Recensie | PAC Festival najaar 2019 (Felicia Peerenboom)

Tweemaal per jaar organiseert Pathé in een aantal van hun grote bioscopen een filmmarathon met voorpremières van Oscarwaardige arthouse films. Tijd voor mij dus om het PAC Festival een keertje mee te maken! En waar beter dan in hun paradepaardje in onze mooie hoofdstad: Pathé Tuschinski in Amsterdam. Op zondag 6 oktober waren de weergoden me gezind en viel het met bakken uit de lucht wat ideaal was om van 10.30 tot 21.00 uur opgekruld te zitten in een bioscoopstoel. Het programma bestond uit vier films met tussendoor een lunchpauze, korte snackpauze en dinerpauze (vooral ook fijn om even de benen te strekken). Hoewel de titels al tevoren bekend waren gemaakt heb ik er bewust voor gekozen alle informatie (synopsis, trailer) hierover even te laten voor wat het was en me volledig te laten verrassen op de dag zelf…

PAC Festival najaar 2019 (Felicia Peerenboom)

SORRY, WE MISSED YOU

Regisseur: Ken Loach
Cast: Kris Hitchen, Debbie Honeywood, Rhys Stone
Scenario: Paul Laverty
Speelduur: 100 minuten

Het verhaal

Sinds de kredietcrisis van 2008 worstelen Ricky Turner en zijn gezin met geldproblemen. In de hoop financiële stabiliteit te vinden besluit hij de auto van zijn echtgenote Abbie te verkopen zodat hij het geld in een bestelwagen kan investeren en als pakjes koerier aan de slag kan. De werkdruk is enorm en in zijn race tegen de klok zien we dat ook Abbie als thuiszorg geen gemakkelijke baan heeft. De stressvolle en financieel penibele situatie zet hun gezinsleven zwaar onder druk.

Oordeel

Ondanks dat de beslissingen van Ricky soms erg egoistisch kunnen overkomen leef je toch mee met zijn personage omdat hij het duidelijk doet om zijn gezin een beter leven te bezorgen. Waar zijn puberzoon steeds rebelser wordt en er niet voor schuwt de vinger  op de plek te leggen, neemt zijn jongste dochter juist meer verantwoordelijkheid op zich en probeert het gezin bijeen te houden. Hoewel pijnlijk om te zien, merk je duidelijk dat alle gezinsleden ontzettend van elkaar houden. Een voorbeeld hiervan is als ze tijdens een noodoproep van een verzorgings patiënt van Abbie hun gezinsavond opbreken en met z’n allen zingend in de bestelbus haar ernaartoe brengen. De realiteit van het verhaal en de situatie waarin het gezin zich bevindt is schrijnend en geeft stof tot nadenken. Dat is ook een van de redenen waarom deze film blijft  hangen.

★★★☆☆

OFFICIAL SECRETS

Regisseur: Gavin Hood
Cast: Keira Knightley, Matthew Goode, Ralph Fiennes
Scenario: Gregory Bernstein, Sara Bernstein, Gavin Hood
Genre: Biografie / Drama
Speelduur: 112 minuten

Het verhaal

De film vertoont het waargebeurde verhaal van Katherine Gun, klokkenluidster van de Britse geheime dienst GCHQ. In 2003 laat Gun een geheime memo van de Amerikaanse NSA lekken waarin wordt voorgesteld dat de VS en het Verenigd Koninkrijk extra druk zullen uitoefenen op de twijfelende staten in de VN Veiligheidsraad, om te stemmen vóór de aanstaande invasie in Irak. Nadat de Londense krant The Observer het gelekte document publiceert en het verhaal wereldwijd de krantenkoppen hebben de autoriteiten het op Katherine gemunt en beschuldigen haar van het overtreden van de ‘Official Secrets Act’.

Oordeel

Wat vooral intrigeert is het ethische dilemma dat zich in het verhaal manifesteert. In dit geval kiest Katherine ervoor om haar zwijgplicht te negeren om – in haar ogen – een illegale oorlog te voorkomen. Hoewel dit spanningsveld genoeg input geeft voor een boeiende film, miste ik vooral de tweezijdigheid van het verhaal. De sympathie voor Katherine komt overduidelijk naar voren en tegengeluid wordt met simpele argumenten gesust. Wellicht dat een holistisch overzicht op de hele situatie voor meer beleving had kunnen zorgen. Nu blijft de filmkijker met een simpel, tevreden gevoel achter en weinig stof tot nadenken.

