Recensie The Tender Bar | Coming of age done wrong

Opgroeien kent pieken en dalen. Het uitvergroten en verheerlijken van deze momenten maken de vele ‘coming of age’ films heerlijk om naar te kijken. The Tender Bar wijkt qua opzet en structuur niet af van dit gegeven. Helaas mist de film een belangrijk ingrediënt: een ziel. De film doet hier en daar haar best, maar kabbelt vooral maar wat door. Een flinke nostalgische sepia filter weet het geheel niet te tillen naar een van de pieken; de kijker is niet zó makkelijk voor de gek te houden. Lees hieronder de The Tender Bar recensie.

Titel: The Tender Bar
Regisseur: George Clooney
Acteurs: Ben Affleck, Tye Sheridan, Daniel Ranieri, Lily Rabe
Speelduur: 104 min
Release:
7 januari 2022 op Prime Video

Recensie The Tender Bar

The Tender Bar gaat over J.R., een jongen die opgroeit zonder zijn vader, die een bekende radio DJ is. J.R. zoekt in zijn oom Charlie een vaderfiguur en groeit deels op in diens bar waar hij vele levenslessen krijgt. Als een echte coming-of-age film volgen we vervolgens hoe J.R. opgroeit, en de perikelen die hierbij komen kijken. Wat volgt is een film die bijster traag aanvoelt en net als het hoofdpersonage zelf, op geen enkel moment echt weet te boeien. De grootste fout die de film maakt is het weinig context geven aan personages of gevoelens die ze hebben. Een coming-of-age film moet uitblinken in haar personages en hun ervaringen. Wanneer je daar de plank mis slaat, sta je al met 1-0 achter. Deze achterstand wordt uiteindelijk alleen maar vergroot door het plot wat van de hak op de tak springt. Grote gebeurtenissen krijgen geen tijd en ruimte genoeg om te ademen en komen zo totaal niet binnen bij de kijker. Tegelijkertijd gebeurt er tussen die momenten zo slaapverwekkend weinig dat de speelduur van de film twee keer zo lang aanvoelde.

Ome Affleck

Gelukkig gaat The Tender Bar niet overal de mist in. Het kent namelijk in oom Charlie (Ben Affleck) een charismatische en warme rol. Oom Charlie wordt in de film het vaderfiguur voor J.R., en de levenslessen die J.R. krijgt voorgeschoteld voelen oprecht aan en zijn vergezeld van de nodige charme. Ben Affleck vertolkt in de film dezelfde rol voor J.R. als voor de kijker: de redder in nood. De scènes met oom Charlie maken de film nog dragelijk, maar zijn helaas niet genoeg om de film op zijn schouders te dragen. De rest van de cast lijkt niet bijster geïnteresseerd in zijn rol, maar krijgt van het script ook helemaal geen kans om dit te kunnen uiten. Geen enkel personage is echt uitgediept. Hoe denkt J.R. over zijn vader en de situatie thuis? Wat is de verhouding tussen Charlie en de vader van J.R.? Hoe gaat J.R. om met zijn eerste liefde (natuurlijk een vast ingrediënt in een film als deze)? Alle vragen worden niet op een bevredigende manier beantwoord. Hierdoor voelt de kijker niet met ze mee en wekt het datgene op dat het juist wil vermijden: desinteresse.

The Tender Bar recensie

The Swinging Eighties

Het overdreven in beeld brengen van het leven in de jaren ’80 lijkt bijna een trucje te worden in Hollywood tegenwoordig, maar het nodigt zeker uit tot toffe set designs en creativiteit vanuit de regisseur. Niet alles hoeft bombastisch in beeld gebracht te worden, maar de eighties kennen wel degelijk hun eigen stijl. Hier had The Tender Bar wederom zoveel meer mee kunnen doen. Bij het kijken van de film heb je het gros van de tijd niet eens door in welke periode het zich afspeelt: en ik zal het nog een keer zeggen, het zijn de eighties! Een film red het niet om in een wanhopige poging het beeld onder te dompelen in een geel sepia sausje in de hoop dat er bij mensen een vals gevoel van nostalgie opgewekt wordt.

De inzet van Tye Sheridan nodigt niet uit tot enige emotionele investering. De zwakke dialogen en het rommelige script maken het allemaal alleen nog maar erger. Ben Affleck doet zijn best om de film staande te houden, maar het kwaad is al geschied. De desinteresse spat er voor en achter de camera van af. Ik zou zeggen, loop lekker naar de volgende kroeg, en sla The Tender Bar over.

★1/2☆☆☆

Jip Strijbos