant, die de komst van Hendrix niet kan accepteren. Het doet beide geen eer aan de legendarische muzikanten.

Jimi: All Is By My Side

André Benjamin

Grote pluspunt van de film is André Benjamin die heel goed de karaktertrekken van Hendrix weet te vertolken en bij vlagen doet vergeten dat we niet naar de echte Jimi Hendrix kijken. André Benjamin, beter bekend is als zanger André 3000 van Outkast, weet precies de manier van praten en bewegen na te bootsen die Hendrix typeren. Dat Hendrix niet helemaal uit de verf komt in deze film is dan ook niet aan Benjamin te verwijten die de zweverige en filosofische toon van Hendrix perfect weet aan te grijpen.

Jimi: All Is By My Side is niet de biopic die Hendrix heeft verdiend en waarop was gehoopt. Hij valt in het niet bij films als Walk the Line, Control & Ray, die er wel in slagen om de persoon achter de muziek te vinden. De echte Hendrix fans kunnen beter de dvd’s van Woodstock en Monterey Pop weer eens tevoorschijn halen om de echte Hendrix in actie te zien.

Merijn Wierenga