Recensie | Marriage Story

Voor veel mensen vaak een herkenbaar onderwerp, scheiding. Of je het nu zelf meemaakt, of als je het van een afstand bekijkt. Noah Baumbach doet een poging om het onderwerp bespreekbaar te maken in de film Marriage story, die in november op Netflix gelanceerd werd. Dit heeft goed uitgepakt. Baumbach heeft er maar liefst 6 Oscar nominaties voor ontvangen. Onder andere de nominatie voor misschien wel de belangrijkste prijs, namelijk best picture. Lees hier de recensie van Marriage Story.

Titel: Marriage Story (IMDb score 8,0)
Regisseur: Noah Baumbach
Cast: Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern, Alan Alda, Ray Liotta, Julie Hagerty, Merritt Wever
Scenario: Noah Baumbach
Speelduur: 137 min
Releasedatum: 28 november 2019

De film vertelt het verhaal over een koppel dat in New York woont, samen met hun zoontje Henry. Charlie (Adam Driver) is toneelregisseur en Nicole (Scarlett Johansson) is actrice in zijn experimentele toneelstukken. De film begint als het ware als een liefdesbrief die ze voor elkaar schrijven, gefilmd op een manier waardoor je het idee hebt dat je naar een collectie van home-video’s zit te kijken. Op de achtergrond draait romantische muziek en je lijkt naar een perfect koppel te kijken. Je wordt echter binnen no-time op de realiteit gedrukt, wanneer duidelijk wordt dat de twee zonder elkaar verder gaan. Charlie’s theaterstuk tilt zich naar een hoger niveau, namelijk Broadway en Nicole gaat in haar geboorteplaats LA werken als tv-actrice. De twee belanden in een lastig traject van advocaten en rechtszaken, waarin ze zichzelf lijken te verliezen in de scheiding.

Dat er in deze film fantastisch wordt geacteerd, is geen twijfel over mogelijk. Van pijnlijke ongemakkelijke lachjes en ontwijkende blikken tot slaande ruzies met veel geschreeuw, de hoofdpersonages weten het verhaal zo hartverscheurend en echt over te brengen. Het is niet gek dat Noah Baumbach besloot voor de derde keer in zee te gaan met de acteur Adam Driver (The Meyerowitz Stories (New and Selected) en While We’re Young). Dit is niet zonder succes, een van de 6 Oscar nominaties die deze film ontving begin deze maand is voor Driver als beste acteur in een leidende rol. Ook Scarlett Johansson kreeg voor haar acteerwerk een nominatie voor beste actrice.

Doordat je in de film steeds wisselt tussen het perspectief van Charlie en Nicole, zie je hoe twee verschillende mensen hetzelfde op een hele andere manier beleven. Het ene moment word je meegezogen in een 5 minuten durende monoloog van Nicole, waar ze haar visie over hoe de relatie stukliep uitlegt, waardoor je jezelf aan de kant van haar begint te voegen. En het andere moment lijkt Charlie juist de persoon die het beste van de situatie wil maken. Je kan je in beide personages inleven tot op het punt dat jij je nog het beste kan identificeren met hun onpartijdige zoon Henry.

Marriage Story

De machtsstrijd die ontstaat over hun zoon en de manier waarop advocaten de communicatie tussen Charlie en Nicole overnemen is uiterst pijnlijk, maar dit betekend niet dat de film een echte dramafilm is. Er zit namelijk zeker ook wat komedie in het scenario verwerkt. Het is knap om een film over een zwaar beladen onderwerp toch luchtig te houden. Dit is Baumbach zeker gelukt. Door de combinatie van humor en drama is deze film heel goed in balans. Naast het feit dat er momenten in de film zaten waar jij je tranen in moet houden, kun je om sommige scènes weer heel hard lachen.

Ik kreeg gedurende de film geen enkele keer de indruk dat er werd opgebouwd naar een ‘happy-end’, waarin ze uiteindelijk terug samenkomen. Wat erg verfrissend is. Het verhaal hoeft niet altijd goed af te lopen, om de kijker na afloop een goed gevoel te geven. Ik heb vooral genoten van de realistische manier waarop Baumbach dit verhaal heeft geschetst. Je ziet in deze film bijvoorbeeld mooie momenten waar Charlie en Nicole terugvallen op hun automatisme van toen ze nog samen waren, waar je als kijker doorheen prikt. Deze film is een veelbelovende Oscar kandidaat, maar of het sterk genoeg is om de grote namen als Quentin Tarantino en Sam Mendes te verslaan, valt nog te bezien…

★★★★☆