Recensie | Respect

Regisseur: Liesl Tommy
Scenarist: Tracey Scott Wilson
Cast: Jennifer Hudson, Forest Whitaker, Marlon Wayans, Audra McDonald, Mary J. Blige, Marc Maron, Tituss Burgess, Saycon Sengbloh, Hailey Kilgore, Tate Donovan, Skye Dakota Turner
Genre: Drama/muziek
Speelduur: 146 minuten

Recensie Respect

Afgelopen jaren zijn er regelmatig muzikale biopics uitgebracht die succesvol waren in de bioscopen. Denk o.a. aan Bohemian Rhapsody (2018) en Rocketman (2019). Dit jaar is het de beurt aan Jennifer Hudson om in de huid te kruipen van niemand minder dan “The Queen of Soul” Aretha Franklin.

De film begint in het ouderlijk huis van Aretha waar ze al op zeer jonge leeftijd met muziek in aanraking kwam. Als de domineesdochter werd ze vaak uit bed gehaald om te zingen voor een huis vol visite. Een jong meisje van nog geen 10 jaar oud met het stemgeluid van een 30 jarige vrouw. Een prachtige muzikale gave waarmee ze uiteindelijk de hele wereld zou veroveren en tot “The Queen Of Soul” zou worden bekroond. Voordat de grote hits van Aretha in de film voorbijkomen word je als kijker meegenomen in alle ups en downs waar Aretha in haar leven mee te maken heeft gehad. De weg die ze heeft afgelegd voordat ze een internationale superster werd is niet gemakkelijk geweest en dat levert in de film emotionele momenten op.

Haar familieband, haar geloof, haar rol in de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging, vrouwenrechten én gelijkheid komen allemaal aan bod in deze biopic. Ook zien we dat haar familie goed bevriend was met niemand minder dan Martin Luther King Jr. Aretha was een vrouw die in het begin van haar carrière (en in privé omstandigheden) nooit het achterste van haar tong liet zien. Dat kwam door het tijdperk waar ze in opgroeide maar ook door haar innerlijke demonen. Met haar prachtige stem en muzikale gave kon ze zich dusdanig uiten dat ze miljoenen mensen wereldwijd diep in hun hart wist te raken.

De zoektocht naar het vinden van haar eigen stem is ook een belangrijk thema in de film. Wat mooi is om te zien is dat je als kijker getuige bent van de totstandkoming van meerdere grote hits. Dat levert een aantal prachtige scenes op waaronder samen met haar twee zussen. Ook Nederland en haar legendarische show in het Concertgebouw in Amsterdam (1968) met alle chaotische taferelen heeft de film gehaald.

Deze biopic draait zeker niet alleen om haar muzikale loopbaan maar ook haar pijn en verdriet weten een gevoelige snaar te raken. Acteur Forest Whitaker en actrice Audra McDonald spelen hun rol als ouders van Aretha zeer overtuigend. En dan heb ik het nog niet eens gehad over Skye Dakota Turner die grote indruk maakt als jonge Aretha Franklin.

Respect is een film die voor iedere kijker wel wat te bieden heeft. Ben je een liefhebber van de muziek van Aretha Franklin? Dan is deze film zeer de moeite waard. Maar ook voor de neutrale kijker zal het betoverende acteerwerk van Jennifer Hudson (en de rest van de cast) boeiende inzichten geven in het leven van “The Queen Of Soul”.

Dat Hudson kan zingen en acteren, dat wisten wij al, maar het is buitengewoon knap te noemen hoe zij in deze film Aretha Franklin alle eer aandoet die ze heeft verdiend. Wat ik persoonlijk erg goed vind is dat Hudson niet krampachtig het stemgeluid van Aretha probeert te evenaren. Dat is namelijk onmogelijk. Maar het is haar door middel van mimiek, kleding en haardracht voortreffelijk gelukt om tot “The Queen Of Soul” te transformeren. Als je je ogen sluit en luistert naar haar prachtige zang dan komt ze stiekem toch wel héél dicht bij het echte werk.

Hudson werd door Franklin persoonlijk gevraagd om deze rol te spelen en ze hadden tot vlak voor haar dood nog wekelijks contact met elkaar. “You’re going to win an Oscar for playing me, right?” was wat Franklin tegen Hudson zei tijdens een van hun eerste meetings over deze film. Of dat daadwerkelijk gaat gebeuren weten we nu nog niet maar dat ze deze legende op een prachtige manier heeft geportretteerd dat is een ding wat zeker is.

Ik heb dan ook niets anders dan heel veel R-E-S-P-E-C-T voor de makers van deze swingende en indrukwekkende film.

★★★★☆

Marlijn Taal