Recensie | Midsommar (Noortje van Bentum)

De nieuwe psychologische thriller Midsommar van regisseur Ari Aster is niet voor één gat te vangen. Na zijn succes met Hereditary steekt hij zijn nieuwe film in een ander jasje. Het lijkt op horror, maar de film bevat geen klassieke jumpscares of andere typische horror-attributen. Op Zweedse heuvels onder een felle midzomerzon gebeuren de meest onverklaarbare dingen, die je doen afvragen wat echt en wat niet echt is.

Titel: Midsommar (IMDb score 7,1)
Regisseur: Ari Aster
Cast: Florence Pugh, Jack Reynor, Vilhelm Blomgren, William Jackson Harper, Will Poulter
Scenario: Ari Aster
Genre: Thriller, Horror
Speelduur: 148 minuten
Releasedatum: 25 juli 2019 (inmiddels ook te zien via Netflix)

De psychologische thriller Midsommar van regisseur Ari Aster is niet voor één gat te vangen. Na zijn succes met Hereditary steekt hij zijn nieuwe film in een ander jasje. Het lijkt op horror, maar de film bevat geen klassieke jumpscares of andere typische horror-attributen. Op Zweedse heuvels onder een felle midzomerzon gebeuren de meest onverklaarbare dingen, die je doen afvragen wat echt en wat niet echt is.

De Amerikaanse studenten Dani en Christian hebben een stugge relatie die op niets uit dreigt te lopen. Christian wordt al een tijd door zijn vrienden aangemoedigd het uit te maken, omdat ze teveel aandacht van hem vraagt. Zelf twijfelt hij al bijna een jaar of de relatie nog zin heeft. Als de zus en ouders van Dani bij een tragisch familiedrama om het leven komen, krijgt hij het niet over z’n hart om haar in de steek te laten.

Recensie | Midsommar (Noortje van Bentum) 1

Om zijn vriendin een hart onder de riem te steken, nodigt Christian haar uit om mee op reis te gaan naar Zweden. Hij en zijn vrienden zijn door uitwisselingsstudent Pelle uitgenodigd om een negen dagen durend midzomerfestival bij te wonen in zijn geboortedorp. Bij aankomst is het curieuze volkje alleraardigst. Gehuld in witte gewaden wordt de ene na de andere sierlijke ceremoniële beweging uitgevoerd.

Als kijker voel je dat je in een de val wordt gelokt. Je ziet hoe een vredelievend volkje in staat is om de meest sinistere dingen uit te voeren. De personages zelf lijken onbewust van het feit dat ze in een angstaanjagende sekte terecht zijn gekomen. De typische Amerikaanse stommiteiten – zoals de onaantrekkelijke obsessie met seks, drugs en alcohol – staan in groot contrast met de inheemse tradities van dit hippievolkje. Als de domste van het stel op een dode boom pist, ontstaat er een heftige confrontatie tussen hem en één van de dorpelingen. Het is duidelijk dat zijn tijd in het dorp spoedig beëindigd zal worden.

Recensie | Midsommar (Noortje van Bentum) 2

De gasten krijgen te pas en te onpas drankjes en ander voedsel aangeboden en zonder erbij na te denken nemen ze alles aan. Wat de inhoud precies is van al deze versnaperingen, is volstrekt onduidelijk. Het lijkt erop dat ze worden gedrogeerd om ze zo mak als schapen te houden. Het is daarom lastig om te bepalen wanneer ze wel en wanneer ze niet onder invloed zijn. De grens tussen realiteit en fantasie vervaagt.

Aster heeft geen genade voor zowel zijn personages als de kijker. Je wordt samen met hen overgegeven aan de meest afschuwelijke beelden en beleeft al het gruwelijke alsof je net als Dani en de rest van de groep geen kant meer op kunt. Naarmate de film voortduurt, wordt Dani in tegenstelling tot de rest steeds achterdochtiger. Zij begrijpt dat er iets niet klopt aan de vrolijk dansende meisjes met bloemenkransen op hun hoofd.

Recensie | Midsommar (Noortje van Bentum) 3

Wat Aster ontzettend goed kan, is het maken prachtige, gestileerde beelden van de meest afgrijselijke gebeurtenissen. Vaak maken regisseurs gebruik van reactie shots om de indruk te geven dat wat er buiten beeld gebeurt vreselijk is. Aster doet het tegenovergestelde en laat juist grafische scènes zien aan het publiek en de reacties van de personages komen daarna, of buiten beeld, aan bod.

Het plot loopt uit tot totale destructie, maar Aster verliest de rode draad niet uit het oog. Zeker als je horror gewend bent, is Midsommar een goede film om je eigen uithoudingsvermogen te testen. Het ontrustende gevoel wat Aster door middel van heftig filmwerk en onheilspellende muziek neerzet, is voor de beginnende kijker wellicht een uitdaging. Zorg dat je op alles voorbereid bent, want je weet niet wat je overkomt. Aan het einde van de film vraag je je af welk ziek genie dit heeft kunnen bedenken.

★★★★☆

Noortje van Bentum