Recensie | Pride and Prejudice and Zombies (Immy Verdonschot)

Vrijwel iedereen groeit op met de klassieker Pride and Prejudice van Jane Austen. Sinds enkele jaren is er echter een boekenserie waar dergelijke literatuur wordt herschreven met monsters erin. Bedoeld als een parodie kwamen zodoende Abraham Lincoln, Vampire Hunter en Sense and Sensibility and Sea Monsters uit, als ook Pride and Prejudice and Zombies. Toen Natalie Portman de laatste las, wist ze dat het een film moest worden. En zo gebeurde het. Maar nu kan het natuurlijk niet anders dan dat de boekliefhebbers de film zullen vergelijken, met ofwel het ene boek ofwel de parodie. Lees hieronder de recensie van de film Pride and Prejudice and Zombies.

Titel: Pride and Prejudice and Zombies
Regisseur: Burr Steers
Scenario: Burr Steers
Cast:
Lily James, Sam Riley, Lena Headey, Charles Dance, Jack Huston, Matt Smith, Douglas Booth, Suki Waterhouse, Bella Heathcote
Speelduur: 108 Minuten
Genre: Actie, horror, romantiek
Release: 18 februari 2016

Recensie Pride and Prejudice and Zombies

Het klassieke verhaal van Jane Austen krijgt te maken met een invasie van zombies. Elizabeth Bennet (Lily James) en haar vier bevallige zussen worden op het Engelse platteland van de 19de eeuw door hun vader getraind in de vechtkunsten om zombieaanvallen af te weren. Hun moeder probeert haar dochters ondertussen wanhopig aan de man te helpen en is daarom blij met de komst van Mr. Bingley en Mr. Darcy (Sam Riley). De laatste, een knappe maar onuitstaanbare man, is behalve een fanatieke zombiemoordenaar, ook het levende voorbeeld van het vooroordeel dat heerst over de hogere klasse. Als de zombie-uitbraak epidemische vormen aanneemt moeten alle partijen hun trots inslikken en hun krachten bundelen om de levende doden in het bloeddoorlopen slagveld voor eens en voor altijd te verslaan.
60082410_75462_Still_4_s-high

De gimmick

Als je op zoek bent naar een échte horrorfilm, dan zal je met Pride and Prejudice and Zombies niet helemaal aan je trekken komen. Zo zie je zeker genoeg zombies, met hun verrotte lichamen en eetlust, maar de scènes zijn niet overvloedig en redelijk chaotisch. Wat in die momenten wel meteen opvalt is dat je af en toe vanuit de zombie de wereld beleeft. Wat houdt dit in? Vooral dat je wazige beelden ziet en grommende geluiden hoort. Niet heel bijzonder, al is het daardoor wel direct duidelijk dat je geen omstander bent. Iets wat niet veel vaker wordt gedaan. Verder zijn de zombies eigenlijk meer een gimmick die een oude klassieker weer nieuw leven in blazen (pun intended), terwijl ze de kern behouden. Toch is het zombieaspect door het hele verhaal heen te merken: Iedereen woont in een stad welke is opgesteld als een fort en waar je slechts moeilijk in en uit komt. Bij binnenkomst moet je zelfs een check doorstaan, naakt, om te controleren of je geen bijttekens op je lichaam hebt.

60082410_75465_Still_5_s-highDetails

Het vermakelijke aan de film is dat er verschillende vertelwijzen zijn. Zo begint het verhaal met een openingsscène, waardoor je midden in de wereld belandt. Daarna volgt in een pop-up animatiefilmpje de uitleg en geschiedenis van hoe de wereld in Pride and Prejudice and Zombies er uit ziet en waarom. Zo zijn alle kijkers, nieuw of bekend met het verhaal, in no time bijgepraat. Dat deze film anders is dan de klassieke Austen, is vanaf het begin dan ook meteen duidelijk. Iets wat tot in de kleinste details is doorgevoerd. Zo heeft zelfs de kleding van de Bennet’s een leren randje, want hun karakters natuurlijk een extra edge geeft. Maar ze hebben natuurlijk meer dan dat…

Girl power

De meiden zijn allen minder giechelig dan in de meeste versies. En de eerste scène waarin ze hun girl power met zijn vijven bewijzen is werkelijk geweldig. Ze stralen volop kracht en vastberadenheid uit, zo strijdbaar als ze de ruimte binnen lopen. Wanneer je ze ziet vechten weten ze dit vast te houden. Het is alleen wat jammer dat er slechts twee van dit soort momenten in de film te zien zijn. Dat had best wat meer gemogen voor een zombiefilm waarin de hoofdpersonen Liz ennet en Mr. Darcy zijn. Maar de vechtscènes zijn niet het enige waaruit de kracht van de meiden blijkt. Wat dat betreft is de zombietoevoeging volledig op zijn plaats: Waar een dame zich in het boek ‘boven haar stand’ probeert te associëren, zijn de meiden hier allen op hun plek als krijgers. Hun doorzettingsvermogen en vastberadenheid is minder terughoudend dan je in het klassieke boek terug zal vinden. Daarmee komen meerdere personages dan ook beter tot hun recht. In plaats van te breien of haken zijn de meiden hun wapens aan het poetsen en wanneer ze zich klaarmaken voor een feest, hebben ze menig verstopplek onder hun kleding om deze wapens ook te plaatsen. Zo is aan alles gedacht.

