Recensie No Time To Die Blu-ray | De laatste James Bond in je verzameling

De laatste James Bond film met Daniel Craig in de hoofdrol. We hebben even moeten wachten op de film vanwege COVID-19, maar vorig jaar kwam de film dan eindelijk in de bioscoop en nu is die ook beschikbaar voor de echte verzamelaars om in de kast te hebben. Lees daarom hier onze (4K) Blu-ray recensie van No Time to Die.

Titel: No Time To Die
Regisseur: Cary Fukunaga
Cast: Daniel Craig, Rami Malek, Léa Seydoux, Lashana Lynch, Ralph Fiennes, Ana de Armas, Christoph Waltz, Jeffrey Wright
Scenaristen: Neal Purvis, Robert Wade, Cary Fukunaga
Genre: Actie, avontuur, thriller
Speelduur: 163 minuten
Release: Vanaf 30 september in de bioscoop

Koop No Time to Die Blu-ray bij Bol.com

Blu-ray recensie No Time To Die

Veel mensen zullen de film al gezien hebben, maar toch nog even kort mijn verhaal.

We starten de film een beetje anders dan anders. Namelijk met een flashback van Madeleine (Léa Seydoux) naar haar jeugd. We leren haar dus al meteen een stuk beter kennen dan in Spectre. Een erg spannende, bijna thrillerachtige sequence die je niet meteen aan een James Bond film doet denken, geeft meteen een diepgaande laag van het karakter van Madeleine weer en introduceert ons met, klaarblijkelijk, de schurk. Vervolgens gaan we naar de prachtige locatie Matera (Italië) waar James Bond (Daniel Craig) van zijn pensioen aan het genieten is samen met Madeleine. Ik kreeg meteen het idee dat we een andere kant van James Bond leren kennen. Hij is rustig, heel lief en teder en niet bezig met slechteriken. Uiteraard totdat er een bom in zijn gezicht ontploft. Niet geheel vrijwillig springt James Bond onofficieel in het zadel om achter de bad-guy van deze film aan te gaan; Lyutsifer Safin. Deze rol is ontzettend goed vertolkt door Oscar-winnaar Rami Malek. Echt een aanwinst in het rijtje slechteriken in de James Bond films. Wat opvalt is dat de hele film meer gedreven is door het verhaal en de emotie in plaats van de actie. Hiermee is er erg goed geluisterd naar het feit dat James Bond natuurlijk al wat ouder is en eigenlijk geen MI6 agent meer is.

Blu-ray Recensie No Time To Die 1

Een leuke relatie die ontstaat is die tussen James Bond en Nomi. De nieuwe 007. Nomi gedraagt zich een beetje uit de hoogte naar James toe. Wachtend op een reactie. En James, die duidelijk er niet heel gecharmeerd van is, ziet het meer als een uitdaging om Nomi te laten zien dat hij er nog steeds toe doet. Bijna plagerig als kleine kinderen gaan ze met elkaar om. Aangezien van tevoren al bekend was dat James Bond voor de laatste keer James Bond zou zijn vind ik het persoonlijk erg leuk gedaan dat de “oude” 007 en nieuwe 007 elkaar ontmoeten in de film. En een mooie introductie voor Lashana Lynch die de rol van 007 op zijn minst nog in de volgende film zal vertolken. Ik ben erg benieuwd hoe het eeuwenoude stereotiep van vrouwenverslinder James Bond wordt vertolkt naar de eerste vrouwelijke 007.

Maar dan nog even terug naar het feit dat ik deze film op blu-ray heb gekeken. Als je dan toch iemand bent die graag een doosje in de kast heeft staan en je hebt de mogelijkheid om blu-ray af te spelen zal ik toch zeker aanraden om (4K) blu-ray boven DVD te kiezen. Het klinkt überhaupt al een beetje ouderwets, maar het is natuurlijk al wel jaren bekend dat de blu-ray disc gewoon een veel betere beeld- en audiokwaliteit heeft.

Nu kiest de gemiddelde Nederlander toch vaak voor gemak en bekijkt de film via verschillende streamingsdiensten. Denk aan Pathé Thuis, Netflix en ga zo maar door. Maar het feit is dat streamingsdiensten niet kunnen evenaren met de beeldkwaliteit die je krijgt met een fysieke disc. Dit komt omdat de streamingsdiensten de kwaliteit moeten comprimeren. Minder ruimte betekend natuurlijk meer snelheid en meer ruimte voor andere content. Dit heeft onder andere te maken met de bitrate (bitsnelheid per seconde a.k.a. de hoeveelheid data die gecodeerd wordt tijdens een tijdseenheid) en de codec die de streamingsdienst gebruikt. Op een blu-ray disc is gewoon veel meer ruimte om de hoogste kwaliteit uit het materiaal te halen. Dus voor de echte liefhebber zeker een reden om je favoriete films op blu-Ray aan te schaffen.

Blu-ray Recensie No Time To Die 2

En bijkomend voordeel is dat er ook een bonus disc bij zit. Het is echt heel erg interessant om te zien hoe bepaalde scènes tot stand komen, welke keuzes er zijn gemaakt en waarom, en waar er toch meer bij komt kijken dan je denkt. Er werken zoveel belangrijke mensen mee, zonder wie deze film niet gemaakt kan worden, maar waar je eigenlijk niks van af weet. Een mooi kijkje achter de schermen dus. Ook de complexiteit van dingen en het feit dat er bij James Bond dus heel veel stunts real life worden uitgevoerd is ontzettend gaaf. Blijkbaar is een James Bond film voor stuntmensen het pareltje om aan mee te werken. Omdat er zoveel stunts echt zijn in plaats van in een studio voor een green screen.

Als je het mij vraagt heeft af en toe een fysieke disc opzetten echt wel wat nostalgie. Even voorbereiden, de snacks gereed, tv en blu-ray speler aan. Het soms onmogelijke doosje open krijgen en na de film nog even lekker door de extra’s heen. Heerlijk.

★★★★☆

Chantal van Remmen

Wil jij op de hoogte gehouden worden, blijf dan deze site bezoeken en volg Entertainmenthoek via de kanalen op Instagram, FacebookTwitter en Pinterest. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.