Recensie | Malignant

In mijn allereerste artikel voor Entertainmenthoek, bijna een maand geleden gepubliceerd, zocht ik uit welke films de meeste potentie zouden hebben om groots te worden. Ik dacht hierbij aan titels van bekende regisseurs, uit succesvolle filmreeksen en interessante concepten. Ik had er 9 keurig op een rijtje liggen, en was aan het twijfelen over nummer 10. Ik kon de nieuwe Ghostbusters: Afterlife, Venom: Let There Be Carnage of Disney’s Encanto kiezen. Ook zat ik nog te twijfelen over Ridley Scott‘s andere film dit jaar, The Last Duel en achteraf had The Matrix: Resurrections ook prima in het rijtje gepast. Toch ging ik voor de horrorfilm Malignant. Lees hier waarom, en of het een goede keuze was: dit is Rick’s recensie van James Wan‘s nieuwe horrorfilm Malignant.

Titel: Malignant
Regisseur: James Wan
Cast: Annebelle Wallis, Maddie Hasson, George Young, Michole Briana White
Scenarist: James Wan, Akele Cooper, Ingrid Bisu
Genre: Misdaad, horror
111 min

Recensie Malignant

Madison wordt geparalyseerd door schokkende visies van bloederige moorden. Maar de angst wordt erger wanneer ze ontdekt dat deze moorden echt gebeuren. Leuk concept dus, voor een horrorfilm! Toch voelt dit niet helemaal als een accurate beschrijving van het plot. Aan de ene kant is dat positief: er zit dus veel meer achter het verhaal, aan de andere kant laat het zien dat een van de grootste fouten die de film is begaan, de marketing is.

De eerste trailer voor Malignant kwam namelijk pas uit op 20 juli dit jaar. Zelf was ik me er niet van bewust dat James Wan, de regisseur van The Conjuring, Insidious en Saw, dit jaar een nieuwe originele horrorfilm zou maken. De promotie van deze film was dus erg zwak. Ik denk dat dit ook terug te zien zal zijn in lage box office resultaten en vanwege het feit dat de film in Amerika op HBO Max te zien is. Er is niet genoeg publiciteit geweest rond deze film. Daarom gaan mensen de film hoogstwaarschijnlijk niet zien, en dat is toch erg zonde. Ik heb namelijk een hoop positiefs over Malignant te zeggen.

Laten we beginnen bij het acteerwerk. Toen ik in de zaal ging zitten herkende ik geen enkele naam van de cast. Dat was best verfrissend, omdat de promotie van een film vaak op bekende namen leunt. En ik kan na afloop zeggen dat alle aanwezige partijen hun uiterste best hebben gedaan. Annabelle Wallis, het hoofdkarakter, zou ik graag nog eens terug willen zien, en diens zusje gespeeld door Maddie Hasson bracht ook een leuk optreden.

Recensie Malignant

Verder zijn de technische aspecten zeer indrukwekkend. James Wan is dan ook een zeer getalenteerde man achter de camera. Elk frame is goed gefilmd, het camerawerk is inspirerend. Ik vond ook dat het montagewerk heel soepel was, er waren voor mij geen saaie momenten, of moment waarin ik me afvroeg hoelang de film nog zou duren. Het geluid was top, en bovendien paste het kleurschema perfect bij het verhaal. Op dat vlak past Malignant perfect in het rijtje van de James Wan horrorserie.

Bij Malignant zal het voornaamste discussiepunt het script zijn, verwacht ik zo. Zoals ik zei komt er veel meer bij de film kijken dan je bij het lezen van de beschrijving zou denken. Ik kan niet in te veel detail gaan, zonder spoilers te geven. De film begint wat langzaam. Dit komt omdat het publiek nog niet zo veel informatie heeft. De opening van de film was sterk in representativiteit voor de film, maar het publiek rent nog achter de feiten aan. Dit is echter op een goede manier in de film verwerkt, omdat Maddy, het hoofdkarakter ook niet alles weet.

We krijgen in een compacte scène het huidige leven van Maddy te zien en ik vond het super om te zien dat James Wan met weinig woorden veel details kon overbrengen; “show don’t tell”. Na de eerste akte is op papier het verhaal een beetje rommelig, maar dat was als kijker nooit echt te merken, omdat we nog steeds langzaam meer informatie wisten te achterhalen. Ook is de horror creatief en goed uitgewerkt, zoals van James Wan te verwachten is.

De film komt pas echt goed samen na de grote twist. Alles, maar dan ook echt alles valt ineens op zijn plek. De kleine momenten aan het begin van de film zijn er ineens voor een reden. En James Wan lijkt dit te weten. Want hierna hoeven we niks meer te weten. Hij gaat dan gewoon helemaal los. De derde akte is daardoor veruit het meest entertainende stuk van de film. Er wordt niet terughoudend gedaan op het gebied van bloed en dat werkt zeker in het voordeel.

Het absolute einde en de oplossing voor het conflict voelde helaas wel iets te goedkoop aan, en men had nog iets meer mogen laten zien voor de credits op het scherm verschenen. Toch was de film een positieve verassing. Ik had een vermoeden dat het niet bepaald slecht zou zijn, maar de twist en het einde bracht de film toch bijna op het niveau van The Conjuring of Insidious. Bijna.

Annabelle Wallis recensie

De titel is ook creatief bedacht. Malignant verwijst naar een kwaadaardige tumor, een tumor met cellen die spreiden naar andere stoffen en organen. Als je de film gezien hebt, zal je snappen waarom ik dit zo creatief vond.

Ik koos Malignant als de 10de film op mijn lijst met resterende films van het jaar om naar uit te kijken. Met James Wan achter de camera en een indrukwekkende trailer kreeg ik het gevoel dat dit zomaar een van de beste horrorfilms van het jaar zou kunnen zijn. En ik ben blij dat de film mijn verwachtingen heeft waargemaakt. Het was dan ook precies wat ik verwachte qua kwaliteit, ik was namelijk enthousiast maar licht sceptisch.

Malignant staat bij mij in de top 10 van 2021 films (tot nu toe) en vanwege de twist en de derde akte raad ik iedereen aan om deze film een kans te geven.

★★★★☆