Recensie | Monsters University (Fabian van der Starre)

Monsters University draait al eventjes in de Nederlandse bioscopen. Fabian van der Starre houdt er een ietwat andere mening op na dan één van onze hoofdrecensenten Glenn Abbink. Lees zijn recensie hier.

“Beste schrikschool die er is.” Een paar weken geleden zag ik Monsters Inc. voor het eerst. Ik weet niet hoe, maar de film is 12 jaar geleden simpelweg langs mij heen gegaan. Na hem gezien te hebben, was ik gelijk verkocht. Helaas door omstandigheden is ook de release van Pixar‘s Monsters University langs mij heen gegaan, maar dit weekend heb ik de koelte opgezocht in de bioscoop om het lang verwachte vervolg eindelijk te zien.

Titel: Monsters University
Regisseur: Dan Scanlon
Scriptschrijver: Dan Scanlon, Daniel Gerson en Robert L. Baird
Hoofdrollen: Billy Crystal, John Goodman, Steve Buscemi, Helen Mirren, Alfred Molina
Genre: Animatie
Speelduur: 104 min

Voordat de hoofdfilm begint, wordt er een korte film vertoond, namelijk The Blue Umbrella. Hieronder een klein stukje van de korte animatiefilm.

Monsters Excursie

Schattig klein monstertje Mike Wazowski gaat op excursie met zijn klas bij bedrijf Monsters Inc. Een geweldig begin met eerbetoon aan de eerste film. Hier beleeft Mike zijn eerste schrikervaring met alle gevolgen van dien. De kleine cycloop wordt de typische ‘boek nerd’ die een helder doel voor ogen ziet: Schrikker worden. Als hij dan eindelijk op de universiteit beland, kan hij niet wachten om te beginnen met schrikklas.

Monsters Campus

Zoals elke typische college ervaring, gaat het hier om studeren en feesten. Bij aankomst moet Mike zich dan ook eerst inschrijven en heeft hij er een hele checklist bij wat hij wilt bereiken. Zo krijgt hij een rondleiding over de campus en ziet hij hoe er een poging wordt gedaan om een deur naar de mensenwereld te maken. Hierna maakt hij kennis met zijn (herkenbare) kamergenoot. Het is erg leuk om te zien hoe Mike’s kamergenoot vroeger was. Maar wie is deze kamergenoot precies?

Schrik kunsten

Sullivan komt (te laat) binnen bij de schrikklas als een stoere jongen die vrienden met iedereen is. Terwijl Mike heel kundig uitlegt hoe je iemand moet laten schrikken, heeft de leraar meer oog voor de schrikkunsten van Sullivan. Dit is toch wel iets wat hij de hele film volhoud. Het is rustgevend om te weten hoe hij eindigt, maar hij is een typische eikel, wat Mike & Sullivan rivalen maakt.

Monsters University

Het is terug!

Aan het eind van het semester is er een examen om alle deelnemende studenten van de schrikklas aan decaan Hardscrabble te laten zien of ze het in zich hebben om schrikker te worden. Voor dit examen wordt de welbekende schriksimulator gebruikt. Het komische element uit Monsters Inc. maakt zijn terugkeer in Monsters University.

Monsters Olympische Spelen

De grote klapper van de film zijn de ‘Schrik Spelen’. Hier kunnen alle monsters (in teams van 5 van een bestaande studievereniging) laten zien hoe goed ze zijn in de voorbereiding en uitvoering van het laten schrikken van een kind. Uiteraard wilt Mike hier aan mee doen en regelt op komische wijze een team om te laten zien dat hij het engst van allemaal is.

Waardige prequel

Monsters University is een geweldige aansluiting (lees: proloog) op Monsters Inc. Helaas zien we geen Boo (zoals verwacht) in de film verschijnen, maar haar afwezigheid wordt erg goed gevuld door andere bijrollen. Overigens krijg je de oorsprong van de rivaliteit van Sullivan en Randy te zien. Blijf na de film nog even zitten om de after-credits scene te zien, want de meeste mensen gaan gelijk bij de aftiteling weg. Ik kreeg helemaal zin om zelf ‘scare cards’ (soort Pokémon verzamelkaartjes, maar dan in Monsters-style) te verzamelen. Een waardige prequel die je zeker niet mag missen en van Monsters University de beste schrikschool maakt die er is!