Recensie | Liar seizoen 1 (Martijn Pijnenburg)

Wanneer een date zwaar uit de hand loopt en het tweetal elkaar beschuldigt, wie spreekt dan de waarheid? Dat is de grote vraag in de serie Liar. Eind 2017 was de serie al te zien op BBC First. En sinds 18 mei 2018 is de serie ook te zien op Videoland. Lees hier de recensie van de serie Liar seizoen 1 door Martijn Pijnenburg.

Titel: Liar seizoen 1
Bedenkers:
Harry Williams, Jack Williams
Cast: Joanne Froggatt, Ioan Gruffudd, Warren Brown, Zoë Tapper, Shelley Conn, Richie Campbell, Danny Webb, Jamie Flatters, Rita McDonald Damper
Serie, Crime, Drama, Thriller
Afleveringen: 6 afleveringen

De serie Liar draait grotendeels om twee mensen. Allereerst is er de docente Laura Neilson (Joanne Froggatt) die net uit een lange relatie komt. Haar werk op een middelbare school zorgt ervoor dat ze af en toe in contact komt met vader Andrew Earlham (Ioan Gruffudd), die zijn zoon weleens op school afzet. Hij is een chirurg die een aantal jaar geleden zijn vrouw verloren heeft. Er blijkt iedere keer aantrekkingskracht tussen de twee te zijn. Mede omdat Laura’s zus in hetzelfde ziekenhuis werkt als Andrew besluiten de twee om eens wat te gaan drinken.

Het afspraakje verloopt gezellig en eindigt, op het eerste gezicht ongepland, bij Laura thuis. Daar aankomen wordt er wederom een fles wijn opgetrokken. De volgende dag vertelt Andrew enthousiast aan zijn collega hoe leuk de date was. Het was wat hem betreft zeker voor herhaling vatbaar. Laura ziet het daarentegen echter heel anders en doet aangifte wegens verkrachting.

Recensie | Liar seizoen 1 (Martijn Pijnenburg) 2

Wat volgt is een heftige strijd tussen de twee. Laura blijft beweren dat ze misbruikt is en Andrew beschuldigt haar van het besmeuren van zijn goede naam. Vanwege alle ophef die er rondom de twee veroorzaakt wordt raken er ook andere mensen bij de zaak betrokken. In eerste instantie alleen Laura’s zus en ex, maar later ook Luke, de zoon van Andrew die les krijgt van Laura.

Het interessante aan Liar is dat de serie zowel voor vrouwen als voor mannen een rampzalige uitkomst van een date beschrijft. In het geval van vrouwen is dat je iemand toelaat tot je woning en daar fysiek misbruikt wordt. Bij mannen is dat je voor jou gevoel rekening hebt gehouden met de vrouw maar achteraf hoort dat ze zich misbruikt voelt en jou daar openlijk van beschuldigt. Hierdoor zullen zowel mannen als vrouwen zich in de situatie kunnen inleven.

Wat mij betreft is dit uitgangspunt al reden genoeg om de serie te bekijken. Met name omdat het vooral in het begin nog niet duidelijk is wie nou de waarheid spreekt. Het zou zomaar kunnen dat je de ene aflevering sympathie voor Laura hebt en later weer met Andrew meevoelt. Dit maakt de serie interessant en daarnaast natuurlijk ook spannend, omdat je echt benieuwd bent hoe het nou echt zit.

Het is hierdoor jammer dat de serie tegen het einde een beetje begint in te zakken. Mede vanwege de ongeloofwaardigheid wordt het een rommeltje en voelt de laatste aflevering erg afgeraffeld.

Naast het conflict tussen Laura en Andrew kent de serie ook nog een aantal subplots, waarbij ik mezelf vaak afvroeg of ze eigenlijk wel van toegevoegde waarde zijn. De personages krijgen door deze extra verhaallijnen echter wel wat meer diepgang, dus ik zal ze het voordeel van de twijfel geven.

Liar is een serie die ingaat op enkele belangrijke maatschappelijke thema’s. Tel daar de spanning bij op en je hebt een dikke aanrader. Wel zakt de serie tegen het einde wat in en ontbreekt het soms aan geloofwaardigheid. Als je daar doorheen kunt kijken is het echter een sterke serie die je zeker eens moet bekijken.

★★★☆☆

Wil je de hele week op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, en Twitter. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.