Recensie | John Wick 3: Parabellum (Raymond Doetjes)

Het is inmiddels 2 jaar geleden dat John Wick 2 het zilveren scherm sierde. Een goed vervolg op het succesvolle eerste deel. Is dit derde hoofdstuk ook nog steeds de moeite waard om in de bioscoop te gaan kijken? Lees het in onderstaande recensie van de film John Wick 3: Parabellum door Raymond Doetjes.

Titel: John Wick: Chapter 3 – Parabellum
Regie: Chad Stahelski
Scenario: Derek Kolstad
Cast: Keanu ReevesHalle BerryAnjelica HustonAsia Kate DillonMark DacascosJason Mantzoukas, Yayan Ruhian, Cecep Arif Rahman, Tiger Hu Chen, Ian McShaneCommonLaurence FishburneLance ReddickRuby RoseHiroyuki Sanada
Speelduur: 140 minuten
Release: Vanaf 17 mei 2019 in de bioscoop

Recensie John Wick 3

John Wick (Keanu Reeves), is geëxcommuniceerd uit het huurmoordenaars gilde. Tijd is iets wat John niet heeft want binnen 30 minuten staat er een prijs van $14 miljoen dollar op zijn hoofd, en hij bevind zich in New York City; de stad waar huurmoordenaars nog eenvoudiger te vinden zijn dan taxi’s, drugsdealers of pizzeria’s. John Wick zoekt de oude bekende Sophia (Halle Berry) op om een oude gunst in te lossen, zodat hij kan smeken bij de hoge raad om hem te vergeven en in ruil hiervoor zijn diensten voor altijd te leveren. John heeft echter heel wat schepen verbrand en niet iedereen ziet het zitten om hem te vergeven.

ANALYSE

Het eerste deel was verrassend en vaak is het tweede deel dan een teleurstelling. Deze was in mijn optiek echter zelfs beter dan de eerste. De derde film is vaak het lastigst omdat mensen inmiddels iedereen kennen en alles wel gezien hebben. In John Wick 3: Parabellum is dat absoluut niet het geval. De film begint direct waar deel twee eindigde. John rent over de straten en moet naar de bibliotheek – hij weet dat niet iedere huurmoordenaar zal wachten totdat het contract om hem te vermoorden daadwerkelijk in gaat. Zodanig vallen wij als kijkers dus vrijwel direct in zeer goed gechoreografeerde actie. Waar John, in de eerste en tweede films, zich met name focuste op “Gun-Fu” is John nu in het begin aangewezen op Kung-Fu en allerhande voorwerpen.

Deze acties zijn extreem visueel. Ik zal niet te veel vertellen, wanneer ik verklap, dat wij John iemand zijn oog zien uitsteken met een mes en dat in een single shot! Dan wel een kaak totaal ontwrichten met een boek; wie had gedacht dat een Russische folklore boek, zo veelzijdig kon zijn? De hevige dosis VFX die nodig zijn geweest om alle shots zo spectaculair te krijgen, zijn extreem goed gedaan. Dit werd onderstreept toen bij de shot met het oog het in de zaal gonsde van een kakofonie van afkeer, gelach en gejuich. De actie is dan extreem meedogenloos maar er wordt regelmatig gelachen in de zaal. De actie wordt ook goed ondersteund door een fantastische score. Een combinatie van synthwave, techno/EMD en zelfs klassiek.

John Wick 3: Parabellum

De cinematografie is zoals de voorgaande films weer fantastisch. De sets zijn wederom prachtig en waar wij in deel twee een spiegelkamer hadden, is er nu een variant van een glazen kamer. Er zitten extreem mooie shots in en de actie is goed te volgen. Dit komt met name doordat de shots ook nu weer, vaak medium- of zelfs wide shots zijn, hierdoor zie je de hele actie. Dit laat ook zien dat Keanu Reeves, als 50 plusser, toch nog steeds extreem lenig is en zeer knappe bewegingen kan uitvoeren. Net zoals hij dat 20 jaar geleden deed in The Matrix. Er is ook nog een leuke referentie naar The Matrix; John zegt een regel woord voor woord na, zoals die in de film door Neo werd gezegd – dit ontging de fans in de bioscoop dan ook niet.

Het leuke van deze film is dat John Wick zich ook even buiten de Verenigde Staten bevindt. Wat de films visueel weer wat nieuws biedt. In deze sequentie zien we John samen met Halle Berry, (die een weergaloze rol neerzet) een verzameling belangrijke mensen van de hoge-tafel (hoge-raad) opruimen. Dit keer is het wel de klassieke Gun-Fu actie zoals we die kennen uit de eerste twee films.

De motivatie voor deze slachtpartij was een dame die de controle over haar emoties kwijtraakte nadat haar huisdier werd neergeschoten; de releasedatum van deze film valt dus wel goed met de Game Of Thrones aflevering waarin Daenerys gek wordt nadat haar draakje was afgeschoten. Een les heren; blijf van de honden en draken van de dames af! Want voordat je het weet, ontketen je een oorlog! Aan de andere kant is het wel een heerlijke drijfveer voor conflict in films. En als groot fan van Halle Berry was ik blij dat zij zo een enorme kick-ass dame neerzet.

Wat deze film met name anders maakt dan de voorgaande twee delen is, dat we John nu echt in moeilijkheden zien. Bovendien lijdt hij enorm veel pijn en is hij fysiek niet meer wie hij was, waardoor alles hem moeilijker afgaat. Dit maakt de actie dan ook mooier, omdat hij nu veel meer moeite moet doen om iemand uit te schakelen. Wat de film dan weer wat minder maakt, is dat je, je nooit zorgen maakt om John Wick zijn leven. Zelfs wanneer hij zo dicht bij de dood is, is er geen moment in deze film dat je denkt dat hij het niet zal halen. Maar daar speelt het scenario dan ook extreem goed op in tijdens de laatste paar scenes.

John Wick 3: Parabellum

CONCLUSIE

John Wick 3: Parabellum is een zeer goed gemaakte actiefilm. De actie die wij zien is wederom vernieuwend. Deze franchise heeft met deel drie een nieuw hoogtepunt gecreëerd. Wij glijden langzaam maar zeker wel meer in de fantasie-stripverhaal wereld, maar dit brengt het juist dichter bij de graphic-novels van John Wick.

De score is wonderlijk gedaan en ik heb ook een paar keer bewust naar de muziek zitten luisteren. De visual effects zijn spectaculair en in tegenstelling tot andere stripverhaal verfilmingen, draait het hier niet om de VFX maar zijn ze een medium om de actie mogelijk te maken.

★★★★☆

Raymond Doetjes – Subliminal Artist Productions

Recensie John Wick 3, John Wick 3 recensie