Recensie | The Hate U Give (Nikita van Caem)

The Hate U Give is een film gebaseerd op het gelijknamige Young Adult boek van schrijfster Angie Thomas. Het doel van de boeken is door middel van fictie, licht te schijnen op de problemen die veel  Afro-Amerikanen in Amerika ondervinden en aandacht te geven aan de Black Lives Matter MovementLees hieronder de recensie door Nikita van Caem.

Titel: The Hate U Give
George Tillman Jr.
Cast: Regina HallRussell HornsbyIssa RaeSabrina CarpenterAlgee SmithLamar JohnsonAnthony MackieK.J. ApaCommon
Scenario: Audrey Wells, gebaseerd op het boek van Angie Thomas
Misdaad/drama
Speelduur: 133 min
Release: oktober 2018

Starr Carter (gespeeld door Amandla Stenberg, bekend van onder anderen The Hunger Games (2012) en Everything, Everything (2017), is zwart en woont in de arme wijk Garden Heights en gaat in een rijke witte buurt naar school. Garden Heights kenmerkt zich door verval en de criminele activiteiten die daar plaatsvinden. Starr moet constant de balans zien te vinden tussen deze twee werelden.

Op een zaterdagavond wordt Starr na een uit de hand gelopen feest naar huis gebracht door haar jeugdvriend Khalil (gespeeld door Algee Smith). Onderweg worden ze aangehouden door de politie en wordt Khalil doodgeschoten omdat de agent vermoedt dat hij een wapen heeft en een drugsdealer is. In de nasleep van deze gebeurtenis zie je hoe Starr omgaat met dit verlies en de ongelijkheid tussen twee werelden. Ze vecht voor gerechtigheid voor Khalil met behulp van haar ouders Maverick Carter (Russel Hornsby, onder anderen bekend van de series Grimm, The Affair en Suits) en Lisa Carter (Regina Hall, onder anderen bekend van Scary Movie, Ally McBeal en Law and Order).

De film The Hate Give laat een duidelijk probleem zien van deze tijd, namelijk het politiegeweld tegen zwarte mensen in Amerika en het verschil tussen arm en rijk. Starr vertelt  hoe het voor haar en haar familie is om in Garden Heights te wonen en de vooroordelen waar ze tegen aanloopt. Angie Thomas schrijft haar boeken uit eigen ervaringen en verhalen over politiegeweld die ze heeft gehoord om zo aandacht te krijgen voor de slachtoffers en hun een stem te geven.

Ik vind dit een hele goede film omdat hij inspeelt op deze tijd en het onderwerp spreekt mij aan. De film duurt iets langer dan 2 uur, maar neemt de tijd voor het verhaal zonder langdradig te worden. De acteurs speelden overtuigend en ik leefde echt mee met de personages.

★★★★★

Nikita van Caem