Recensie | John Wick: Chapter 2 (Erik Jansen)

In de actiefilm John Wick uit 2014 zagen we Keanu Reeves in de rol van de gepensioneerde huurmoordenaar John Wick. Zijn reputatie is zeer gevreesd in de onderwereld die hij achter zich liet om een normaal leven te leiden met zijn vrouw. Zij overleed echter en liet hem ter nagedachtenis een schattig puppy na. Zijn rouwtijd werd verstoord door een jonge crimineel, en tevens zoon van een maffiabaas, die zijn Mustang stal en zijn hondje vermoordde. Vol wraakgevoelens keert hij terug naar de onderwereld om de dader te laten boeten voor zijn misdaden tegen de mens- en hondheid! Lees hieronder de recensie van John Wick Chapter 2!

Titel: John Wick: Chapter 2
Regisseur: Chad Stahelski
Scenario: Derek Kolstad
Cast: Keanu Reeves, Common, Laurence Fishburne, Riccardo Scamarcio, Ruby Rose, John Leguizamo, Ian McShane, Lance Riddick
Speelduur: 122 minuten
Genre: Actie
Release: 9 februari 2017

Recensie John Wick 2

Die onderwereld waar hij in het verleden actief was, kenmerkt zich met tradities en strenge regels. Er is zelfs een hotel genaamd the Continental dat dient als toevluchtsoord waar criminelen en huurmoordenaars zaken met elkaar kunnen doen. Het oogt een exclusieve club te zijn dat zelfs beschikt over een eigen valuta waarmee in het hotel en de onderwereld betaald wordt. Er is slechts één belangrijke regel die nooit gebroken mag worden: Vermoord nooit iemand binnen de muren van the Continental. Een tweede regel die wij als filmliefhebbers in de eerste John Wick hebben geleerd is om nooit een onschuldige hond te vermoorden! Vooral niet de hond van de huurmoordenaar die bekend staat als de Boogeyman (of de man die je stuurt om de Boogeyman te doden). Dat was tevens ook een wijze les voor de dader en zijn handlangers.

In de proloog van John Wick: Chapter 2 is hij slechts nog op zoek naar zijn Mustang. Wanneer hij thuiskomt met zijn auto en nieuwe trouwe viervoeter, is zijn terugkeer in pensioen slechts van korte duur. De maffiabaas Santino D’Antonio heeft er ooit voor gezorgd dat John veilig afstand kon nemen van zijn criminele verleden. Nu John de dood op zijn hondje heeft gewroken, is de ede onder hem en Santino gebroken. Volgens de strikte regels van de onderwereld, moet John een opdracht voor Santino uitvoeren. John weigert echter en Santino brandt John’s huis af.

Recensie | John Wick: Chapter 2 (Erik Jansen) 1

John keert weer terug naar de Continental om opties te bespreken met de plaatselijke hotelmanager Winston. Helaas kan John volgens de regels de opdracht van Santino niet afslaan. Santino eist van John om naar Rome te gaan om daar Santino’s zus Gianna te vermoorden. Zodoende kan Santino haar zetel in een gilde van machtige maffiabazen claimen. Daar aangekomen boekt hij een kamer bij de Italiaanse accommodatie van the Continental en haalt hij een aantal dodelijke gadgets op voor zijn nieuwe missie.

De moord op Gianna D’Antonio is succesvol, maar Santino kan de dood van zijn zus ondanks dat hij deze door John heeft laten uitvoeren niet ongewroken laten. Hij zet een hoge prijs op het hoofd van de gevreesde huurmoordenaar John Wick. Een aanbod die geen enkele moordenaar van de onderwereld kan afslaan…

De eerste film geregisseerd door het regieduo Chad Stahelski en David Leitch was in 2014 een verrassende hit. Niet alleen was het een strakke wraak-actiefilm, maar werd er ook een wereld geschetst van een criminele gemeenschap met regels en verstandsverhoudingen waar eventuele sequels op voort kunnen borduren. Daarnaast werd de actie van ongelooflijke hoge klasse fantastisch in beeld gebracht, waarbij Reeves veel verbluffende stunts zelf deed. Stahelski geeft gehoor aan de wereld die de eerste film schetste en komt met een ijzersterk tweede deel terug.

Recensie | John Wick: Chapter 2 (Erik Jansen) 2

De onderwereld van John Wick wordt in dit tweede deel uitgebreid met meer accommodaties van the Continental en andere organisaties die onderdeel zijn van de criminaliteit. Omdat dit tweede deel hier meer aandacht aan besteedt, heeft Chapter 2 een langere speelduur dan de eerste film. Dat de in-camera gefilmde actie wederom van hoge kwaliteit is, is eigenlijk al vanzelfsprekend. Ook voor dit deel heeft Keanu Reeves zich met toewijding voorbereid met combat- en wapentraining, waarvan op YouTube een aantal video’s te vinden zijn. Die voorbereiding in combinatie met verbazingwekkende vecht choreografie en uitstekend camerawerk, voorzien van lange en overzichtelijke shots, zorgt voor een fantastisch resultaat op het witte doek.

Ook zien we de reünie tussen Keanu Reeves en Laurence Fishburne, die samen gespeeld hadden in The Matrix trilogie serie. Gelukkig maakten ze geen knipogen naar The Matrix, wat behoorlijk had kunnen afleiden van het verhaal. Daarnaast zien we een aantal personages uit het eerste deel terug in Chapter 2. John Leguizamo speelt weer in de rol van Aurelio die eigenaar is van een criminele auto repair shop en hotelmanager Winston en receptionist Charon van the Continental worden opnieuw gespeeld door Ian McShane en Lance Reddick.

Recensie | John Wick: Chapter 2 (Erik Jansen) 3

Natuurlijk zijn er ook een aantal nieuwe bad guys die het op John Wick gemunt hebben. Rapper Common speelt Gianna’s bodyguard Cassian en Ruby Rose (Orange Is The New Black) speelt als Ares een handlangster van de maffiabaas Santino. Alhoewel Rose als dove moordenaar vrijwel geen tekst heeft en slechts communiceert via handgebaren, is haar performance ten opzichte van haar medespelers niet van hoge kwaliteit. Maffiabaas Santino D’Antonio wordt gespeeld door Riccardo Scamarcio. Zijn rol als John’s tegenstander is niet zozeer bijzonder, maar zijn motieven en daden bepalen wel de acties die John Wick moet nemen. Uiteraard zijn er ontelbare handlangers en huurmoordenaars die niet kunnen ontsnappen aan John Wick’s gevreesde skills.

John Wick: Chapter 2 is van begin tot eind een geweldige achtbaan en een voortreffelijke sequel. Ik wil in dit geval niet spreken over een beter of slechter deel dan de eerste film, want dit is duidelijk een volgend hoofdstuk in het verhaal van John Wick en de cultuur van de criminele onderwereld die hem vreest. Als je net zoals ik in 2014 verrast was van de top notch actiefilm John Wick, zal Chapter 2 je zeer zeker met al zijn actievolle geweld ontzettend vermaken. Chapter 3 is inmiddels door de filmmakers aangekondigd. Wie weet is John Wick voor Keanu Reeves wel weer een succesvolle trilogie.