Pride and Prejudice and Zombies

Hart van het verhaal

Het hart van het verhaal zit echter natuurlijk in de familiebanden, zoals de zusjes onder elkaar, en de romantiek. Ook deze zijn goed bewaard gebleven in deze verwerking. Zo kunnen de meiden nog net zo giechelen over aandacht van mannen, elkaar plagen zoals alleen zusjes dat kunnen en wisselen Jane en Mr. Bingley nog net zulke dromerige blikken met elkaar uit. Het leukste is hoe dit verwerkt is met het zombie-element. Zo zie je de zussen het ene moment elkaar helpen met de haren borstelen waarna de scène moeiteloos over gaat in de situatie waar ze met elkaar aan het trainen zijn en het er hard aan toe gaat. Tevens zorgt deze verwerking voor een aanzoek zoals je nog nooit eerder in een film hebt gezien. De afwisseling zorgt daarmee voor een frisse wind in een inmiddels misschien zelfs wel wat stoffig boek. Althans, voor sommigen.

Tempo

Iedere boekverfilming komt echter zo met zijn uitdagingen. Ook in het geval van Pride and Prejudice and Zombies is het duidelijk te merken dat veel achterwege is gelaten… Zo voelen verschillende romantische opbouwende momenten erg gehaast en ontbreken er gebeurtenissen die bepaalde relaties en situaties hadden moeten ondersteunen. Dit maakt de film soms wat minder geloofwaardig of geeft je het gevoel dat je iets gemist hebt. Zoals Mr. Collins die rustig de tijd hoort te nemen voor hij een aanzoek doet en hierin stilletjes in overleg gaat met moederlief. – Een rol die Matt ‘Dr. Who’ Smith overigens grandioos weet neer te zetten. Seriously, zo heb je Mr. Collins nog nooit gezien en alleen zijn optreden is al reden om naar de film te gaan. – Maar nu worden alle intenties en ‘gevoelens’ eruit gegooid waar vrijwel iedereen bij is. Iets wat in principe nooit zo gebeuren. De film heeft dus zeker een goed tempo waardoor alles voorbij lijkt te vliegen, al is de kanttekening dat er behoorlijk wat onderdelen ontbreken.

Pride and Prejudice and Zombies

Een beetje Game of Thrones

De cast is goed uitgekozen: De casting van Lily James als Elizabeth is voor het girl power aspect goed gedaan, wat overigens geldt voor alle meiden. Maar de leukste verrassingen zijn waarschijnlijk die van Lena Headey (Cersei Lannister uit Game of Thrones) die voor Lady Catherine de Bourgh speelt en Charles Dance (Tywin Lannister uit Game of Thrones) die de liefdevolle vader van de Bennets speelt. Daarnaast hebben ze voor Sam Riley gekozen als Mr. Darcy, al voelt die – zelfs voor Mr. Darcy – iets te kort door de bocht gespeeld. Zoals je mag verwachten is hij afhoudend, vol trots en uit de hoogte, al maakt niets hem daarin maakt echt charmant… Dit heeft waarschijnlijk mede te maken met het feit dat de film wel de bekende quotes heeft gebruikt, maar deze ook af en toe zijn afgekapt. Hierdoor komt de dialoog soms erg statig en bot over. Vrees echter niet dames: Zoals je inmiddels mag verwachten zit ook in deze verfilming de zwemscène (al is deze hier volledig uit de lucht gegrepen, zeker wanneer je de voorgangers niet kent). Dus de aantrekkingskracht van Mr. Darcy heeft in deze film vooral te maken met zijn blote borst en een man in actie zien.

Pride and Prejudice and Zombies is een heerlijke film om bij weg te kijken. Mocht je de Austen klassieker gelezen hebben en niet bang zijn voor zombies, dan is de film zeker aan te raden. Hoewel niets kan tippen aan het origineel, weet deze versie je zeker te verrassen met de sterke vrouwelijke personages – die tevens beter passen in het huidige tijdsbeeld -, de duistere setting, behoorlijk wat actie en vooral de genialiteit waarmee de zombies geïntegreerd zijn in het alom bekende romantische verhaal. Het leukste is het om zo veel mogelijk blind de film in te gaan, maar mocht je graag eerst een trailer kijken, dan is onderstaande te adviseren. Er zijn er namelijk ook een paar die alles door elkaar hebben gegooid, waardoor je een verkeerd beeld krijgt van de film. Oh, en voor wie het leuk vindt: Blijf zitten tot na de credits!