★★1/2☆☆

THE GOLDFINCH

Regisseur: John Crowley
Cast: Ansel Elgort, Oakes Fegley, Aneurin Barnard
Scenario: Peter Straughan
Speelduur: 149 minuten

Het verhaal

Het leven van de 13-jarige New Yorker Theo Decker wordt volledig op zijn kop gezet wanneer zijn moeder wordt gedood bij een terroristische aanslag op het Metropolitan Museum of Art. Compleet in de war door deze tragische gebeurtenis steelt hij een kostbaar kunststuk, dat bekend staat als The Goldfinch (‘Het Puttertje’). De film volgt zijn leven na deze gebeurtenis en het verlies van zijn moeder.

Oordeel

Doordat het verhaal van Theo op niet-chronologische wijze wordt verteld blijf je als kijker geboeid naar de aanleidingen van bepaalde gebeurtenissen gedurende de hele film. Ik vind het zelf altijd knap als de makers ervoor weten te zorgen dat op het eind alles op een verrassende manier mooi samenkomt. Daarbij gezegd moet worden is dat bepaalde verhaallijnen en personages wellicht overbodig zijn voor het grote geheel, maar dit werkt niet storend. Wat mijn vaderlandslievende hartje ook altijd warm doet kloppen is als er een Nederlands randje aan een grote Amerikaanse productie hangt (het betreffende schilderij is afkomstig van de Nederlandse kunstschilder Carel Fabritius en hangt momenteel in het Mauritshuis). Al met al ook mede door het goede acteerwerk een echte aanrader als je het de lange zit waard vind!

★★★★☆

THE FAREWELL

Regisseur: Lulu Wang
Cast: Awkwafina, Tzi Ma, Gil Perez-Abraham
Scenario: Lulu Wang
Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 100 minuten

Het verhaal

Wanneer de familie van Billi erachter komt dat hun grootmoeder terminale longkanker heeft, besluiten ze om haar volgens cultureel gebruik hierover niet in te lichten. In plaats daarvan plannen ze een geïmproviseerde bruiloft in hun moederland China. Als Billi – tegen haar principes in – toch besluit te gaan en de schijn op te houden komt ze in aanraking met het leven dat ze als 6-jarige gedwongen moest opgeven, haar sterkzinnige grootmoeder en de kracht van onuitgesproken liefde.

Oordeel

Wat sterk naar voren komt is dat ethiek voor spanningen zorgt tussen verschillende culturen. Aan de ene zijde staat de Chinese familie die het meer dan normaal vind om hun grootmoeder het pijn van een nabije dood te besparen door haar onwetend te laten. Aan de andere zijde is daar de sterk verwesterde Billi en haar ouders waarbij hun principes aangetast worden om zo’n groot geheim verborgen te houden. Hoewel het een drama blijft, zijn er vooral veel vrolijke momenten die misschien wel meer impact maken omdat je als kijker de afloop kent. Minpunt aan deze film is wel de lengte, op een gegeven moment voegt de speeltijd weinig aan het verhaal toe en zou het me ook niet verbazen als menig kijker geneigd is de einde te laten voor wat het is.

★★★☆☆

Concluderend vond ik het een enorm succes om het PAC festival mee te maken, doordat je eerder films te zien krijgt die je zelf niet zou uitkiezen. De afwisseling qua films was ook heel fijn, en hoewel ze niet allemaal mijn smaak waren voelde het zeker niet als verspilde tijd! Mocht je in de gelegenheid zijn zou ik daarom het zeker aanraden om te kijken of een Pathe in de buurt meedoet met dit filmfestival. En voor de zuinige Nederlanders onder ons: kaartjes kosten 25 euro voor het hele programma, dus mocht je na 3 films ‘kijkmoe’ zijn is er alsnog niks verloren.

Felicia Peerenboom