Recensie | The LEGO Movie (Fabian van der Starre)

“LEGO is voor kinderen.” Bij LEGO denkt men al gauw aan de kinderlijke bouwsets waarmee gespeeld kan worden. Wist je dat er een LEGO bouwset van Star Wars bestaat die meer dan drieduizend stukjes bevat? Deze Super Star Destroyer is meer dan honderdtwintig centimeter lang! Oké, hij kost ontzettend veel. Maar stel dat je dit gratis in je handen geschoven krijgt, dan kun je niet ontkennen dat je dit dolgraag zou willen bouwen. Zo zie je maar. LEGO is niet alleen voor kinderen. Dat neemt niet weg dat er toch een twijfel heerst over de inhoud van The LEGO Movie. Bevat dit soort films niet gewoon flauwe grappen waar alleen kinderen om lachen? Vroeger waren animatiefilms (wat toen nog tekenfilms heette) eigenlijk alleen voor kinderen en hun ouders. Tegenwoordig zijn er films als Frozen en Despicable Me die bewijzen dat het genre ook voor volwassenen geschikt is. Laten we eens kijken of The LEGO Movie aan dit rijtje toegevoegd kan worden.

Titel: The LEGO Movie
Regisseur: Phil Lord, Christopher Miller
Scenario: Dan Hageman, Kevin Hageman, Phil Lord, Christopher Miller
Cast: Chris Pratt, Will Ferrell, Morgan Freeman, Elizabeth Banks, Liam Neeson, Charlie Day
Speelduur: 101 minuten
Genre: Animatie
Release: Vanaf 12 februari in de bioscoop

Vergissing

In The LEGO Movie volgen we Emmet, een normaal persoon die zich altijd aan de instructies houdt. Door een vergissing wordt hij gezien als de Speciale. Deze redder van het volk kan de wereld redden van de boosaardige onderdrukker President Business. Emmet gaat samen met andere helden van de LEGO wereld op avontuur om een eind te maken aan de terreur van President Business. Jammer genoeg is hij totaal niet voorbereid op deze belevenis. Dan is nog maar de vraag of Emmet de wereld daadwerkelijk kan redden.

Cloudy with a Chance of LEGO Bricks

Enkele weken geleden prijsde ik Phil Lord en Christopher Miller nog voor hun originele film Cloudy with a Chance of Meatballs, om maar niet over het vervolg te spreken. Nu hebben ze een waar pareltje gemaakt. The LEGO Movie bevat veel referenties naar andere films, zoals The Matrix en zelfs The Truman Show. Hierdoor zou je juist denken dat dit een achterhaald cliché verhaal is. Niets is minder waar. Het regisseursduo heeft deze film op de meest geweldige manier ooit gemaakt. Waar je juist visuele effecten zou verwachten komen LEGO blokjes je tegemoet. Water, vuur, rook, zelfs stof(!) is LEGO. Dat kan natuurlijk niet anders met in totaal meer dan vijftien miljoen LEGO stukjes, waarvan er 3,8 miljoen uniek zijn. Kun je je voorstellen om zo veel LEGO te zien? Lord en Miller excelleren niet alleen op dat gebied. Het mooiste wat ze hebben gedaan, is dat je gaat meeleven met Emmet en de rest van de personages. Iets wat mij alleen gelukt, is bij enkele films zoals Les Misérables of televisieseries. Liever noem ik geen negatief puntje over deze geweldige film, maar de 3D effecten voegen niet bepaald iets toe. Op sommige momenten schiet er wel iets uit het beeld, maar dat is ook echt alles.

de_lego_film_3d_nl__15021401_st_2_s-high

Geniaal

Vol lof ben ik over de regisseurs, maar er wordt nog een kers boven op de taart geplaatst. Ze hebben tevens het scenario geschreven met schrijversduo Dan en Kevin Hageman. De broertjes Hageman maakten hun debuut met Hotel Transylvania in 2012. Het komische dialoog uit die film is hier terug te vinden. Emmet wordt op een gegeven moment gezocht door de autoriteiten die een poster met zijn gezicht hebben gemaakt. Onthoudt hierbij dat vroeger elk LEGO gezicht er precies hetzelfde uitzag, dus Emmet’s gezicht op de poster is min of meer nutteloos. Zelfs Gandalf en Dumbledore zijn in de film te vinden, die natuurlijk met elkaar verward worden. Dit soort humor had van mij nog wel veel langer mogen duren. Als je denkt dat dat alles is, heb je het mis. Er wordt zelfs een geniale zet gemaakt om te laten zien dat LEGO echt speelgoed is, waar je je fantasie de vrije loop kunt laten gaan. Dit was een totaal onverwachte zet wat in de categorie briljant valt. Om toch nog maar even over cameo’s te beginnen. Eigenlijk, nee. Toch maar niet. Dat is nog zo’n geweldige zet welke ik niet wil verklappen.

Laat Frozen ver achter zich

Het oordeel is wel duidelijk, toch? The LEGO Movie is een superleuke film voor kinderen en volwassenen die wel eens groter zou kunnen worden dan Disney’s Frozen. De hilariteit van de grappen en prachtige effecten met LEGO stukjes zijn super gedaan. Zelfs uren later had ik nog steeds een glimlach van oor tot oor. Of de woordgrappen in de Nederlandse versie net zo goed tot hun recht komen, weet ik niet. Ik raad je dan ook sterk aan om gewoon de Engelse versie (met een super cast) te kijken, maar misschien is dit puur omdat ik geen fan ben van Nederlands ingesproken films. Het vervolg staat al op de planning, welke er van mij niet snel genoeg mag komen. Met een origineel LEGO verhaal en zelfs een aftiteling waar je u tegen zegt, kan ik met zekerheid zeggen: “Everything is awesome!”