Recensie | Rocketman (Felicia Peerenboom)

Na het succes van Bohemian Rhapsody, en de eerste lovende kritieken over deze nieuwe Brits-Amerikaanse muziekfilm gebaseerd op het leven van de Britse zanger en pianist Elton John, had ik erg veel zin in mijn bioscoopbezoek. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Lees hieronder mijn recensie van de film Rocketman.

Titel: Rocketman
Dexter Fletcher
Cast: Taron Egerton, Jamie Bell, Richard Madden, Bryce Dallas Howard
Scenario: John August
Muziek, biopic
Speelduur: 121 min
Release: Vanaf 30 mei 2019 in de bioscoop

The Circle of Life

Onder regie van Dexter Fletcher (bekend van onder andere Lock, Stock, and Two Smoking Barrels) volgen we Elton (zijn artiestennaam) al vanaf jonge leeftijd in zijn muzikale doorbraak en persoonlijk leven. Hebben we hier te maken met de zoveelste film over het tragische en eenzame leven van een rockster? Ja! Is dat erg? Zeker niet! Hoewel het standaard repertoire de revue passeert – denk aan meerdere mislukte zelfmoordpogingen, een manager die enkel op geld uit is, gebrek aan liefde tijdens de opvoeding en onvoldoende aandacht voor de mensen die altijd het beste met je voor hebben gehad – heb ik me hier geen moment aan geërgerd.

The Bitch is Back!

Wat heel erg naar voren komt is het flamboyante karakter – inclusief merkwaardige outfits en uiteraard zijn uitgebreide brillencollectie – van Elton en het bizarre leven wat daarbij hoorde. Sommige scènes wekken de indruk dat je meegenomen wordt in een LSD-trip, wat het verhaal op sommige vlakken een beetje ongeloofwaardig maakt. Dit wordt op het einde toch nog enigszins goedgemaakt door met een oude videoclip en foto’s aan te tonen dat veel elementen in de film op waarheid gebaseerd zijn.

Rocketman

Your Song

Hoewel het te verwachten is dat Elton’s nummers een belangrijke rol zullen spelen in de film, vond ik het jammer dat deze het begin erg domineren. In plaats van eerst aandacht te schenken aan het opbouwen van een verhaallijn, wordt het muzikale scala er direct in rap tempo doorheen gebonjourd. De film blijft daardoor lange tijd erg aan de oppervlakte hangen waardoor het voor bezoekers moeilijk is om meegezogen te worden in het leven van de rockster.

Tiny Dancer

Neemt natuurlijk niet weg dat het juist zijn nummers zijn die dit zo’n lekkere film maken, waarbij ik me meerdere malen heb moeten inhouden om niet uit mijn bioscoopstoel te springen en keihard mee te zingen en – dansen. Dat is ook wel de reden waarom ik aanraad hiervoor naar de bioscoop te gaan, aangezien het geluid en de beelden zo het beste overkomen.

Rocketman

I’m Still Standing

Geen van de namen van de acteurs kwam me bekend voor, maar misschien is dat de nieuwe truc van filmmakers om bezoekers niet af te laten leiden van het verhaal en de muziek. Daarbij levert vooral Taron Egerton als Elton fenomenaal acteerwerk. Echter kon ik het niet helpen het gevoel te hebben naar Matt Damon in Elton John outfit te kijken.

Don’t go Breaking my Heart

‘Beter dan Bohemian Rhapsody’, zoals VPRO Cinema kopt, zou ik Rocketman zeker niet noemen. Daarvoor komt het verhaal te moeilijk van de grond. Ook vind ik het in vergelijking met de andere films van de hand van deze regisseur het geheel enigszins braaf. Toch heb ik met volle teugen genoten van het inkijkje in Eltons gekke leven en de heerlijke muziek, want wat is er mooier dan met een energiek en blij gevoel de bioscoop verlaten? Niks toch!

Conclusie: 3 van de 5 gekke brillen!

★★★☆☆

Felicia Peerenboom