Recensie Pig | Is Nicolas Cage dan eindelijk terug?

De wraakfilm Pig, met voor het eerst in een lange tijd een heuse glansrol voor Nicolas Cage, is veel meer dan alleen een John Wick-kloon. Regisseur Michael Sarnoski maakt van Portland een duistere wereld vol truffels en verraad. Lees hieronder de recensie van de film Pig door Roan Andrée.

Titel: Pig
Michael Sarnoski
Cast: Nicolas Cage, Alex Wolff, Adam Arkin, Nina Belforte, Gretchen Corbett, Julia Bray, Darius Pierce, Elijah Ungvary.
Scenario: Michael Sarnoski, Vanessa Block
Drama, Thriller
Speelduur: 93 min

Recensie Pig

Samen met zijn varken woont hoofdpersoon Rob (gespeeld door Nicolas Cage) diep in de bossen buiten Portland. Overdag gaan de twee op zoek naar truffels en ’s avonds kookt Rob een paddenstoelentaart voor hen samen. Sporadisch komt Amir (gespeeld door Alex Wolff) langs, in een knalgele sportwagen, die de truffels koopt en eten voor het duo achterlaat. Veel meer is er niet aan het leventje van de kluizenaar. Het is donker, nat en roestig in het bos, maar Rob en zijn varken leven tevreden in hun hutje. Het leven blijft echter niet zo sereen wanneer Rob’s varken hardhandig wordt ontvoerd.

Recensie Pig | Een deconstructie van de actiefilm 2

Ingehouden is het juiste woord voor het acteerwerk van Cage, zijn mimiek spreekt boekdelen. De acteur is nagenoeg onherkenbaar getransformeerd voor zijn rol. Hij heeft een grote grijze baard, slonzig lang haar en een gezet postuur. In de eerste akte komt er bijna geen woord uit zijn mond, maar het is duidelijk dat dit een gepijnigd man is die hier in het bos zijn toevlucht heeft gezocht. Het doet dan ook extra veel pijn wanneer zijn leven overhoop wordt gegooid bij de ontvoering van zijn varken. Rob, die voor dood wordt achtergelaten, besluit zijn rust op te zeggen en vertrekt naar de stad om zijn varken te vinden.

De film had vanaf dit punt alles weg kunnen hebben van een John Wick-kloon. Cage is ook geen vreemde als hoofdrolspeler in soortgelijke wraakfilms. Maar regisseur en scenarist Michael Sarnoski danst mooi om de conventies heen en maakt een authentieke film die meer gelaagd is dan zijn genregenoten. Zo heeft het tussen de regels en actie door ook rake dingen te zeggen over ambities en beloftes. Pig wordt geserveerd als een driegangen diner (dat klinkt vervelend om te zeggen ?). De drie hoofdstukken van de film zijn vernoemd naar een gerecht dat belangrijk is in het verhaal. Als kijker kan je je alleen maar afvragen wanneer en hoe deze bijzondere gerechten hun stempel op de film gaan drukken. En of ze dat doen!

Recensie Pig | Een deconstructie van de actiefilm

Naast Cage steelt de wereld van Pig ook de show hier. De truffelhandel in Portland blijkt duisterder dan die zich aanvankelijk voordoet. In dit opzicht doet de film dan wel degelijk een beetje leentjebuur bij de John Wick serie, in de zin dat het een veel grotere (onder)wereld voorschotelt dan we daadwerkelijk in de film zien. Waar de Keanu Reeves films met The Continental een bijzondere organisatie neerzetten, doet Pig dat met de koks in zijn wereld. Met al deze interessante locaties en mensen, die we voor het verassingseffect zeker niet zullen benoemen, zou in deze wereld zo een hele filmreeks gemaakt kunnen worden.

Hoewel Pig rustig begint, verveelt de film geen minuut door de mysteries en bijzondere wegen die het verhaal inslaat. Laat deze mooie indie-parel niet aan je voorbijgaan. Al ga je alleen voor Cage. Laten we hopen dat dit het begin is van een renaissance van zijn carrière. Pig draait sinds 28 oktober in bioscopen en filmhuizen in Nederland.

★★★★☆

Roan Andrée