Recensie The Last Duel | Bijzonder structuur en meesterlijk acteerwerk

Ridley Scott, filmmaker bekend van Alien, Blade Runner en The Martian brengt dit jaar maar liefst twee films uit. De een gaat over de schande die zich af heeft gespeeld in de familie Gucci en zal later dit jaar nog verschijnen. De ander gaat over een schande tussen een ridder en jonker in de 14e eeuw van Frankrijk, dat volgens Koning Karel VI uitgevochten moet worden in een duel. “God spaart hen die de waarheid vertellen”. Lees in deze recensie waarom Rick van Wijk The Last Duel een ontzettend goede film vindt, en waarom weinig mensen hem gaan kijken.

Titel: The Last Duel
Regisseur: Ridley Scott
Cast: Jodie Comer, Adam Driver, Matt Damon, Ben Affleck
Scenarist: Nicole Holofcener, Ben Affleck, Matt Damon
Genre: Drama, historisch
152 min

Recensie The Last Duel

The Last Duel draait om een schande dat het karakter van Jodie Comer aangedaan wordt. Daarin centraal staan Adam Driver en Matt Damon. Uiteindelijk wordt door Koning Karel de zesde geëist dat het dispuut wordt opgelost door middel van een duel tot de dood. Dat is waar de film om draait. Voor ik de bioscoopzaal binnenliep dacht ik bij mezelf, het concept van een simpel duel, hoe komt daar een 2-en-een-half-uur durende film uit? Totdat ik na 5 minuten in de film “aha” zei.

Het bijzondere aan deze film is ongetwijfeld de structuur. Het duel staat centraal, maar er moet gewicht aan het duel zitten. Mensen moeten geïnvesteerd raken in het verhaal, om uiteindelijk op het randje van diens stoelen te zitten. Het verhaal wordt vanuit drie verschillende invalshoeken verteld, en dat vind ik het mooiste aan The Last Duel. De eerste akte van de film is gewijd aan een specifiek oogpunt.

Recensie The Last Duel

Tijdens de tweede akte worden ieders standpunten duidelijk. Door de verschillende kanten te laten zien kan het publiek zelf bepalen achter wie ze staan. De film balanceert het aspect van sympathie in de karakters heel goed met alle schandalige gebeurtenissen. Ik hoop dat ik met deze omschrijving duidelijk heb kunnen maken wat mij positief verraste in deze film, zonder al te veel weg te geven.

Het enige dat mij tegenviel aan The Last Duel is de speelduur. De film duurt erg lang, dat voelbaar is wanneer scènes niet opschieten. In mijn optiek had de film evenveel kunnen zeggen met minder tijd en ben je als kijker geneigd om je telefoon te gaan checken, als je hem niet in de bioscoop zou zien. Daarom ben ik blij dat ik dat wel heb kunnen doen, want wie zich laat afleiden loopt het risico om belangrijke details van het verhaal te missen.

Brutaal, wreed en geweldig geacteerd

Nu wil ik de film nog een hoop lof geven voor de goede aspecten. Zo brengt Ridley Scott je met zijn regie en het camerawerk helemaal terug naar de 14e eeuw, en dat tijdperk komt goed door. Er zijn een hoop leuke details te zien die geschiedeniskenners vast zullen waarderen. En dan heb je de actie. Wanneer Ridley Scott je in deze film aan een actiescène introduceert dan voel je dat. Door het bloedvergieten en de sound design komt elke klap door het scherm heen. Het is brutaal, wreed en past perfect bij de film en zijn tijdperk. The Last Duel is niet bang om de realiteit van ridderzijn in de 14e eeuw te laten zien. Ook is de film heel grijs, en laat het camerawerk hem passend vies voelen.

Recensie The Last Duel

Het acteerwerk is ook fenomenaal. Vooral Jodie Comer springt eruit, omdat het duidelijk wordt dat het haar film is, en dat zij de hoofdpersoon ervan is. Ze brengt emoties goed over en je staat daardoor achter haar. Adam Driver levert prachtwerk zoals altijd. Hij is simpelweg een niet te stoppen powerhouse van een acteur en weet altijd ontzettend intimiderend te zijn. Deze man verdient echt een Oscar. Ook Matt Damon weet alle nodige energie en intensiteit die de rol van hem vergt over te brengen en blijft een fenomenale acteur. En alhoewel Ben Affleck een wat meer een ondersteunende rol heeft, wil ik graag wat extra aandacht besteden aan zijn prachtige blonde haren in de film.

Ja. Er zitten een aantal ‘me-too’ aspecten in deze film. Maar deze kon ik met veel begrip opvatten. Het verhaal laat simpelweg de hiërarchie zien die in de jaren 1300 in Europa van toepassing was. Vrouwen hadden helemaal geen rechten. Een verkrachte vrouw was geen misdaad tegen de vrouw, maar werd gezien als misbruik van de persoonlijke bezittingen van de eigenaar. Dit is uiteraard vreselijk, maar de film doet er goed aan door hier commentaar op te hebben, maar simpelweg de realiteit van toen te laten zien, en het verhaal te vertellen van één gebeurtenis die representatief was voor sociale structuren.

The Last Duel vs James Bond

Ik durf echter wel te voorspellen dat The Last Duel gaat onderpresteren qua kaartverkoop. Dit om een aantal redenen: No Time To Die is na twee weken nog steeds de populairste film van het land, en mensen gaan nog steeds naar Dune (beide helemaal geen verkeerde keuzes). Daarnaast is de film niet goed gepromoot, mensen weten niet dat deze uitkomt, hij vliegt boven hun radar, de film is erg lang en dat staat mensen niet altijd goed bij, en als laatste; de middeleeuwen en de ruwe ondertoon van The Last Duel is duidelijk niet voor iedereen bedoelt, Dit heeft toch een bepaalde doelgroep. Deze doelgroep is dus beperkt, hierdoor is de film niet heel toegankelijk en daarom zal hij niet veel bezocht worden.

Toch is dit zonde, want ondanks dat de grootste releases van de afgelopen weken niet goed zijn voor je blaas, het meest te merken bij The Last Duel, wordt er wel kwaliteit geleverd. Dus bij deze zeg ik: als je een gaatje hebt deze herfst om een indrukwekkende film te bezoeken, die structureel prachtig in elkaar zit en meesterlijke optredens bevat, zoek dan zo snel mogelijk een lokale bioscoop op om deze interessante film een kans te geven.

★★★★1/2