Recensie | Pompeii (Fabian van der Starre)

“Eindelijk een Romeinse 3D film!” Of het nu een televisieserie of een film is, als mij een media tekst gegeven wordt welke met de Romeinse tijd te maken heeft, zal ik er uitgebreid naar kijken. Vroeger, en dan spreek ik over bijna acht jaar geleden, keek ik de televisieserie Rome. Ondanks dat de serie na seizoen twee alweer gecanceld werd, was dat mijn wekelijkse Romeinse fix. Mocht er een studio meeluisteren, ik wacht nog steeds op een filmadaptatie van Rome op het witte doek! Daarnaast heb ik meerdere adaptaties van het leven van Julius Caesar gezien en boeken er over gelezen. Caesar (in al zijn vormen) is toch wel de bekendste van alle Romeinen. Nu is er dan Pompeii, een film over de Romeinse tijd in 3D. Vooral de vulkaanuitbarsting is iets om je erg op te verheugen. Daar draait de hele film toch om? Niet te vergeten dat dat er in 3D supergaaf uit moet zien!

Titel: Pompeii
Regisseur: Paul W.S. Anderson
Scenario: Janet Scott Batchler, Lee Batchler, Michael Robert Johnson
Cast: Kit Harington, Emily Browning, Kiefer Sutherland, Jared Harris, Carrie- Anne Moss, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Jessica Lucas, Currie Graham, Sasha Roiz
Speelduur: 105 minuten
Genre: Actie, Avontuur
Release: Vanaf 17 april in de bioscoop

Redding

Pompeii vertelt het epische verhaal van slaaf Milo die een onoverwinnelijke gladiator is geworden. In een race tegen de klok moet hij zijn geliefde Cassia redden. Zij is de beeldschone dochter van een rijke koopman die onvrijwillig is beloofd aan een Romeinse Senator. Als vulkaan Vesuvius uitbarst, moet Milo zijn weg uit de arena vechten om samen met Cassia te ontsnappen uit de stad.

Onbegrijpelijk

Regisseur Paul W.S. Anderson heeft inmiddels een mooi lijstje gemaakt met uiteenlopende films. Van racefilm Death Race tot de historische The Three Musketeers naar de futuristische Resident Evil reeks. Met Pompeii zet hij een (verdere) stap in zijn historische richting. Nu gaat hij niet een paar honderd jaar terug in de tijd zoals hij dat wel het geval was bij The Three Musketeers, maar meer dan tweeduizend jaar.

Pompeii is geen spektakelfilm, op de vulkaanuitbarsting na. Waarom Anderson dan ook voor 3D gekozen heeft, kan ik niet bevatten. In het eerste half uur van de film zie je enkel waarde van de 3D effecten wanneer de camera over een standbeeld zweeft, welke overduidelijk CGI is. Als de vulkaan eenmaal uitbarst, vliegend de stenen om je oren en komen daadwerkelijk op je af. Hiermee concludeer ik dat de 3D effecten pas echt iets toevoegen wanneer de uitbarsting begint. Dit gebeurt echter pas laat in het verhaal, waardoor je toch ongeveer vijftig minuten met zo’n ongemakkelijke bril op zit te kijken. Om dan nog te zwijgen over het slow motion effect wat Anderson gebruikt wanneer een niet-belangrijk personage sterft. Dit effect wordt toegepast om een emotionele reactie van het publiek te bewerkstelligen, terwijl er op dat moment tientallen mensen dood gaan.

pompeii_3d_43008631_st_3_s-high

Kopiëren – Plakken

Kijk eens aan! Een schrijversduo. Daar houd ik wel van. Alleen wat is dit? Ze zijn nog getrouwd ook? Super! Janet Scott Batchler en Lee Batchler zijn misschien dan wel sinds 1983 getrouwd, maar een origineel scenario schrijven kunnen ze niet. Er is trouwens ook nog een derde scenarist, maar als jij ooit van Michael Robert Johnson hebt gehoord, let me know!

Net als dat de schrijvers van Cloudy with a Chance of Meatballs 2 de avond van tevoren Jurassic Park gekeken hebben, hebben de schrijvers Gladiator bekeken. Niet dat dit een slechte kopie is, maar vooral de gedeeltes in de arena voelden gekopieerd aan. Bijvoorbeeld de bekende ‘duim’ om te bepalen of de gladiator leeft of sterft. Of de speer die Maximus werpt naar Commodus, waarna hij zichzelf onthuld. De personages mogen dan wel andere namen hebben, maar de scene is exact hetzelfde. Daarnaast snap ik niet waarom Romeinen altijd met een bekakt Brits accent geportretteerd worden. Kiefer Sutherland heeft een geweldig Amerikaans accent wat veel beter past bij een ruige senator. Alleen jammer dat ze niet zijn beroemde quote uit 24 er in verwerkt hebben (Damn it!).

Jon Snow

Het hoofdpersonage in de film, Kit Harington, speelt goed als gladiator Milo, maar doet het niet veel beter dan zijn rol van Jon Snow in Game of Thrones (GoT). Dit bedoel ik positief. Tijdens zijn scenes bleef ik denken aan Jon Snow, maar dan in zomerkleding. Harington speelt overtuigend als slaaf/gladiator Milo die speelt alsof niets hem meer kan schelen. Klinkt dat bekend? Inderdaad.

pompeii_3d_43008631_st_5_s-high

Te mooi om waar te zijn

Pompeii had zo goed kunnen zijn, maar helaas is dit niet het geval. Na de eerste paar actiescènes zit je te wachten op de volgende, wat erg lang duurt. Er zijn natuurlijk wel een aantal positieve puntjes. Het instorten van gebouwen ziet er echt supergoed uit. Kiefer Sutherland is, ondanks zijn gedwongen accent, de grote toevoeging aan de cast. De vulkaanuitbarsting is iets waar iedereen op wacht, maar dit stelde lichtelijk teleur. Deze is te langdradig en er komt te weinig lava de stad in zoals je zou verwachten. Ik vind het ook zo jammer dat films als deze altijd een goede afloop hebben. Je zou verwachten dat dit bij Pompeii niet het geval is, aangezien de uitbarsting van de vulkaan zo goed als het einde betekend voor het Pompeiiaanse volk. Toch blijkt er altijd hoop te zijn en is een vulkaanuitbarsting prima te ontsnappen in veel films. Zoals ik eerder al zei vind ik de Romeinse tijd een geweldige periode voor een film, maar Pompeii had ik liever overgeslagen of simpelweg in 2D gekeken.