Recensie The King’s Man | Een zeer waardige Kingsman prequel

The King’s Man is de derde en nieuwste film van de Kingsman filmreeks. Het verhaal speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog, zo’n 100 jaar voor de eerste film. We worden meegenomen in het leven van Duke of Oxford (Ralph Fiennes), ook wel de oprichter van Kingsman. Samen met zijn zoon Conrad (Harris Dickinson) woont hij in een groot huis in Engeland met veel bedienden en knechten. Conrad kan niet aanzien dat zijn vader niks doet en wil zelf maar al te graag vechten voor zijn vaderland. Zijn vader ziet dat echter als een doodvonnis en wil hem niet laten gaan. Ik zal verder niet teveel verklappen over het verhaal, maar je raad vast al dat de vader zo zijn eigen manieren heeft om te vechten in deze oorlog. Lees hier de recensie van The King’s Man.

Titel: The King’s Man
Regisseur: Matthew Vaughn
Cast: Ralph Fiennes, Gemma Arterton, Rhys Ifans, Matthew Goode, Tom Hollander, Harris Dickinson, Daniel Brühl, Djimon Hounsou, Charles Dance
Scenaristen: Matthew Vaughn, Karl Gajdusek
Genre: Actie
Speelduur: 130 minuten
Release: 26 januari 2022

The King’s Man is te zien op Disney Plus

Klik hier of hieronder op de banner om The King’s Man te zien, of neem een abonnement op Disney Plus.

Recensie The King’s Man

De film is naar mijn mening een zeer waardige prequel voor de andere Kingsman films. Het bevat dezelfde unieke toon en neemt je mee naar een wereld die ik met geen andere filmreeks kan vergelijken. Ook is het verhaal niet voorspelbaar, en er zitten soms onverwachte wendingen in waar je mond van open valt. Dit maakt het verhaal af en toe wel slecht te volgen, en het lijkt dan een beetje van de hak op de tak te springen. Dat neemt nog steeds niet weg dat ik met veel plezier heb zitten kijken en ik heb genoten van alle dialogen en actiescènes. De choreografie van de vechtscènes is een lust voor het oog en lijkt soms zelfs op een dans. Met de muziek erbij is het een feest om naar te kijken. Ook de overgangen tussen scènes zijn vaak zeer innovatief en knap gemaakt.

Recensie The King’s Man | Een zeer waardige Kingsman prequel 1

Naast goede muziek, vechtscènes en een paar leuke overgangen heeft de film ook een vrij goede cast. Naast Ralph Fiennes (die ik zelf kende als Voldemort) heeft de film ook namen als Daniel Brühl, Djimon Hounsou en Rhys Ifans. Misschien dat de namen niet altijd bekend voorkomen, maar ze spelen allemaal in bekende films van Marvel. Ook Tom Hollander heeft een bewonderingswaardig aandeel in deze film met maar liefst drie rollen. Hij speelt drie koningen: Koning George V van Engeland, keizer Nicolaas II uit Rusland en keizer Wilhelm II uit Duitsland.

Dit brengt me bij mijn volgende punt. De hoofdpersonen en Kingsman mogen misschien fictief zijn, maar er zitten een hoop bekende historische figuren verweven in het verhaal. Namelijk de drie koningen die ik net noemde, maar ook Rasputin is één van de slechteriken in deze film. De makers geven zelf aan dat lang niet alles klopt aan het verhaal, maar ze willen op een leuke manier het publiek toch wat leren. En dat is gelukt, want ik heb inderdaad uitgezocht hoe het nou allemaal zat in 1917.

Naast de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog vertelt het verhaal ook de geschiedenis van de oprichting van Kingsman. Er zitten geen bekende gezichten of namen in uit de andere twee films, maar er zijn wel andere easter eggs te vinden. Sommige zitten goed verstopt, maar een aantal details en principes vormen een groot aandeel in de Kingsman organisatie, zoals we deze eerder hebben leren kennen. Dat maakt het leuk voor de kenners, maar zeker niet minder voor mensen die deze film als eerste zien.

Ik ben benieuwd of er nog meer films komen. Er is wel een zogeheten post-credits scène (dus loop niet te snel weg na de film), dus er liggen zeker plannen op tafel. Dat geven de filmmakers zelf ook aan, maar het is waarschijnlijk afwachten hoe de film The King’s Man ontvangen wordt en of mensen meer willen zien. Ik zou zelf zeker nog meer films willen zien, dus laten we hopen dat deze snel in de maak zijn.

★★★☆☆

Arjan de Vries